Kezdőlap Digitális eszközök

7 pedagógus, 7 kérdés, 7 válasz – „kiépíteni a saját digitális, tanítási útvonalamat”

Az idei kifejezetten nehéz, kihívásokkal teli év végéhez közeledve egy interjúsorozattal készülünk Olvasóinknak, ahol gyakorló pedagógusok, szakértők mesélnek munkájukról, tapasztalataikról az óvodától egészen a felsőoktatásig. Munkájuk inspirálóan hathat mindannyiunk számára, amire most még jobban szükségünk van, mint valaha. Sorozatunk 2. részében Bognár Amáliával, a győri Mobility szakmai vezetőjével beszélgettünk.

A győri Mobility oldalán és a blogodon is rengeteg innovatív ötletet osztasz meg az Olvasókkal. Honnan ez a kreativitás, az ihlet?

A digitális világban gyorsan jelennek meg új eszközök, platformok, amelyek segíthetik az oktatásban kitűzött céljaink hatékony megvalósulását, ezért kell folyamatosan megújulnunk. Mindig a gyerekek szemszögéből közelítem meg ezeket az eszközöket, minek örülnének, mivel foglalkoznának kitartóan, hogyan lesz játékos a tanulási folyamat. Néha a legváratlanabb pillanatokban jutnak eszembe különböző megoldások, és ebben a humán beállítottságom nagy segítségemre van. 

Kép: Bognár Amália

Melyik a kedvenc programod, amit a diákoknak kínáltok?

Á, nem lehet a „saját gyermekeink” között különbséget tenni. Szeretem, hogy a hozzánk látogató diákoknak lehetőségük van az eléjük tárt eszközök közül mindent kipróbálni, hogy játékként fogják fel a feladatokat, hogy szeretnek a Mobilityben, hogy minden korosztály megtalálja a neki tetsző eszközt, kihívást. A kollégáimmal olyan programozással kapcsolatos foglalkozásokat tartunk, hogy az először ezzel a témával találkozó 1-12. osztályos tanulók simán megoldják, mert szinte vezetjük a kezüket, a figyelmüket, azonnal ott vagyunk, ha valaki elakad, és egyszerre ott a válaszunk, ha egy ezirányban érdeklődő fiatal kérdez. Amúgy jelenlegi kedvencem az eszközök közül a színkódok alapján közlekedő vonat. 😊

Miben változtatta meg a Mobility működését a járványhelyzet?

A Mobility-Győr Digitális Élményközpont a személyes találkozásokra épít, a programozással, digitális világgal kapcsolatos szemléletformálás a foglalkozásokon, az ehhez kapcsolódó tudás elmélyítése a szakkörökön történik. A járvány ezt felülírja, tavasszal éppen a moderniskolával együttműködve infografikákkal, eszközajánlásokkal segítettük a pedagógusokat, illetve az érdeklődő tanárokat, tanítókat, szülőket, pedig egy videósorozattal, ahol a kisebbeknek a Scratch Junior felületét , a nagyobbaknak pedig a Mirobit eszköz programozását mutattuk be . Az eléjük tárt weboldalt, applikációt, feladatokat otthoni körülmények között is meg lehet ismerni, el lehet végezni. 

Mit gondolsz, sikerült valamit személyes vagy intézményi szinten mégis profitálni ebből a nehéz élethelyzetből, amiben most vagyunk?

Az online felületen történő munkavégzés, együttműködés, az ezek működését segítő szabályok lefektetése magasabb szintre emelte az irodai – vagy a mi munkánkat tekintve, a foglakozásokat, táborokat, szakköröket előkészítő – munkát, az önképzést. Erősítette a kollégák egymásba vetett bizalmát. Pedagógusként igénylem a szemtől szembeni helyzeteket, de vannak olyan munkafolyamatok, amelyek valós időben sokkal hatékonyabban megoldhatók online. Pedagógiai szempontból pedig számos olyan felület van, mellyel kiépíthetem a saját digitális, tanítási útvonalamat, úgy, hogy minél sokszínűbben oktathassam-nevelhessem a rám bízott diákokat, és nyomon követhessem fejlődésüket. Ehhez azonban ismernem kell azt módszertani keretrendszert, amit a 21. század megkövetel tőlem. 

Melyik az az applikáció, ami nem hiányozhat a digitális tolltartódból?

Nagyon szeretem az animációkészítést, ehhez a Stop Motion alkalmazást használom. Sokszínűen alkalmazható a különböző tanórák tananyagtartalmához kapcsolva. 

Gyógypedagógus hallgatóknak is tartasz képzéseket. Mesélnél ezek gyakorlati tartalmáról és a tapasztalataidról?

A gyógypedagógus az, aki széleskörű képzést kap ahhoz, hogy minden képességterületet megmozgasson, akár egy feladat segítségével. Ezért az IKT-val támogatott tanítás-tanulás tantárgy során arra törekedtem, hogy úgy ismerkedjenek meg a digitális világ nyújtotta lehetőségekkel a résztvevők, hogy ezt a gyakorlati feladatok során, a saját bőrükön tapasztalják meg. Például, hogyan lehet animációkészítés során elmagyarázni egy fogalmat, vagy éppen mérni annak megértését, vagy hogyan lehet fejleszteni a szövegértést és –alkotást robotokkal. A beadandó feladatoknál pedig pontokat gyűjtenek, és témák szerinti választási lehetőséget kapnak arra, hogy melyik feladatot oldják meg. 

Kép: Bognár Amália, termikus kölcsönhatás megjelenítése animációval

Melyik volt az idei évben a kedvenc Modern Iskola cikked és miért?

A moderniskola cikkeit azért szeretem, mert nemcsak eszközöket, hanem módszertani ötleteket is bemutatnak, ez egy gyakorló pedagógus számára nagy segítség. A kedvencem az a digitális oktatást segítő cikk, amely arra a kérdésre ad választ infografikák segítségével, hogy hogyan válasszunk eszközöket. (Link) Ez egy jó mankó a digitális oktatás elindításához és a folytatáshoz is. 

A Mobility-Győr Digitális Élményközpont a Programozd a jövőd! program keretében (Széchenyi 2020) valósult meg a Mobilis Interaktív Kiállítási Központ épületében.

Mobility-Győr elérhetőségei:

Az interjút készítette: Tóth Éva, főszerkesztő

Előző cikkKutatók Éjszakája az Eszterházy Károly Egyetemen
Következő cikkOnline eTrend Konferencia 2020 – fókuszban a klímaváltozás