Kezdőlap hírmozaik

    Hiánypótló fejlesztés az Oktatási Hivatalban: a pályaválasztást támogató eszköz- és képzésrendszert alkotnak európai uniós támogatással

    Hiába áll a diákok előtt rengeteg lehetőség, a kevés tapasztalat és a felületes önismeret miatt többségük nem tudja, milyen pályát válasszon. Bár az interneten a legváltozatosabb szakmákról tájékozódhatnak, az elérhető ismeretek sokszor pontatlanok, és a környezetükben sincs olyan személy, akinek szinte minden szakmáról naprakész tudása van. Ezért dolgozik az Oktatási Hivatal egy hiteles és felhasználóbarát komplex pályaválasztási eszközrendszeren: érzékenyítő-szemléletformáló és módszertani pedagógus-továbbképzéseket szerveznek a tanároknak, továbbá Pályaorientációs Mérő- és Támogatóeszközt (POM) fejlesztenek a tanulóknak.

    A projekt tehát egyrészt pedagógiai eszköztárral és az egyéni továbbtanulási utak támogatására felkészítő pedagógus-továbbképzésekkel szolgálja a pályaválasztást: a tanároknak felkínált eszközök már az általános iskola felső tagozatán segíthetik a tanulók énképének és életpályával kapcsolatos attitűdjeinek formálódását. Ez kiemelten fontos a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók esetében, ugyanis a vonzó, világos jövőkép az, ami az iskolában tarthatja őket.

    A projekt másik fő feladata a POM megalkotása, amely két korosztálynak kínál segítséget: a 13–14 éves általános iskolásoknak és a 16 év feletti fiataloknak. Az online eszköz tervezői tanácsadói és pszichológiai szemlélettel dolgoztak az eszközön, hiszen a továbbtanulási, pályaválasztási döntések befolyásolják az egész életpályát.

    A mérőeszköz négy modulból áll: ezek közül három az önértékelésen alapuló kérdéssor, amely feltérképezi a kitöltő személyes jellemzőit,  érdeklődését,  kompetenciáit. A negyedik egy objektív feladatokat tartalmazó tesztsor, amely a matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai (MTMI) irányultság felmérésére, a már meglévő érdeklődés ösztönzésére hivatott. Egy személy többször is kitöltheti a teszteket, így a személyes fejlődés, az érdeklődés változása/bővülése is nyomon követhető. A POM segítségével a tanulók az egyéni adottságaiknak leginkább megfelelő továbbtanulási utat, szakmát választhatják, így nagyobb eséllyel maradnak az oktatási-képzési rendszerben, és sikeresebben léphetnek ki a munka világába.

    Kép forrása: Oktatási Hivatal

    A pályaorientáció fontosságáról és a projekt fejlesztéseiről kérdeztük a projekt két munkatársát: Ütőné dr. Visi Judit szakmai vezetőt és Gebauer Ferenc fejlesztőt, pszichológust.

    Miért fontos a célzott pályaorientáció?

    Gebauer Ferenc: Sok múlik a megalapozott és reális továbbtanulási döntéseken. A diákok eltérően élik át ennek nehézségeit, de valamilyen támogatást mindannyian igényelnek. Fokozza a helyzetet, hogy az életpálya alakulását jelentősen befolyásoló döntéseket a serdülőkorban, egy változásokkal teli életszakaszban kell a tanulóknak meghozniuk. Ezért minél több oldalról, alkalmas eszközökkel kell támogatást nyújtanunk a tanulóknak és családjuknak.

    Ütőné dr. Visi Judit: Szeretnénk a tanulók tudatos, megfelelő információk birtokában hozott, megalapozott pályaválasztását segíteni. Ez pedig magában hordozhatja az esetleges korábbi elképzelések módosításának szükségességét – de önmagunk alaposabb megismerése újabb terveket, tanulási utakat eredményezhet.

    Gebauer Ferenc: A tanuló önmaga iránti érdeklődését és az önalakítás lehetőségébe vetett hitét szeretnénk erősíteni.

    Hogyan építhetők be a projekt fejlesztései az iskolai oktatásba?

    Gebauer Ferenc: Mind a kérdőívek visszajelzései, mind az információs felület elemei használhatók az egyéni és a csoportos pedagógiai munkában. Az egyes szaktantárgyi tartalmak ugyanúgy köthetők az életpályával kapcsolatos ismeretekhez, mint a szabadidős vagy kötetlen foglalkozások élményei. Módszertani ötletek, szemléletformáló és szakmai háttérismeretek egyaránt megtalálhatók az elkészült pedagógusképzési anyagban, amelyben az eddigi hasonló munkákat foglaltuk gyűjteménybe. A pedagógusok felkészítése azért is fontos, mert jól jöhet a pályaválasztás előtt álló fiataloknak, ha van kivel megbeszélniük a felmerülő kérdéseket. A pedagógusképzésben készültek olyan, a feldolgozást segítő anyagok, amelyek támogatják a tanulók előrelépését az önismeret, a pályatervezés vagy a foglalkozások világának ismerete terén.

    A diákok ma már sok helyről informálódhatnak a pályaválasztással kapcsolatban. Miben több, más a POM, mint az interneten elérhető különféle tesztek?  

    Gebauer Ferenc: A POM nem csupán visszajelzést ad a kitöltőnek önmagáról, hanem további megismerésre, utánajárásra ösztönöz. Az ajánlások is csak kiindulópontok, rajtuk keresztül egy kattintással könnyen, gyorsan és főleg: tudatosan információhoz jutnak a diákok. Fontos újdonsága a POM-nak, hogy használója bármelyik képzést összevetheti saját profiljával, és láthatja, a tulajdonságai milyen irányokhoz illeszkednek, vagy mennyire térnek el tőlük.

    Tud segíteni a POM, ha a diák esetleg kedvezőtlen visszajelzést kap a kiszemelt pályáról?

    Ütőné dr. Visi Judit: Igen! A POM egyfajta tanácsadó eszköz, amelynek célja az erősségek feltárása, annak megmutatása, hogy ki miben jó, és azt hol tudja kamatoztatni. Ha ez nem az eredetileg elgondolt pálya, akkor a diák legalább megtudja, mik a hiányosságai, mi az, amit fejlesztenie kell. Emellett kap más javaslatokat is, és ezek között lehetnek olyanok, amelyek addig eszébe sem jutottak. Például lehet, hogy a kitöltőt nem érdekelték az MTMI-területekhez kapcsolódó pályák, és most kiderülhet, hogy mégis érdemes ezek között is körülnéznie.

    Érkeztek már visszajelzések a fiataloktól a POM-ról?

    Ütőné dr. Visi Judit: A próbamérések során már kaptunk visszajelzéseket, ezek támogatók voltak, különösen az általános iskolásoknak tetszettek a kérdések. Nagyon kíváncsiak vagyunk azokra a visszajelzésekre, amelyek már a teljes kérdés- és feladatsor kitöltése után, az ez alapján készült kompetenciaprofilról érkeznek. Ezek mind fontos információk lesznek a mérőeszköz validálásához, finomításához. Eddig – a mérőeszköz használatát bemutató, arra felkészítő képzéseken – 1.608 tanuló töltötte ki az önismereti kérdéssort és az MTMI-feladatsort. A mérésben eddig 76 intézmény tanulói vettek részt. A diákok visszajelzései szerint van létjogosultsága a POM-nak: érdekesnek, elgondolkodtatónak találták a kérdéseket, és rácsodálkoztak saját képességeikre.

    Jelenleg a felület tesztelése zajlik a pedagógus-továbbképzésekhez kapcsolódóan, a POM végleges és új funkciókkal bővített formában 2021. május végétől lesz elérhető minden érdeklődő számára az Oktatási Hivatal honlapján keresztül.

    Az online felület az EFOP-3.2.13- 17-2017-00002 – „Az alap- és középfokú iskolák pályaorientációs tevékenységét, kiemelten az MTMI készségeket és kompetenciákat támogató pályaorientációs szakmai módszertan átfogó megalapozása és fejlesztése” című projektben, az Európai Unió támogatásával valósul meg.

    Előző cikk10 őszi levélötlet (néhány bónusszal)
    Következő cikkDigitális bejelentkezés interaktív játékokkal