A projekt tehát egyrészt pedagógiai eszköztárral és az egyéni továbbtanulási utak támogatására felkészítő pedagógus-továbbképzésekkel szolgálja a pályaválasztást: a tanároknak felkínált eszközök már az általános iskola felső tagozatán segíthetik a tanulók énképének és életpályával kapcsolatos attitűdjeinek formálódását. Ez kiemelten fontos a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók esetében, ugyanis a vonzó, világos jövőkép az, ami az iskolában tarthatja őket.
A projekt másik fő feladata a POM megalkotása, amely két korosztálynak kínál segítséget: a 13–14 éves általános iskolásoknak és a 16 év feletti fiataloknak. Az online eszköz tervezői tanácsadói és pszichológiai szemlélettel dolgoztak az eszközön, hiszen a továbbtanulási, pályaválasztási döntések befolyásolják az egész életpályát.
A mérőeszköz négy modulból áll: ezek közül három az önértékelésen alapuló kérdéssor, amely feltérképezi a kitöltő személyes jellemzőit, érdeklődését, kompetenciáit. A negyedik egy objektív feladatokat tartalmazó tesztsor, amely a matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai (MTMI) irányultság felmérésére, a már meglévő érdeklődés ösztönzésére hivatott. Egy személy többször is kitöltheti a teszteket, így a személyes fejlődés, az érdeklődés változása/bővülése is nyomon követhető. A POM segítségével a tanulók az egyéni adottságaiknak leginkább megfelelő továbbtanulási utat, szakmát választhatják, így nagyobb eséllyel maradnak az oktatási-képzési rendszerben, és sikeresebben léphetnek ki a munka világába.
A pályaorientáció fontosságáról és a projekt fejlesztéseiről kérdeztük a projekt két munkatársát: Ütőné dr. Visi Judit szakmai vezetőt és Gebauer Ferenc fejlesztőt, pszichológust.
Miért fontos a célzott pályaorientáció?
Gebauer Ferenc: Sok múlik a megalapozott és reális továbbtanulási döntéseken. A diákok eltérően élik át ennek nehézségeit, de valamilyen támogatást mindannyian igényelnek. Fokozza a helyzetet, hogy az életpálya alakulását jelentősen befolyásoló döntéseket a serdülőkorban, egy változásokkal teli életszakaszban kell a tanulóknak meghozniuk. Ezért minél több oldalról, alkalmas eszközökkel kell támogatást nyújtanunk a tanulóknak és családjuknak.
Ütőné dr. Visi Judit: Szeretnénk a tanulók tudatos, megfelelő információk birtokában hozott, megalapozott pályaválasztását segíteni. Ez pedig magában hordozhatja az esetleges korábbi elképzelések módosításának szükségességét – de önmagunk alaposabb megismerése újabb terveket, tanulási utakat eredményezhet.
Gebauer Ferenc: A tanuló önmaga iránti érdeklődését és az önalakítás lehetőségébe vetett hitét szeretnénk erősíteni.
Hogyan építhetők be a projekt fejlesztései az iskolai oktatásba?
Gebauer Ferenc: Mind a kérdőívek visszajelzései, mind az információs felület elemei használhatók az egyéni és a csoportos pedagógiai munkában. Az egyes szaktantárgyi tartalmak ugyanúgy köthetők az életpályával kapcsolatos ismeretekhez, mint a szabadidős vagy kötetlen foglalkozások élményei. Módszertani ötletek, szemléletformáló és szakmai háttérismeretek egyaránt megtalálhatók az elkészült pedagógusképzési anyagban, amelyben az eddigi hasonló munkákat foglaltuk gyűjteménybe. A pedagógusok felkészítése azért is fontos, mert jól jöhet a pályaválasztás előtt álló fiataloknak, ha van kivel megbeszélniük a felmerülő kérdéseket. A pedagógusképzésben készültek olyan, a feldolgozást segítő anyagok, amelyek támogatják a tanulók előrelépését az önismeret, a pályatervezés vagy a foglalkozások világának ismerete terén.
A diákok ma már sok helyről informálódhatnak a pályaválasztással kapcsolatban. Miben több, más a POM, mint az interneten elérhető különféle tesztek?
Gebauer Ferenc: A POM nem csupán visszajelzést ad a kitöltőnek önmagáról, hanem további megismerésre, utánajárásra ösztönöz. Az ajánlások is csak kiindulópontok, rajtuk keresztül egy kattintással könnyen, gyorsan és főleg: tudatosan információhoz jutnak a diákok. Fontos újdonsága a POM-nak, hogy használója bármelyik képzést összevetheti saját profiljával, és láthatja, a tulajdonságai milyen irányokhoz illeszkednek, vagy mennyire térnek el tőlük.
Tud segíteni a POM, ha a diák esetleg kedvezőtlen visszajelzést kap a kiszemelt pályáról?
Ütőné dr. Visi Judit: Igen! A POM egyfajta tanácsadó eszköz, amelynek célja az erősségek feltárása, annak megmutatása, hogy ki miben jó, és azt hol tudja kamatoztatni. Ha ez nem az eredetileg elgondolt pálya, akkor a diák legalább megtudja, mik a hiányosságai, mi az, amit fejlesztenie kell. Emellett kap más javaslatokat is, és ezek között lehetnek olyanok, amelyek addig eszébe sem jutottak. Például lehet, hogy a kitöltőt nem érdekelték az MTMI-területekhez kapcsolódó pályák, és most kiderülhet, hogy mégis érdemes ezek között is körülnéznie.
Érkeztek már visszajelzések a fiataloktól a POM-ról?
Ütőné dr. Visi Judit: A próbamérések során már kaptunk visszajelzéseket, ezek támogatók voltak, különösen az általános iskolásoknak tetszettek a kérdések. Nagyon kíváncsiak vagyunk azokra a visszajelzésekre, amelyek már a teljes kérdés- és feladatsor kitöltése után, az ez alapján készült kompetenciaprofilról érkeznek. Ezek mind fontos információk lesznek a mérőeszköz validálásához, finomításához. Eddig – a mérőeszköz használatát bemutató, arra felkészítő képzéseken – 1.608 tanuló töltötte ki az önismereti kérdéssort és az MTMI-feladatsort. A mérésben eddig 76 intézmény tanulói vettek részt. A diákok visszajelzései szerint van létjogosultsága a POM-nak: érdekesnek, elgondolkodtatónak találták a kérdéseket, és rácsodálkoztak saját képességeikre.
Jelenleg a felület tesztelése zajlik a pedagógus-továbbképzésekhez kapcsolódóan, a POM végleges és új funkciókkal bővített formában 2021. május végétől lesz elérhető minden érdeklődő számára az Oktatási Hivatal honlapján keresztül.
Az online felület az EFOP-3.2.13- 17-2017-00002 – „Az alap- és középfokú iskolák pályaorientációs tevékenységét, kiemelten az MTMI készségeket és kompetenciákat támogató pályaorientációs szakmai módszertan átfogó megalapozása és fejlesztése” című projektben, az Európai Unió támogatásával valósul meg.