Kezdőlap Digitális eszközök

Klímaváltozás és környezettudatosság a projektalapú oktatásban: beszámoló az eTrend konferenciáról

Közel 150 pedagógus gyűlt össze az online térben, hogy együtt gondolkozzanak és egy támogató közösség részesei legyenek a 3. alkalommal megrendezett eTrend konferencia keretén belül.

Miért pont a környezettudatosság az idei konferencia témája?

Ahogy a köszöntőkben megtudtuk, az Oktatási Hivatal elhivatott a klímaváltozás elleni küzdelemben, a  Zöld Tündér díj birtokosa, mint a fenntarthatóság díj egyik legaktívabb partnere. A környezeti változások, mint például a 4 évszak tendencia nyilvánvaló eltűnése egyre inkább ösztönzi a pedagógusokat, hogy tanítsuk a jelenségeket és tájékoztassuk a diákokat kiemelve az ökológiai gondolkodás fontosságát. A konferencián bemutatott prezentációk hamarosan elérhetők lesznek az eTrend Konferencia hivatalos oldalán .

Plenáris előadások

Hogyan tanuljunk a klímaváltozásról az eTwinninggel? Pollini Petra, az eTwinning Program koordinátora előadásában az eTwinning Program ismertetése, az élethosszig tartó tanulás lehetősége diákok és pedagógusok számára, elismerési lehetőségek (projektek minősítése, országos verseny, eTwinning Iskola cím) voltak a fókuszban.

Képernyőkép

Az eTwinning segítséget nyújtott és nyújt a digitális munkarend során: a youtube-on elérhetőek a Magyarországi Szolgáltató Pont által megszervezett webináriumok felvételei, gyakorlati tanácsokkal és megoldásokkal. Van most lehetőség intraschool projektekre is, melyek a járványhelyzet ideje alatt az iskolán belüli munkát segítik. eTwinning és klímaváltozás kapcsolata: az Európai Uniónak minden évben van egy témája, ezt támogatja az eTwinning évről évre színes programokkal. Online éves konferenciát rendeztek (eTwinning Europe youtube) ebben a témában, az éves kiadvány is erre fókuszál (jelenleg angol nyelven érhető el), valamint hazai projektkészítő versenyt is hirdettek. A cél a klímaváltozás problémájának, a zöld gondolkodásra nevelés megjelenítése minél több tantárgyban.

Képernyőkép

Erasmus+ és eTwinning projektek bemutatása klímaváltozás témakörben, előadó: Tóth Éva és Egri Józsefné – eTwinning Nagykövetek

  • Socially Re-designed, Tóth Éva, Budapesti Műszaki SzC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum: A 2020-as Digitális Témahét alatt készített projektünk célja az volt, hogy a diákok valamilyen fogyatékkal élő csoport számára készítsenek weboldalakat fenntartható fejlődés témakörében. Célunk egyrészt a szociális érzékenyítés, másrészt hogy a diákokat felkészítsük a munka világának azon aspektusára, mikor nem az ideális ‘átlag’ embernek kell egy terméket eladniuk, hanem valamilyen hátránnyal élő rétegnek kell készíteniük egy alkotást, amit az igényeikre kell szabni.
  • Household without chemicals, Egri Józsefné, Kállósemjéni Diákokért és Ifjakért Egyesület A project egy KA201-es vegyes intézményi stratégia partnerség, amelyben Törökországgal, Romániával, Lengyelországgal, Görögországgal, Spanyolországgal dolgozunk együtt. Fő célkitűzésünk, hogy a résztvevő diákok és tanáraik ismerkedjenek meg a mindennapi életben használt vegyszerekkel és a projektnek köszönhetően igyekezzenek minimalizálni ezeknek a káros anyagoknak a használatát. Megismerkednek az ökolábnyom fogalmával, ötleteket gyűjtenek a személyes és az intézményi ökolábnyom csökkentésére. Ehhez egy mobil applikációt fejlesztünk, amely kiszámolja az ökolábnyomot és minden nap tippeket ad majd annak csökkentésére. Természetes anyagokat tartalmazó higiéniai termékeket készítünk (szappanfőzés, krémkészítés, dezodor előállítás) ezek receptjeit e-bookba foglaljuk. Régi idők egészséges receptjeit gyűjtjük, megtanuljuk az ételek elkészítését. Társasjátékot készítünk a témában.

Workshopok és rövid ismertetésük

eTwinningre fel! – hogyan indítsunk eTwinning projektet? Előadók: Kalocsa Ibolya, Őriné Simonovics Andrea (I. Workshop), Kiss Mónika, Fekete Zsuzsa (II. Workshop) eTwinning Nagykövetek Tartalom: A workshop keretében a résztvevők megismerhetik az eTwinning program kollaboratív munkára alkalmas felületét, a Testvérteret, a partnerkereső felületet és tapasztalt eTwinning Nagykövetek megmutatják a projektkészítés alapjait. Az eTwinning felülete nem csak nemzetközi projektmunkára alkalmas, de kiválóan használható a digitális munkarend idején is.

Képernyőkép

Klímaváltozás témakörben nyertes együttműködések bemutatása Előadó: Kővári Csilla, Péter András Gimnázium és Kollégium, Szeghalom Tartalom: A projekt egy KA 229-es Erasmus+ Iskolák közötti együttműködés, mely a Tempus Közalapítvány támogatásával jött létre 2019-ben. Lengyel, olasz, portugál, spanyol és török középiskolákkal közösen elsődleges célunk a környezettudatosságra nevelés diákjaink, tanáraink, a helyi-, és környékbeli lakosok aktív közreműködésével. A tevékenységek között szerepel a klímaváltozás hatásának vizsgálata lakóhelyünkön az elmúlt 20 év távlatában, a légszennyezés és a vízszennyezés mérése, valamint idővonal készítése a legnagyobb természeti katasztrófákkal, melyeket légszennyezés okozott. A globális trendeket és a helyi adatokat elemezve, megpróbáljuk megjósolni a hőmérséklet növekedését a következő 20 évre. Újrahasznosítással kapcsolatos workshopot, vetélkedőt szervezünk, ötleteinket, többnyelvű kézikönyvben gyűjtjük össze. A legkreatívabb ötleteket „zöld kupával” díjazzuk.

Mi fán terem az ökoiskolaság? Előadó: Saly Erika, Oktatási Hivatal Tartalom: Vajon mit jelent az ökoiskolaság? Miben különbözik egy ökoiskola a többi iskolától? Hogyan válhat egyáltalán egy iskola ökoiskolává? Mikor mondhatjuk, hogy már egészintézményes fenntarthatóságra nevelés folyik egy iskolában? A workshopon ökoiskolai jó gyakorlatok is bemutatásra kerülnek, melyek segíthetnek a globális kihívások idején cselekedni, apró lépésekkel változást elérni. Zöld Óvodák Magyarországon Előadó: Dupákné Gecse Adél, Oktatási Hivatal Tartalom: Mit jelent és miért jó Zöld Óvodának lenni? Hogyan válhat egy óvodai feladatellátási hely zöld óvodává? Hogyan támogathatja a fenntarthatóság egész intézményes megvalósítását a zöld óvodai cím? Milyen hozadéka lehet a Zöld Óvoda címnek? A workshopon bemutatásra kerülnek zöld óvodai tevékenységek, amelyek segíthetik az óvodák egymástól való horizontális tanulását.

Képernyőkép

–  A 2020. évi Fenntarthatósági Témahét tapasztalatai, a 3 kiemelt téma szerint: energiahatékonyság, klímavédelem, egészségnevelés Előadó: Matolcsy Miklós, a Fenntarthatósági Témahét szervezője, ügyvezető igazgató, PontVelem Nonprofit Kft. Tartalom: A 2020. évi Fenntarthatósági Témahét 2020. október 4-9. között került megrendezésre, 1.800 iskola 400 000 tanulójának részvételével. Kiemelt témái az energiahatékonyság, a klímavédelem és az egészségnevelés voltak, ezekben a témakörökben készültek az iskolai programokat segítő a tananyagok, események, aktivitások. A programsorozat projektgazdája és fő támogatója az EMMI Köznevelési Államtitkársága, fővédnöke Áder János köztársasági elnök, kiemelt támogatója a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány.

A cél: a témahetet kivinni az iskola falain túl, a világot behozni az iskola falai közé.

Képernyőkép

Szabadulószoba készítése diákoknak klímaváltozás témában Előadók: Tarczal-Márta Edit, Novák Károly és Skultéty Zoltánné, eTwinning Nagykövet Tartalom: Hogyan tehetünk játékossá, izgalmassá egy témát a tanulók számára? Készítsünk hozzá online szabadulószobát! A műhelymunkán olyan alkalmazásokkal ismerkedhetünk meg, amelyek alkalmasak ennek elkészítésére.

Képernyőkép

 

Előző cikkEgy karácsonyváró közösségi játék
Következő cikkLuca napi versek, mondókák és játékok- Hétvári Andrea verseivel és Tasnádi Klaudia játékaival