Folyton inspirálódok szakmai csoportokban és a pinterest -az óvónénik legjobb barátja- is sok ötletet ad. Folyamatosan gyűjtögetek, egész tárházam van már. Amikor felhasználom őket, mindig beleviszek egy kis változtatást, hogy jobban illjen az ízlésemhez, a sajátomnak érezhessem. De sok ötletem csak úgy kipattan a fejemből, amikor tervezek. Mindig figyelembe veszem a csoportom képességeit, aktuális tudás anyagát, amikor egy-egy vizuális tevékenységet tervezek. Pl. ha tudnak már vágni, milyen alakzatot? Mennyire tudnak rajzolni/festeni stb.?
Még gyakornok koromban megkaptam a főbejárathoz tartozó aula dekorálását. Nagyon szeretek pepecselni, így nagyon örültem neki. Minden évszakhoz, ünnephez különböző dekorációt készítek.
Csoportunk öltözőjének ajtajára készült mézeskalács házikóm. Nagyjából 3 hétig készültek a hozzávalók.
A heti vizuális nevelés tevékenységeimet, mindig az adott hét témájához igazítom,hogy mit kézműveskedjenek a gyerekek.
Az ovink, zöld ovi, így minden évben váltakozva emeljük ki a víz- vagy a madarak és fák világnapját. Ezekre a napokra különösen szeretek érdekes dekorációt készíteni a csoportba, ami beleillik a témába. Vízesés és a víz lakói a gyerekek plüsseiből:
Kézműveskedések a víz- és a madarak és fák világnapokra:
Ezeken kívül nagyon szeretem magam elkészíteni a játékos tanuláshoz az eszközeimet. Úgy vettem észre, hogy jobban szeretnek a bocsaim azzal tanulni, aminek látták az elkészítését. Mikor kérdezgetnek, hogy mi lesz ez, akkor mindig mondom, hogy nekik meglepetés, így mindig nagy az izgalom, amikor végre birtokba vehetik.
Játékos számoló fokozatosan: az ujjak számlálásától a számképekig és a hét napjai kerekünk, amit minden nap más fordíthat át.
Finommotorika, türelem, figyelemfejlesztő szőlő, amire csipesszel tették rá – vették le a pomponokat. Nagyon klasszul lehetett versenyre is használni.
Élő társasok, ahol a gyerekek a bábúk, és a mezőkre lépve kell gyűjtögetni az adott dolgokat. Itt a képen a tavaszi virágok és Márton-napjához köthetően az Aranylúd arany tojásait tudták gyűjtögetni a gyerekek. Ezt nagyon szokták élvezni, hogy nem asztali társas mellett ülnek. Emellett kiváló türelemfejlesztő, mert ott kell állni az adott mezőben és úgy megvárni, hogy végre sorra kerüljön.
Eddigi legsikeresebbnek mondható társasom a téli öltözködés témaköréhez készült. Egy mátrix táblán úgy lépkedhetnek ahogy szeretnének, kivéve átlósan, és össze kell gyűjteni a figura összes ruháját, ezzel felöltöztetve őt. Remek logikai, figyelem, türelem fejlesztő stratégiai játék lett, ahol, az oldaliságra is ügyelni kell, hiszen a jobb kezén/lábán, bal kezén/lábán más más irányba néz a ruhadarab. Azt mondhatom, hogy még mindig napi rendszerességgel veszik elő, nagy örömömre 🙂
Árnybábjaim, ami egy új szerelem az életemben. 2 héten át készítettem őket. Akkora sikere lett a csoportomban, hogy minden csoport meghívott bábozásra.
Közlekedés témaköréhez készített karton doboz járműveink(az újrahasznosítás jegyében), amit együtt festettünk a macikáimmal.
Mikulásra visszaszámlálónk. Minden nap egy spatulát kihúztunk, míg végül leért a kandallóba. Egyik kisfiú figyelmeztetése: Jól van Eszter néni, szuper ez a kémény, csak most aztán tüzet ne csinálj, mert visszamászik a Mikulás! 😀
A csoportom átlagban elég gyenge rajzolás területén. Vannak akik csodálatos dolgokat tudnak, de a legtöbben el vannak maradva. Erre találtam egy nagyon jó ötletet: mágnes tábla, nagy kartonra sematikus ábrák, és lehet lemásolni. Ezt később továbbfejlesztettem Bogyó és Babóca szereplőkkel, azokhoz rajzolnak helyszíneket. Sokat fejlődtek a játékos taulás által.
És végül a legutóbbi ötletem, egy nagyon nehéz témakörhöz, az év hónapjaihoz készült.
Bogyó és Babóca naptár színezőit használtam fel, ezek a vonat állomásai. Minden hónapban új képnél állomásozik a vonat. A könnyebb tájékozódás érdekében, minden hónap szín kódot kapott, plussz a sín is ugyanolyan színű. Annak érdekében, hogy könnyebben tanulják meg mikor is van a szülinapjuk, minden kisgyerek jelét a születési hónapjához illesztettem. Valamint a hónapok sorszámokat is kaptak, így komplexen tudnak mindent megtanulni. Folyamatosan kint van a szekrény ajtón, így tudják nézegetni. Minden foglalkozás előtt megbeszéljük, hogy melyik hónapnál is állomásozunk, és hogy mi lesz a következő. Így játékosan ragad meg a tudás.
Plussz, hogy érthető legyen az évek körforgása a december és január kapott egy szimbolikus elválasztót egy start mező személyében.
Eszterrel korábban Tóth Éva főszerkesztő készített interjút, ami itt olvasható.
Eszter oldalának elérhetősége: https://www.facebook.com/Eszterovoneni