Bizonyára minden iskolában a korábbi évektől eltérően tartják meg a gyerekek által egyik legkedveltebb eseményt, a farsangot. A február 16-ig (Húshagyókeddig) tartó időszakot az általános iskolák többsége kisebb közösségekre (csoportokra/osztályokra) bontva tudja megszervezni. Iskolánkban felső tagozaton három tanítási órán „farsangolhatunk”; minden osztályfőnök a saját osztályával. Nem kis kihívás lebonyolítani ezt úgy, hogy abban legyen egy kis tanulás (népszokásaink, hagyományok, stb.), és a gyerekek lehetőleg ki is tudjanak kapcsolódni ebben a néhány órában. A következő ötletekkel azokat a kollégákat szeretném segíteni, akik szintén 3-4 órára tervezik a farsangot csoportjukkal, osztályukkal.
Lássuk, hogyan épül fel nálunk az osztályfarsang!
1.) Jelmezesek felvonulása (kb. 10 perc)- Nagy meglepetésemre hetedikes osztályom minimum fele beöltözik majd. A többiektől azt kértem, egy álarc legalább legyen rajtuk ezen a napon.
2.) Bemelegítő/Ráhangoló „Legyen Ön is milliomos!”- játék és online keresztrejtvény, melyhez az interaktív táblát fogjuk használni. (kb. 10 perc)
3.) Szünet– Medvehagymás pogácsát rendeltem a gyerekeknek az ő kívánságukra, így azt fogjuk elfogyasztani. 🙂 (10 perc)
4.) Csoportversenyek– három csapat lesz: a csapatokat ők maguk állíthatják össze. (összesen kb. 60 perc; közte egy szünettel)
Szükséges kellékek: csapatonként egy okostelefon, vagy tablet, illetve a pdf-ben feltöltött feladatlapok kinyomtatva (Pdf-ek), valamint 3 lufi és 24 darab műanyag pohár.
- KAHOOT- játék (okostelefonnal; csapatonként egy kell): (Köszönet a megosztásért Csordás Rózsának, a „Felső tagozatos osztályfőnökök”- csoportból!)
- „Szövegértések” a busójárásról, a farsangi fánkról és Igaz-hamis állítások a farsangól. (Lásd: pdf-ek) A feladatlapokat egymásnak javítják a diákok rögtön a beadást követően; az osztályfőnök olvassa a megoldást.
- Gryllus Vilmos: Bál, bál, maszkabál című zenéjének megnézése videóval az interaktív táblán, majd villámkérdések. (A leggyorsabb csapat kap 1-1 pontot a helyes válaszért)
Kérdések: 1.Milyen jelmezeket láttatok a videóban? (Sorolj fel min. 5-öt!); Milyen keresztnevek hangzottak el? Milyen italt említettek név szerint a dalban?
- Farsangi köszöntő „betanulása” majd előadása csoportonként (Lásd: pdf-ek.) – A csapatoknak 2-3 percük lesz megtanulni a szöveget.
- „1perc és nyersz!”- Tornádó-játék: Csapatonként 1 fővel: 8 db műanyag poharat kell lefújni az asztalról egy lufival. A leggyorsabb 3 pontot, a második 2 pontot, a 3. helyezett 1 pontot kap.
A csapatok pontozását a táblán vezeti az osztályfőnök. Jutalom: egy kis matrica minden csapattagnak.
5.) Szünet: evés-ivás 🙂 (Előre rendelt süteményből és gyümölcsléből.) (10 perc)
6.) Táncoljunk, mozogjunk! Just Dance videókat vetítünk ki az interaktív táblára, és azokra táncolunk közösen, valamint székfoglalót játszunk (30 perc). A zenéket osztályom tanulói válogatják össze. Ezt az előzetes feladatot nagyon szívesen vállalták.
7.) Tombola (10 perc). Ebben az évben a tombolasorsolásra is rendhagyó módon kerül sor. Előzetesen kértem az osztály tanulóit, hogy mindenki hozzon be 1-1 olyan tárgyat, ami jó állapotú, más örülne neki, de ő nem használja már. Mindenki kapott előre egy „sorsjegyet”, aminek a párját a farsang napján fogom kihúzni. Annyi sorsjegy van, ahány ajándékot a gyerekek behoznak.
Remélem, kreatív ötletekkel tudtam segíteni a kollégákat! Bízom benne, hogy emlékezetes, ötletes, vidám farsangot tud mindenki rendezni osztályának, csoportjának!
Szalay Katalin, osztályfőnök, angoltanár, Balatonfüredi Református Általános Iskola és Óvoda