Kezdőlap Digitális eszközök

„Mindenkiben munkál valami, ami értékes – csak nem szabad sablonokban mozogni”

"Magam is nehezen tűröm a korlátokat, így könnyebben azonosulok a körön kívül lévőkkel." - meséli magáról Benedekné Fekete Hajnalka tanárnő a Galgahévízi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolából, a Meet and code pályázat magyar döntős csapatának tagja, számos rangos pedagógus díj nyertese. Kódolásról, Ökokertről és a hivatásáról beszélgettünk.

  – Kedves Hajni, a „Coding and nature” c. munkátok a Meet and code verseny döntősei közé került. Mesélnél egy kicsit róla?

Az iskolánk, a Galgahévízi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola gyönyörű vidéken működik. A környék természeti értékei közt említhetjük a Bika-tavat, a Galgahévízi láprétet és a Natura 2000-es védelem alatt álló Valkói-erdőt, mely a Gödöllői-dombság része. A projektben a diákok előbb meglátogatták, felfedezték ezeket az értékeket, majd Scratch környezetben feldolgozták. Az iskola frissen beüzemelt Office 365 – Teams felületén tartottuk a műhelyeket. Gyakorlatilag a projekt résztvevői voltak az új tanulási környezet tesztelői is az intézményben. A projektben ugyan csak 5 alkalom szerepelt, de néhány diákkal, egészen a téli szünet kezdetéig „scratch-ünk” hétfő délutánonként!

Kép: Benedekné Fekete Hajnalka
Kép: Benedekné Fekete Hajnalka

   ÖKO kertté varázsoltátok iskolátok udvarát, hogy sikerült ez?

Még nem, de már alakul! Egy ökokertben a segítő állatok becsábítása a cél, például számukra nyújtott búvóhelyekkel, etetőkkel, itatókkal, falra futó növényekkel. Ezért tervezünk madárodúkat kihelyezni, süngarázst, gyíklépcsőt, rovarhotelt, kerti itató tavacskát és zöld falat futónövényekkel. Az iskola területén megfelelő növények telepítésével a biodiverzitást szeretnénk növelni, ehető bogyójú/termésű fák (gyerekek, madarak, kisemlősök számára), évelő, virágzó cserjék (búvóhelyek, bogyók), egynyári virágos növények, gyógy- és fűszernövények ültetésével. Ezek az élőhelyek nagyon változatos lehetőséget adnak a tananyag (környezet, biológia, technika és tervezés, de akár a magyar nyelv és irodalom terén is) élményszerű elsajátítására is. A teljes iskolai közösség, a szülők, a település szervezetei, lakói a projekt mögé álltak! Minden élőhelyet örökbe fogadott egy-egy osztály!

Kép: Benedekné Fekete Hajnalka

–    Hajni, régóta ismerjük egymást, mindig lenyűgözött az a lelkesedés, amivel mész előre. Igazi példakép voltál nekem mindig, főleg ahogyan beszélsz és bánsz a sokszor a sajátos nevelési igényű, hátrányos helyzetű gyerekekről. Mi motivál a szakmádban?

Ez nagyon egyszerű. Mindenkiben munkál valami, ami értékes. Csak nem szabad sablonokban mozogni. Ha ránézünk egy diákra, mind mást látunk. Én valahogy, mindig valami jót. De az is lehet, hogy mert magam is nehezen tűröm a korlátokat, így könnyebben azonosulok a körön kívül lévőkkel.

–   Mi a szülők visszajelzése a munkátokkal kapcsolatban?

Második éve dolgozom itt, és még mindig újra és újra lenyűgöz, az a nyitottság, érdeklődés, bizalom, amit az itteni szülői közösséget jellemzi.

–    Mi az, amit a jelenlegi nehéz helyzet pozitív eredményeként élsz meg?

Szerencsések vagyunk, az idei tanévben eddig nem kellett bezárnunk, egy-egy évfolyam néhány napot töltött távoktatásban – de ugye már működik a Teams. S óriási eredménynek tartom, hogy a kollégáim a diákok örömére és lelkes közreműködése mellett élő órákat tartottak.

–   Melyik a legutóbbi digitális eszköz, amit kipróbáltál és sikere volt a diákok körében?

Pont a Meet and Code pályázata tette lehetővé, hogy microbiteket és kódkártyákat adhattunk a diákjaink kezébe. Klacsákné Tóth Ágota módszertani leírása alapján dolgozunk, a gyerekek nagyon szeretik.

–   Hova tovább? Min dolgoztok jelenleg?

Felkértek minket, hogy vegyünk részt a „RIDE – Robotics for the Inclusive Development of Atypical and Typical Children” projektjében. Arról van szó, hogy olyan modulháló készül, amely a robotika segítségével támogatja a 8-14 éves korosztály inkluzív csoportokban történő fejlesztését. A kidolgozandó tananyagok építenek az Abacusan Stúdió „Keltsd életre!” eszközcsomagjával kapcsolatos eddigi szakmai tapasztalatokra, jógyakorlatokra. Mi tesztelő iskolaként léptünk be, s az eddigi foglalkozásokon lelkesek a diákok. Most egy román mesét dolgozunk fel, aztán a Pál utcai fiúk részleteit és még az idén Gianni Rodari: Torta az égen című meséjét. Nagyon izgalmas tavaszunk lesz!

Kép: Benedekné Fekete Hajnalka

Az interjút készítette Tóth Éva főszerkesztő

 

Előző cikkBusójárás a (digitális) osztályteremben
Következő cikkÚj információk a szakképzésről