Kezdőlap Digitális eszközök

Digitális mi-mit-tud

A 2020 novembere óta digitális munkarendben levő középiskolákhoz csatlakozva az általános iskolák ismét a tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át 2021 március 8-tól a tavaszi szünet végéig. Segítve a pedagógusok munkáját sorra vesszük az elmúlt év digitális oktatás szempontjából leghasznosabbnak bizonyult írásait és ötleteit: online kapcsolatépítés, online értékelő eszközök, differenciálás és még sok más!

  1. Hogyan válasszunk digitális eszközöket?

Korábban többször nyújtottunk segítséget Olvasóinknak, milyen pedagógiai alapelvek szerint tudunk elindulni, mikor digitális eszközöket keresünk. FONTOS KIEMELNI, HOGY MIELŐTT A TECHNOLÓIGÁRÓL DÖNTÜNK, TISZTÁBAN KELL LENNÜNK AZZAL, MIK IS A CÉLJAINK. Akkor tud egy pedagógus dönteni, ha tisztában van azzal, mit is szeretne a tanulási folyamat során elérni. Ez azért is fontos, mert a tanár nem csak azért választja az adott eszközt, mert az viccesnek vagy izgalmasnak tűnik, hanem az alapján, amire szüksége van a tanulási cél elérésnek érdekében.  Irene van der Spoel, a Today’s Teaching Tools blog szerzője a Modern Iskolával együttműködve magyarul is megjelentetett több infografikát, melyek a választási folyamatot támogatják.

Eredeti kép: Irene van der Spoel | Today’s Teaching Tools
  1. Digitális bejelentkezés interaktív játékokkal

Sokat panaszkodtunk arra a karanténoktatás alatt, hogy mennyire hiányzik a személyes találkozó, mennyire más távolságtartással tanítani, tanulni, hogyan lehetne interaktívabb egy bejelentkezés, valamint arra is kerestük a választ, hogy hogyan lehetne szociális és érzelmi szinten is támogatni tanítványainkat ilyen helyzetben. A KÖVETKEZŐ ÖTLETEK BÁRMILYEN VIDEÓKONFERENCIÁRA, ONLINE BEJELENTKEZÉSRE ALKALMAS FELÜLETEN (ZOOM, GOOGLE MEET, DISCORD, FLIPGRIP, SKYPE, TEAMS) MŰKÖDNEK. A kincsvadászat játék feladatai online és offline módon is megvalósíthatóak, hasznos, szórakoztató játékként, és tananyaghoz kapcsolódó formában is. A KINCSVADÁSZAT LÉNYEGE, HOGY A DIÁKOK MEGADOTT SZEMPONTOK ÉS SZABÁLYOK ALAPJÁN A SAJÁT TERÜKBEN KERESNEK KÜLÖNBÖZŐ DOLGOKAT IDŐRE, EZUTÁN PEDIG MEGOSZTJÁK EREDMÉNYEIKET EGYMÁSSAL.

  1. Tanulási blokkok az online tanteremben

Csekkoljunk be/le! – hogyan tudunk az online tanóra alatt meggyőződni arról, hogy a diákok jól vannak, hogyan érezhetnénk magukat kevésbé elszigetelve?

Töltődjünk fel! JÉGTÖRŐ FELADATOK BEMELEGÍTÉSKÉNT VAGY AZ ÚJ TÉMA FELVEZETÉSEKÉNT. Ezen az oldalon 21 szuper ingyenes jégtörő feladatot találunk, melyek a virtuális világban is elvégezhetőek. Például: remények és félelmek. A tanteremben a táblán, online például Lino segítségével elvégezhető. A diákokat megkérjük, írják fel a legnagyobb félelmüket és a legnagyobb reményüket egy más-más szinű post-itre (anonim), majd gyűjtsük össze, mire vágyunk és mitől félünk.

Kép forrása: https://kudobox.co/
  1. 12 ötlet az online kapcsolatépítésre

Közös netikett szabályok felállítása: a Padlet remek módszer arra, hogy ötletbörze keretein belül határozzuk meg az online közösségünk alapvető normáit. Utána csoportosítsuk őket. Hagy legyen a diákoknak is beleszólásuk a szabályok felállításába, nagyobb eséllyel fogják azokat így betartani.

Reggeli találkozók: a szociális- érzelmi készségek felerősítésének eszköze. A tanulók így biztonságban érzik magukat és fenntarthatjuk a kapcsolatot.

Meséljünk valami jót. – elmondhatják a tanulók a mikrofon használatával, vagy akár a chatbe írva. Milyen jó dolog történt veletek, mi tesz ma boldoggá titeket? Mindenkinek segíthet, hogy jól induljon a napja.

Főszerkesztőnk virtuális szekrénye, sablon: Inside education, outside the box
  1. Differenciálás digitális oktatás idején is

Nemcsak azt jelenti, hogy a különféle képességekkel rendelkező diákoknak, különféle  feladatokat adunk, azaz biztosítjuk az egyéni fejlesztés és fejlődés lehetőségét, hanem alkalamat adunk a tanulóknak a választásra is, az egyéni tanulási útvonal kialakítására. Azokat a feltételeket kell megtalálnunk, amelyek mindegyikük számára megfelelő.

Hogyan?

    • “TESTHEZÁLLÓ” TARTALOM KIVÁLASZTÁSÁVAL
    • a feladatok nehézségi fokával,
    • a segítségnyújtás mértékével: csoportok létrehozásával és/vagy mentorok kinevezésével, tanulópárok kialakításával
    • az eszközök megválasztásával,
    • az ismétlés, gyakorlás lehetőségének számával
    • EGYÉNI TANULÁSI ÚTVONAL BIZTOSÍTÁSÁVAL – korábbi cikkünk ötletei, feladatok menüsorként kínálva – például itt a műanyag témakörét járják körbe a diákok
Kép: Arjana Blazic
  1. Tanulói tevékenység követése

Symbaloo: TANULÁSI ÖSVÉNYEKET, UTAKAT TUDUNK KÉSZÍTENI, ÍGY MINDEN TANULÓ A KÉPESSÉGÉNEK MEGFELELŐ FELADATOKAT OLDHAT MEG, TEHÁT TUDUNK A SEGÍTSÉGÉVEL DIFFERENCIÁLNI ÉS TEHETSÉGET GONDOZNI IS. A tanulási út létrehozását a Create a Learning Path menüpontra kattintva kezdhetjük el.

Wordwall: MI PEDAGÓGUSOK AZ EREDMÉNYEK MENÜPONTBAN TUDJUK FIGYELEMMEL KÍSÉRNI A GYEREKEK MUNKÁJÁT, AHOL LÁTJUK A PRÓBÁLKOZÁSOK SZÁMÁT IS, ILLETVE LÁTVÁNYOS DIAGRAMOK SEGÍTSÉGÉVEL MEGNÉZHETJÜK, MELYIK KÉRDÉS OKOZOTT NEHÉZSÉGET TANULÓINKNAK.

  1. Online értékelő eszközök
  • A tanulás értékelése: eljutott-e a diák oda a tanulási folyamatban, ahova kellett volna? Sikerült teljesíteni a kitűzött célokat?
  • Értékelés a tanulásért: hol tart a diák a tanulási folyamatban? A hangsúly azon van, hogyan tanul a diák, nem feltétlenül azon mit tanul.
  • Értékelés, mint tanulási folyamat: az információ megkeresése és értékelése pl. teszt formájában.
Forrás: Today’s Teaching Tools
Előző cikkKözösségimédia-tájékoztatók felnőttek számára
Következő cikkVirtuális ünneplés: március 15.