Korábban többször nyújtottunk segítséget Olvasóinknak, milyen pedagógiai alapelvek szerint tudunk elindulni, mikor digitális eszközöket keresünk. FONTOS KIEMELNI, HOGY MIELŐTT A TECHNOLÓIGÁRÓL DÖNTÜNK, TISZTÁBAN KELL LENNÜNK AZZAL, MIK IS A CÉLJAINK. Akkor tud egy pedagógus dönteni, ha tisztában van azzal, mit is szeretne a tanulási folyamat során elérni. Ez azért is fontos, mert a tanár nem csak azért választja az adott eszközt, mert az viccesnek vagy izgalmasnak tűnik, hanem az alapján, amire szüksége van a tanulási cél elérésnek érdekében. Irene van der Spoel, a Today’s Teaching Tools blog szerzője a Modern Iskolával együttműködve magyarul is megjelentetett több infografikát, melyek a választási folyamatot támogatják.
Sokat panaszkodtunk arra a karanténoktatás alatt, hogy mennyire hiányzik a személyes találkozó, mennyire más távolságtartással tanítani, tanulni, hogyan lehetne interaktívabb egy bejelentkezés, valamint arra is kerestük a választ, hogy hogyan lehetne szociális és érzelmi szinten is támogatni tanítványainkat ilyen helyzetben. A KÖVETKEZŐ ÖTLETEK BÁRMILYEN VIDEÓKONFERENCIÁRA, ONLINE BEJELENTKEZÉSRE ALKALMAS FELÜLETEN (ZOOM, GOOGLE MEET, DISCORD, FLIPGRIP, SKYPE, TEAMS) MŰKÖDNEK. A kincsvadászat játék feladatai online és offline módon is megvalósíthatóak, hasznos, szórakoztató játékként, és tananyaghoz kapcsolódó formában is. A KINCSVADÁSZAT LÉNYEGE, HOGY A DIÁKOK MEGADOTT SZEMPONTOK ÉS SZABÁLYOK ALAPJÁN A SAJÁT TERÜKBEN KERESNEK KÜLÖNBÖZŐ DOLGOKAT IDŐRE, EZUTÁN PEDIG MEGOSZTJÁK EREDMÉNYEIKET EGYMÁSSAL.
– Csekkoljunk be/le! – hogyan tudunk az online tanóra alatt meggyőződni arról, hogy a diákok jól vannak, hogyan érezhetnénk magukat kevésbé elszigetelve?
– Töltődjünk fel! JÉGTÖRŐ FELADATOK BEMELEGÍTÉSKÉNT VAGY AZ ÚJ TÉMA FELVEZETÉSEKÉNT. Ezen az oldalon 21 szuper ingyenes jégtörő feladatot találunk, melyek a virtuális világban is elvégezhetőek. Például: remények és félelmek. A tanteremben a táblán, online például Lino segítségével elvégezhető. A diákokat megkérjük, írják fel a legnagyobb félelmüket és a legnagyobb reményüket egy más-más szinű post-itre (anonim), majd gyűjtsük össze, mire vágyunk és mitől félünk.
– Közös netikett szabályok felállítása: a Padlet remek módszer arra, hogy ötletbörze keretein belül határozzuk meg az online közösségünk alapvető normáit. Utána csoportosítsuk őket. Hagy legyen a diákoknak is beleszólásuk a szabályok felállításába, nagyobb eséllyel fogják azokat így betartani.
– Reggeli találkozók: a szociális- érzelmi készségek felerősítésének eszköze. A tanulók így biztonságban érzik magukat és fenntarthatjuk a kapcsolatot.
– Meséljünk valami jót. – elmondhatják a tanulók a mikrofon használatával, vagy akár a chatbe írva. Milyen jó dolog történt veletek, mi tesz ma boldoggá titeket? Mindenkinek segíthet, hogy jól induljon a napja.
Nemcsak azt jelenti, hogy a különféle képességekkel rendelkező diákoknak, különféle feladatokat adunk, azaz biztosítjuk az egyéni fejlesztés és fejlődés lehetőségét, hanem alkalamat adunk a tanulóknak a választásra is, az egyéni tanulási útvonal kialakítására. Azokat a feltételeket kell megtalálnunk, amelyek mindegyikük számára megfelelő.
Hogyan?
-
- “TESTHEZÁLLÓ” TARTALOM KIVÁLASZTÁSÁVAL
- a feladatok nehézségi fokával,
- a segítségnyújtás mértékével: csoportok létrehozásával és/vagy mentorok kinevezésével, tanulópárok kialakításával
- az eszközök megválasztásával,
- az ismétlés, gyakorlás lehetőségének számával
- EGYÉNI TANULÁSI ÚTVONAL BIZTOSÍTÁSÁVAL – korábbi cikkünk ötletei, feladatok menüsorként kínálva – például itt a műanyag témakörét járják körbe a diákok
– Symbaloo: TANULÁSI ÖSVÉNYEKET, UTAKAT TUDUNK KÉSZÍTENI, ÍGY MINDEN TANULÓ A KÉPESSÉGÉNEK MEGFELELŐ FELADATOKAT OLDHAT MEG, TEHÁT TUDUNK A SEGÍTSÉGÉVEL DIFFERENCIÁLNI ÉS TEHETSÉGET GONDOZNI IS. A tanulási út létrehozását a Create a Learning Path menüpontra kattintva kezdhetjük el.
– Wordwall: MI PEDAGÓGUSOK AZ EREDMÉNYEK MENÜPONTBAN TUDJUK FIGYELEMMEL KÍSÉRNI A GYEREKEK MUNKÁJÁT, AHOL LÁTJUK A PRÓBÁLKOZÁSOK SZÁMÁT IS, ILLETVE LÁTVÁNYOS DIAGRAMOK SEGÍTSÉGÉVEL MEGNÉZHETJÜK, MELYIK KÉRDÉS OKOZOTT NEHÉZSÉGET TANULÓINKNAK.
- A tanulás értékelése: eljutott-e a diák oda a tanulási folyamatban, ahova kellett volna? Sikerült teljesíteni a kitűzött célokat?
- Értékelés a tanulásért: hol tart a diák a tanulási folyamatban? A hangsúly azon van, hogyan tanul a diák, nem feltétlenül azon mit tanul.
- Értékelés, mint tanulási folyamat: az információ megkeresése és értékelése pl. teszt formájában.