Kezdőlap Digitális eszközök

A Modern Iskola egyetemre megy: BEAKER – Mix Chemicals

Új rovatunk a Modern Iskola és a Debreceni Egyetem együttműködésének eredménye: sorozatunkban az egyetemi hallgatókkal együtt tesszük le a Modern Iskola építőköveit: a tanulók olyan hasznos, érdekes applikációkat mutatnak be, melyek a mindennapi gyakorlatban megkönnyíthetik a pedagógusok munkáját és még nagyobb élménnyé varázsolják a közös munkát. Sorozatunk első applikációja a Beaker Mix Chemicals, bemutatja Makai Tímea Kamilla.

 Sok kémiatanár bajban van a digitális munkarendben való kísérletezés kapcsán. A legtöbb esetben nem kivitelezhető, hogy a pedagógus élőben „közvetítse” a laborban történteket. Emellett rengeteg olyan kísérlet van, melyet jelenléti oktatás során sem sikerül bemutatnunk, tekintettel a folyamat közben fellépő veszélyekre. Vajon mit tehetünk ebben a helyzetben?

Elvásáraink egy lehetséges applikációval szemben:

  • kísérleteket végezhessünk az applikációval
  • mindezt veszélytelenül
  • aktivizáljuk általa a tanulókat
  • lehetőleg a fontosabb elemeket és vegyületeket is tartalmazza
  • minden diák számára elérhető legyen
  • ingyenes legyen

Nagy örömünkre létezik egy ilyen applikáció, mégpedig a BEAKER – Mix Chemicals néven. Nem kell kétségbe esnünk az angol szavak láttán, hiszen az a gyönyörű a kémiában, hogy a vegyjelek a világ minden pontján megegyeznek. Éppen ezért nem szükséges mély angol tudás a használatához. Hogyan is működik ez a virtuális főzőpohár? Ezt mutatom be most, egy rövid videóval!

Összegezve:

  • a 123 különféle elemből, illetve vegyületből kiválasztjuk a nekünk szükségeset
  • rajta tartva az ujjunkat, növelhetjük a mennyiséget
  • újabb „hozzávalókat” adva a jelképes főzőpoharunkhoz, különböző reakciókat figyelhetünk meg
  • az applikáció a folyamatnak a reakcióegyenletét is feltünteti (nem mellesleg rendezve azt)
  • a gyufa vagy az égő használatával melegíteni is tudjunk az oldatainkat vagy elemeinket
  • ha már nincs szükségünk rá, akkor egyszerűen megdöntjük a telefonunkat és mint egy főzőpohárból, ki tudjuk önteni azt

Mit tud még az alkalmazás?

  • plusz funkciók találhatóak a bal felső sarokban levő ikonra lépve (fedő, égő, gyufa, stb)
  • ugyanitt találunk egy „AirMix” funkciót: ha több készülékre van letöltve az alkalmazás, az egyik telefonból a másikba át lehet „önteni” a használt anyagokat (pont, mint két főzőpohár esetében)
  • a fizetős verzióban ugyanitt még szerepel szűrő, hűtőszál és még pár érdekes funkció (a „Meter” például azt is megmutatja, hogy az adott reakció milyen hőfokon megy végbe)
  • az applikáció érzékeli, ha megdöntjük, illetve megrázzuk a telefonunkat (ki tudjuk önteni a reakcióelegyünket, illetve össze tudjuk rázni azt)
  • a jobb felső sarokban levő ikonra lépve láthatjuk felsorolva a felhasználható „hozzávalókat”
  • ezek mind valóságközeli színnel és halmazállapottal vannak megjelenítve (kezdve a folyadékoktól a gázokig bezárólag)

Kiemelném az indikátor jelenlétét is ebben a listában (Litmus = Lakmusz).

  • ugyanitt a jobb alsó sarokban tudjuk kiválasztani, hogy milyen feliratokkal szerepeljenek a felsorakoztatott anyagok (vegyjel vagy angol név) és akár a koncentrációkat is megjeleníthetjük ezzel (g/cm3, g/mol, g/100 ml)

Ez a funkció különösen hasznos, hisz így a tanuló a periódusos rendszer nélkül is meg tudja nézni a moláris tömegeket!

Az előnyei közé sorolandó még, hogy nem szükséges regisztráció a használatához és mivel egyszerű kezelni, minden kémiát tanuló korosztály számára hasznos. Könnyen elérhető a Play Áruházból vagy AppStore-ból. (Android 4.0/iOS 9.0 vagy annál újabb készülék szükséges a használatához.) Nagy segítség az egyéni munka során, a házi feladat írásakor és a számonkérésre való felkészülés alkalmával.

Mint mindennek, ennek is vannak hátrányai. Sajnos nem minden vegyületet tartalmaz, de ez nem is szükséges a célcsoport számára. Természetesen ez nem tudja teljesen pótolni a tanulókísérleteket, ezért érdemes egy a kísérletről szóló videót is megmutatni a diákjainknak a témával kapcsolatban. Visszajelzések szerint nem minden esetben működik az „AirMix” funkció, de ez a távoktatás során úgysem jelent nagy hátrányt. A legnagyobb „probléma” az az, hogy egyes készülékeken nem teljesen látszik a „főzőpoharunk” alja, amit annyival tudunk kiküszöbölni, hogy egy kicsit több mennyiséget adagolunk az adott anyagból.

Egy ötlet a felhasználáshoz

Savak és bázisok témában nagy segítséget nyújthat az applikáció. A „Litmus”, azaz lakmusz indikátor szerepel a felhasználható „hozzávalók” között. Ennek segítségével a diákok képesek megállapítani egy vegyületről, hogy sav vagy bázis. Például megkérhetjük őket, hogy azon állításunkat, miszerint a HCl oldat savas, bizonyítsák be az app segítségével. (Ekkor a tanuló a lakmusz oldatba belecsepegteti a HCl oldatot. A piros szín megjelenése fogja jelezni a savas kémhatást. Ezzel gyakoroltathatjuk velük a vegyjeleket, memorizálhatják az indikátorok színváltozásait és aktívan hozzájárulhatnak az óra menetéhez.)

Képernyőkép

Egyéb ismert és látványos reakciók

2 Na + 2 H2O = 2 NaOH + H2 (+ lakmusz)

Ekkor a nátrium darabkák „szaladgálnak” a víz felszínén, miközben a begyulladt hidrogén hajtja őket. Az indikátor színváltozással jelzi a kémhatás megváltozását (lúgos lesz az oldat).

Képernyőkép

2 Mg + O2 = 2 MgO (pl. gyufa funkció segítségével)

A magnézium vakító fehér lánggal ég.

Képernyőkép

Jó kísérletezést!

Még több videó és információ:  http://thix.co/beaker-film

A cikket írta: Makai Tímea Kamilla, harmadéves hallgató, osztatlan kémia- és matematikatanár szak.

Előző cikkTanulni élmény! Na meg tanítani is! Ismerd meg a Komplex Alapprogramot!
Következő cikkA költészet napja a digitális osztályteremben