Sok kémiatanár bajban van a digitális munkarendben való kísérletezés kapcsán. A legtöbb esetben nem kivitelezhető, hogy a pedagógus élőben „közvetítse” a laborban történteket. Emellett rengeteg olyan kísérlet van, melyet jelenléti oktatás során sem sikerül bemutatnunk, tekintettel a folyamat közben fellépő veszélyekre. Vajon mit tehetünk ebben a helyzetben?
Elvásáraink egy lehetséges applikációval szemben:
- kísérleteket végezhessünk az applikációval
- mindezt veszélytelenül
- aktivizáljuk általa a tanulókat
- lehetőleg a fontosabb elemeket és vegyületeket is tartalmazza
- minden diák számára elérhető legyen
- ingyenes legyen
Nagy örömünkre létezik egy ilyen applikáció, mégpedig a BEAKER – Mix Chemicals néven. Nem kell kétségbe esnünk az angol szavak láttán, hiszen az a gyönyörű a kémiában, hogy a vegyjelek a világ minden pontján megegyeznek. Éppen ezért nem szükséges mély angol tudás a használatához. Hogyan is működik ez a virtuális főzőpohár? Ezt mutatom be most, egy rövid videóval!
Összegezve:
- a 123 különféle elemből, illetve vegyületből kiválasztjuk a nekünk szükségeset
- rajta tartva az ujjunkat, növelhetjük a mennyiséget
- újabb „hozzávalókat” adva a jelképes főzőpoharunkhoz, különböző reakciókat figyelhetünk meg
- az applikáció a folyamatnak a reakcióegyenletét is feltünteti (nem mellesleg rendezve azt)
- a gyufa vagy az égő használatával melegíteni is tudjunk az oldatainkat vagy elemeinket
- ha már nincs szükségünk rá, akkor egyszerűen megdöntjük a telefonunkat és mint egy főzőpohárból, ki tudjuk önteni azt
Mit tud még az alkalmazás?
- plusz funkciók találhatóak a bal felső sarokban levő ikonra lépve (fedő, égő, gyufa, stb)
- ugyanitt találunk egy „AirMix” funkciót: ha több készülékre van letöltve az alkalmazás, az egyik telefonból a másikba át lehet „önteni” a használt anyagokat (pont, mint két főzőpohár esetében)
- a fizetős verzióban ugyanitt még szerepel szűrő, hűtőszál és még pár érdekes funkció (a „Meter” például azt is megmutatja, hogy az adott reakció milyen hőfokon megy végbe)
- az applikáció érzékeli, ha megdöntjük, illetve megrázzuk a telefonunkat (ki tudjuk önteni a reakcióelegyünket, illetve össze tudjuk rázni azt)
- a jobb felső sarokban levő ikonra lépve láthatjuk felsorolva a felhasználható „hozzávalókat”
- ezek mind valóságközeli színnel és halmazállapottal vannak megjelenítve (kezdve a folyadékoktól a gázokig bezárólag)
Kiemelném az indikátor jelenlétét is ebben a listában (Litmus = Lakmusz).
- ugyanitt a jobb alsó sarokban tudjuk kiválasztani, hogy milyen feliratokkal szerepeljenek a felsorakoztatott anyagok (vegyjel vagy angol név) és akár a koncentrációkat is megjeleníthetjük ezzel (g/cm3, g/mol, g/100 ml)
Ez a funkció különösen hasznos, hisz így a tanuló a periódusos rendszer nélkül is meg tudja nézni a moláris tömegeket!
Az előnyei közé sorolandó még, hogy nem szükséges regisztráció a használatához és mivel egyszerű kezelni, minden kémiát tanuló korosztály számára hasznos. Könnyen elérhető a Play Áruházból vagy AppStore-ból. (Android 4.0/iOS 9.0 vagy annál újabb készülék szükséges a használatához.) Nagy segítség az egyéni munka során, a házi feladat írásakor és a számonkérésre való felkészülés alkalmával.
Mint mindennek, ennek is vannak hátrányai. Sajnos nem minden vegyületet tartalmaz, de ez nem is szükséges a célcsoport számára. Természetesen ez nem tudja teljesen pótolni a tanulókísérleteket, ezért érdemes egy a kísérletről szóló videót is megmutatni a diákjainknak a témával kapcsolatban. Visszajelzések szerint nem minden esetben működik az „AirMix” funkció, de ez a távoktatás során úgysem jelent nagy hátrányt. A legnagyobb „probléma” az az, hogy egyes készülékeken nem teljesen látszik a „főzőpoharunk” alja, amit annyival tudunk kiküszöbölni, hogy egy kicsit több mennyiséget adagolunk az adott anyagból.
Egy ötlet a felhasználáshoz
Savak és bázisok témában nagy segítséget nyújthat az applikáció. A „Litmus”, azaz lakmusz indikátor szerepel a felhasználható „hozzávalók” között. Ennek segítségével a diákok képesek megállapítani egy vegyületről, hogy sav vagy bázis. Például megkérhetjük őket, hogy azon állításunkat, miszerint a HCl oldat savas, bizonyítsák be az app segítségével. (Ekkor a tanuló a lakmusz oldatba belecsepegteti a HCl oldatot. A piros szín megjelenése fogja jelezni a savas kémhatást. Ezzel gyakoroltathatjuk velük a vegyjeleket, memorizálhatják az indikátorok színváltozásait és aktívan hozzájárulhatnak az óra menetéhez.)
Egyéb ismert és látványos reakciók
2 Na + 2 H2O = 2 NaOH + H2 (+ lakmusz)
Ekkor a nátrium darabkák „szaladgálnak” a víz felszínén, miközben a begyulladt hidrogén hajtja őket. Az indikátor színváltozással jelzi a kémhatás megváltozását (lúgos lesz az oldat).
2 Mg + O2 = 2 MgO (pl. gyufa funkció segítségével)
A magnézium vakító fehér lánggal ég.
Még több videó és információ: http://thix.co/beaker-film
A cikket írta: Makai Tímea Kamilla, harmadéves hallgató, osztatlan kémia- és matematikatanár szak.