Kezdőlap hírmozaik

Társasjáték az abúzus ellen – játékbemutató az OFOE szervezésében

Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete (OFOE) az Erasmus+ projekt keretében, egy nemzetközi munkacsoport tagjaként olyan társasjátékot fejlesztett, amely igen szerencsés formában segít az abúzus és a bullying megelőzésében. Az interaktív játékbemutatóról készült beszámolónkat alább olvashatják.

Forrás: Pixabay

A „Prevent Bullying and Abuse (PREVENT)” egy nemzetközi, Európai Unió által támogatott, Erasmus+ KA2-es projekt, melynek fő célkitűzése, „tanárok, oktatók, fiatalokkal foglalkozó szakemberek kompetenciáinak fejlesztése annak érdekében, hogy felkészültebben tudják segíteni a rájuk bízott fiatalokat az abúzushelyzetek felismerésében, elkerülésében, a megfelelő menekülési, illetve megoldási stratégiák elsajátításában.” Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete és a Nemzeti Fogyatékosságügyi- és Szociálpolitikai Központ (NSZFK) már 2018 óta dolgozik együtt öt ország szakembereivel egy nemzetközi projektben, amelynek segítségével megelőzhető, illetve kezelhető a bántalmazás, zaklatás – különösen az egyébként is sérülékeny csoportokban.

A projekt magyar résztvevői olyan társasjáték fejlesztésében vettek részt, amely lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők felismerjék az abúzushelyzeteket (egyáltalán azok mibenlétét) és hatékonyan tegyenek azok elkerülése, vagy akár megoldása érdekében – különös tekintettel azokra az embertársainkra, akik helyzetüknél, állapotuknál fogva különösen is ki vannak téve az ilyen típusú veszélyeknek.

Például a következőképpen.

A szimulációs társasjáték célja (amint azt a fent hivatkozott példa is igazolja) – a játék természetéből fakadó szórakoztatás mellett – az ismeretközlés (melynek révén akár az is elkerülhető, hogy a résztvevők akaratlanul, vagy anélkül, hogy tudnának róla – maguk is az abúzus áldozataivá és/vagy elkövetőivé váljanak), valamint a szemléletformálás és érzékenyítés, sőt a készség- és képességfejlesztés is.

A játékbemutató önmagában is lehetőséget adott a vonatkozó ismeretek és tapasztalatok hatékony átadására. A közreműködő szakemberek kapcsolódó, évtizedes tapasztalatai révén ez igen árnyalt formát öltött. Az elméleti, a témával kapcsolatos alapvető ismeretek és fogalmak bemutatását követően a résztvevők pontos képet kaptak a nemzetközi projektről, a játék létrehozásáról és annak körülményeiről, valamint természetesen a módszertani alapokról is.

A program során különböző csoportokban lehetőség nyílt a játék kipróbálására is. Tapasztalataink szerint a játék kialakítása során az alkotók szerencsésen alkalmazták a magyar pedagógiai gyakorlatban is ismert eszközöket – így például a gamifikációs és drámapedagógiai megoldásokat – és szerencsésen ötvözték azokat a témához kapcsolódó tapasztalataikkal, gyakorlati ismereteikkel. A bemutató tapasztalatai alapján különös jelentőségűnek tarthatjuk, hogy a játék beszédtémává tesz számos eddig „hallgatásra ítélt” helyzetet – ezekre megoldási lehetőségeket, mintákat kínál és lehetőséget biztosít azok tét nélküli „kipróbálására”.

Forrás: https://osztalyfonok.hu/

Előző cikkModern Iskola egyetemre megy: Hogyan tanulj hatékonyabban? – Ankiweb
Következő cikk(Digitális) Ötletek Anyák napjára