Kezdőlap Digitális eszközök

Kódolás Hete: programtippek a győztesektől

A 2020-as EU Code Week alkalmából a program kiemelt szakmai támogatója, a Digitális Jólét Nonprofit Kft., pályázatot hirdetetett az eseményeket szervező magyarországi iskolák, illetve Digitális Jólét Program Pontok számára. Az egyes kategóriák győzteseit kerestük meg, hogy meséljenek a kiemelkedő programjaikról.

A Code Week legaktívabb DJP Pontja: Vámosszabadi Község Önkormányzata 

Code Week- programozás hete Vámosszabadin 2020., Berényi Éva beszámolója:

Az Edison robot célja, hogy óvodások, kisiskolások, felsősök és középiskolások a számukra érthető szinten ismerkedhessenek a programozással egy valós fizikai eszköz segítségével. A programozás számítógépen (ingyenes  alkalmazások segítségével) történik, majd a programot fel kell tölteni a robotba. Ezután a megírt és feltöltött programot a Edison robot futtatja.

Mit tud a kisrobot? Tárgyelkerülés, vonalkövetés, dallamírás, tapsra indulás, zseblámpafény követése…és ez még csak a kezdet. Ami még fontosabb: programoztunk!
A  Code Dance kihívásra készült egy gyurmafilm is és a könyvtár kódolás témakörben könyvajánlót állított össze ez alkalomból.

Könyvtárunk FB oldala itt érhető el.

Code dance gyurmafilmünk:

A legszínesebb programkínálat: Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium

Tarné Éder Marianna hozzájárulásával a program blogjáról idézünk: A 2020-as kb. 1000 eseményből (a blog írásakor még nem végleges ez a szám és a helyezés sem) iskolánk 94 eseményt regisztrált. A jelenlegi nehéz helyzetben is igyekeztünk tanulóinkat bevonni a kódolás világába. Kollégáink közül is sokan segítették ezt a munkát.

A tanórán kódoltunk:

  • Matematika órán a gimnazisták többféle játékot is játszottak. Adott számokból a kódolás módját kellett megfejteni és újabb kódsorokat írni az algoritmus segítségével.  Vagy egy kódpályán 33 találmányhoz juthattak el. A megtalálás után ki kellett találniuk a feltaláló nevét és további információkat gyűjteni róla. A harmadik féle feladat pedig az volt, hogy a tanulóknak QR-kód segítségével el kellett jutniuk a GeoGebra oldalára, azon belül a Mastermind játékhoz. 4 különböző kódot kellett kitalálniuk a játék során.
  • Informatika órákon az 5.-esek és a 3.b-sek a LightBot pályáit teljesítették. Szép számmal jutottak el igen magas szintre és gyűjtötték az okleveleket.
  • Szintén informatika órán a nagyobbak, a gimnazisták a 3D tervezéssel ismerkedtek. A Tinkercad alkalmazással próbáltak tárgyakat készíteni és azokat 3D nyomtatónkkal ki is fogják nyomtatni.
Kép: https://csvmg.blogspot.com/p/code-week-2020.html
  • Az irodalom órán a 3.b-sek épp nyári olvasmányukkal foglalkoztak, a Harisnyás Pippivel. A Code Week apropóján unplagged kódolásként egy pixelart képet készítettek el. Az elmúlt tanévben is volt már ilyen feladatuk, de ez jóval nehezebb lett. Excel táblában sorról sorra elkészült a minta is, onnan lehetett ellenőrizni, hogy a papíron jól sikerült-e.
Kép: https://csvmg.blogspot.com/p/code-week-2020.html
  •  A négy nagy esemény, melyet a Meet and Code támogatott:
    • Kódold át az éjszakát online!
    • Tanítsuk az anyukákat kódolni!
    • Kódolás kicsiknek
    • Szabadulószoba
Kép: https://csvmg.blogspot.com/p/code-week-2020.html
A Vígvári Rendszerház különdíja, Vaszary János Általános Iskola Fekete Lajos Tardosi Szlovák Nemzetiségi Tagintézménye 

Hédi Katalin beszámolója: Tardoson a szlovák nemzetiségi falusi kisiskolánkban rendkívül fontosnak tarjuk a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztését. Ezért rendszeres résztvevői vagyunk a digitális témahétnek, a biztonságon internet napjának és a kódolás hetének is. Tavalyi tanévben is megrendezésre került a népszerű kódfejtőversenyünk, az iskolarádiós adás a kódolásról, a társasjátékozás és a vendégrobotok-programunk. A hagyományos kísérő programok mellett a témahét főprogramja az E.a.R.L padlórobotunk (z)űrös utazása volt. Minden osztály megismerte a robot működését és segítségével teljesítették a (z)űrös utazás egy-egy kihívását. A programozási feladatokhoz pontos leírást és pályát kaptak a gyerekek. A robot az utasítássorozatok segítségével az 1. osztályosoknál “összepakolta” a bőröndjét, a 2. osztályosoknál kiolvasta az űrutazás állomásait a betűket tartalmazó pályáról, a 3. osztályosoknál kiolvasta az űrutazáshoz használatos eszközök nevét és a 4. osztályosoknál az űrutazás adatait, majd az 5-8. osztályosoknál elindult útjára a világűrben. A tanulóknak úgy kellett beprogramozni a robotot, hogy mindegyik bolygóra eljusson a bolygókat ábrázoló pályán haladva. A kihívások sikeres teljesítése után az osztályok a CodeWeek hivatalos angol nyelvű oklevelét kapták jutalmul. Program részletes dokumentációja a honlapunkon olvasható.

Képes beszámolónk a hétről:

A legaktívabb iskola – Budapest XX. Kerületi Nagy László Általános Iskola és Gimnázium

Klacsákné Tóth Ágota: A 2020-asi év fő témája a titkosírás, a kódfejtés volt. A mintafelismerésen alapuló tevékenységek életkornak megfelelően állították kihívás elé a diákokat. Így a kicsik szín- és betű titkosítással, képkódfejtéssel, korongkódolással foglalkoztak, a nagyobbak a 3D nyomtatott rácsokkal készített kódokkal, Caesar titkosírással, az Enigma feltörésének történetével ismerkedtek. A rejtjelezés elvének megértése után a tanulók maguk készítettek rejtjeles üzenetet, enigma kódolást megfejtő hengert. Az együttműködést segítette elő a páros kódolás és a bináris kódolás feladatlap. Ezekhez a tevékenységhez kedvet kaptak nem informatika szakos kollégáink, így terveztek eseményt biológia, idegen nyelvi és magyar órákra. A tavalyi évhez hasonlóan újra bevontuk a művészeti műveltségterületet is. A Fibonacci sorozat, illetve az aranymetszés mintafelismerésére alapultak rajz- és vizuális kultúra foglalkozások, a Sonic Pi programozási műhellyel zenét programoztak a diákok. Az egyik végzős matematika csoport a Fibonacci sorozatra alapuló csigavonalat, illetve napraforgót programozott a Tinkercad felületén, majd 3D nyomtatóval ki is nyomtattuk a modelleket. Robotika eszköztárunk nagy része nehezen fertőtleníthető, így ezeket 3 nap „pihenés” után adtuk újra a tanulók kezébe. Rendkívüli fizika órák keretében szenzorként vettük igénybe a mikrokontrollereket. Szeptemberben kaptuk a micro:bithez kapcsolható smart home kit-et, mellyel a tanulók működő okos otthon modelleket készítettek. A rendkívüli informatika, illetve a digitális kultúra tanórákon használtuk a korábban jól bevált felületeket (code.orgmakecode.org, codecombat, minecraft education), valamint a Digitális Témahét weboldalán található micro:bit kihíváskártyákat. A legnagyobbak C# programozás alapjaival is megismerkedhettek. Az idei évben is népszerű volt a Codycolor offline és online változata is. A CodeWeek-en résztvevő tanárok a Teams csoportban kommunikáltak egymással, ez a felület az ötletadás, segítségnyújtás valódi felületévé vált ebben az időszakban. A megvalósított tevékenységeket az oktatói jegyzetfüzetben megosztott táblázatban gyűjtötték. Részletes leírás itt olvasható.

Kép: Klacsákné Tóth Ágota
A Code Week üzenetét legjobban közvetítő iskola-  Zalaapáti Gábor Áron Általános Iskola

Krepsz – Kapai Betti: Iskolámmal, a Zalaapáti Gábor Áron Általános Iskolával 2017 óta veszek részt a Code Week eseményein. Első évünkben csak az országos flashmobon vettünk részt, ám 2018-ban már jelentkeztünk az általános iskolák 5-6. osztályos tanulói számára a „Kódolás hete” alkalmából a Programozd a jövőd! projekt keretében a Mobility-Győr Digitális Élményközpont által meghirdetett országos versenyre. Első helyezettek lettünk, ami tovább lelkesített bennünket.

Olyannyira, hogy az Oktatási Hivatal Bázisintézményeként meghirdetett programunkon vas és zala megyei pedagógusnak mutattuk be addigi tevékenységünket e területen.

Lelkesedésem munkatársaimra is átragadt, matematika, német és magyar órákon keretében is foglalkoztak kódolással a gyerekek. Kedvencük a kupakok szerinti kódolás volt. (1. ábra) (Kódok irányok és színek szerint: balra-piros kupak, jobbra-kék kupak, előre-zöld kupak, hátra-fekete kupak). Német órán a gyerekek a kollégám leleményességének köszönhetően a kupakos méhecske helyett stikeezek-kel dolgoztak. (2. ábra)

Kép: Krepsz-Kapai Betti
Kép: Krepsz-Kapai Betti

2019-ben már nem volt kérdés a részvételünk a Code Weeken  és az országos flashmobon is. Ez alkalommal a gyerekekkel térben és mesével kódoltunk, vagyis eljátszott történetbe, tevékenységbe ágyaztuk.

Az iskolai aula volt a színterünk, ahol elkészítettünk egy nagy térbeli pályát a mesének és a résztvevőknek. A Kódolás órájához is csatlakoztunk, ahol a gyerekek oklevelet is kaphattak, ha teljesítették a pályákat.  A 2020/2021-es tanévben sem álltunk meg, Code Week-es weboldalunk itt található.

Bátorítok mindenkit a részvételre, nem kell tartani a CodeWeek-től. Egy eseménnyel is már lehet regisztrálni, és ha megtesszük az első lépést, hatalmas lépést tettünk, hiszen legyőztük félelmeinket és elindultunk egy úton. Egy olyan úton, ami az új ismeretek és új tudás felé visz.

*****

A további nyertesek listája a DPMK weboldalán olvasható.

A cikket szerkesztette Tóth Éva főszerkesztő.

Előző cikk„A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” – véget ért a médiakonferencia
Következő cikkIskolai könyvtár és szövegértés