Kezdőlap Sorozataink Gyógypedagógia Modern Köntösben

Gyógypedagógiai efejlesztés

Fontos, hogy a gyógypedagógusok az online térben is a gyermekek igényeihez igazodva fejlesszenek, a digitális módszerek és eszközök felhasználásával. Az efejlesztésről ír mai cikkünkben Olasz Vivien és Horváth Luca a győri Széchenyi Egyetem másodéves gyógypedagógus hallgató.

Mi is úgy gondoljuk, hogy az oktatásban nagy szükség van a digitális pedagógiai megoldások beépítésére, ez most a vírushelyzet ideje alatt is megmutatkozik. (Szunyoghné, 2015). A sajátos nevelési igényű gyermekek/tanulók oktatása, csoportos és egyéni fejlesztése terén egyre több lehetőséget biztosít minden pedagógus számára az efejlesztés. Ezzel a módszerrel még személyre szabotabb fejlesztést lehet megvalósítani, illetve a csoportos és/vagy egyéni diferenciálást is hatékonyan támogatni tudja. Fontos, hogy a gyógypedagógusok az online térben is a gyermekek igényeihez igazodva fejlesszenek, a digitális módszerek és eszközök felhasználásával. A mai gyerekek már szinte születésüktől fogva a digitális eszközök világában élnek, éppen ezért a fejlesztések során sokkal fogékonyabbak az online feladatokra, hiszen a játékos feladatok megoldása közben sokszor észre sem veszik, hogy éppen tanulnak (1).

Az efejlesztés során szükségünk van egy olyan felületre, ahol a feladatokat meg tudjuk osztani, és követni is tudjuk, hogy éppen hol tart a diák. Integrált körülmények közötti fejlesztés során érdemes a mértékletesség elvét követni, azaz figyelni arra, hogy a tanulónak, a különböző tantárgyakhoz kapcsolódó tevékenységei mellett, ne adjunk sok feladatot. Ehhez mi a https://learningpaths.symbaloo.com/ oldalt választottuk, ami szerintünk az egyik legjobb felület arra, hogy a pedagógusok rendszerezzék, egy helyen összegyűjtsék a különböző weboldalak segítségével készített feladataikat. A személyre szabott feladatsorok online készíthetők el, és oszthatók meg egy kód segítségével. A játékos tanösvény állomásain különböző feladattípusokat rejthetünk el, hozzá lehet adni címet és leírást, illetve van lehetőség arra is, hogy linket, képeket esetleg dokumentumot csatoljunk. A nyomonkövetés elindításával pedig láthatjuk, hogy ki, hogyan áll a feladatsor megoldásával.

Forrás: IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzus (2021)

Milyen feladatokkal tölthető fel e tanulási ösvény?

Az első állomás feladatához a Wordart (https://wordart.com) segítségével könnyedén hozhatunk létre online szófelhőket. A program használata nagyon egyszerű, hiszen csak annyi a teendőnk, hogy beírjuk a szavakat, és kiválasztjuk az alakzatot, a szavak irányát, elrendezését, a betűtípust, a háttérszínt és a színek erősségét is, majd a rendszer automatikusan összeállítja ezeket. A tanórákon és a fejlesztő órákon ennek segítségével erősíthetjük meg a kognitív kompetenciákat. Mivel a használata egyszerű, így nemcsak a pedagógus készíthet ábrákat, hanem a tanulók is. Elrejthetünk benne, verset, szófajokat, tulajdonságokat, mese szereplőit, helyszíneit, fogalmakat, viccet, jókívánságokat stb.

Forrás: IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzus (2021)

A következő állomáshoz  a http://www.fejlesztelek.hu/ weboldalt választottuk. Ezen az oldalon online gyakorló feladatok, blog, weboldal-ajánlások, segédanyagok találhatók, amelynek az alsó tagozatos diákok a célcsoportja. A használathoz nem szükséges regisztráció, ugyanis a már kész feladatok közül válogathatunk. Az itt található feladványok segítséget nyújtanak az olvasás, nyelvtan és a matematika tantárgyakhoz, játékosan fejlesztik a gyermekek képességeit.

http://www.fejlesztelek.hu/olv21/olvasas_melyikbenhallod.php?hang=a

A harmadik állomás feladatához hasznos lehet a https://www.jigsawplanet.com/?lang=hu weboldal, ami egy interaktív puzzle-készítő felület. Ennek segítségével, akár regisztráció nélkül is, szinte egyetlen kattintással készíthetünk online kirakókat. Lépései a következők: fel kell tölteni egy képet, kiválasztani, hogy milyen alakúak legyenek a darabok, hány elemből álljon a kirakó, valamint azt is eldönthetjük, hogy azok elforgathatók legyenek-e. A játék megosztható, bármilyen tantárgyi tartalomhoz hozzákapcsolható, pl. történelmi személyek, helyszínek, ételek, zöldségek, állatok stb.

Forrás: IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzus (2021)

Összességében úgy gondoljuk, hogy ezek a feladatok egyaránt hasznosak lehetnek integrált és szegregált intézményekben is. Az intézményi gyakorlatunkon tapasztaltuk, hogy a gyermekek ezeket a digitális feladatokat mindig örömmel fogadják. A játékos feladatok nyújtotta sikerélmény elegendő önbizalmat adhat a sajátos nevelési igényű gyermekeknek ahhoz, hogy bátrabban álljanak a tanulási folyamatokhoz.

Források:

A szerzőkről:

Olasz Vivien és Horváth Luca a győri Széchenyi Egyetem másodéves gyógypedagógus hallgatói vagyunk. Egyetemi tanulmányaink során az IKT-val támogatott tanítás-tanulás tantárgy keretein belül megismerkedtünk több digitális felülettel, az érintett területek közül a gyógypedagógia e-fejlesztést választottuk cikkünk témájául.

Horváth Luca
Olasz Vivien

——————–

A Gyógypedagógiai modern köntösben sorozatot az “IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzus” (2021) hallgatói készítik, oktatójuk Bognár Amália.

A sorozat összes része itt érhető el, tördeli Tóth Éva főszerkesztő.

Előző cikkKollaboratív képességgel kapcsolatos kutatások
Következő cikkJön a Biztonságos Internet Nap!