Kezdőlap Sorozataink Gyógypedagógia Modern Köntösben

Térbeli tájékozódás és algoritmikus gondolkodás fejlesztése padlórobottal

Mi lehetne érdekesebb egy mai kisdiáknak, ha nem egy robot, amit ő maga programozhat be? Erről számol be ma Dakó Zsanett, Szukop Anna és Veisz Veronika , a Gyógypedagógia modern köntösben sorozat részeként.

Sajátos nevelési igényű tanulóknál sokszor problémát okoz a térbeli és síkbeli tájékozódás nem megfelelő fejlettségi szintje. Ez a kultúrtechnikai  eszközök, azaz a számolás, olvasás és írás elsajátításában is komoly nehézséget okozhat. Szintén problémát  jelent sok tanulási nehézséget mutató gyermeknél/tanulónál a különböző gondolkodási műveletek, például az algoritmikus gondolkodás  lasabb ütemű fejlődése. Ennek a képességnek az átlagtól eltérő működése (például hogy nem tud egy lépéssort megjegyezni  egy számolási feladatnál) nem csak a matematikai feladatok megoldása terén okozhat problémát, hanem a hétköznapi élet számos területén is.

Tanulmányaink során sokszor felhívják a figyelmünket arra, hogy minél több érzékszervet igénybe vevő feladatot alkalmazzunk, hiszen így lesz  eredményes a fejlesztési folyamat, ennek megvalósításához kiváló eszköz a Bluebot. Mi lehetne érdekesebb egy mai kisdiáknak, ha nem egy robot, amit ő maga programozhat be?

A méhecske alakú kis robot könnyen kódolható a hátán lévő nyilak segítségével, maximum 40 lépést hajt végre egyszerre. Haladhatunk vele előre, hátra 15 cm távolságot, valamint fordulhatunk jobbra, balra 90°-ot. Ez a pár alaplépés már rengeteg lehetőséget ad arra, hogy Zümi bejárja az adott teret. A padlórobot legnagyobb előnye, hogy bármilyen korosztály használhatja, és gyakorlatilag bármelyik órára bevihetjük. Sokféle pályát alkothatunk a gyerekek bevonásával is. (1)

Ahhoz, hogy értsük, lássuk a robot működését, fejlesztő hatásait, mi magunk is készítettünk pályát, ahol a következő szempontokat kellett figyelembe vennünk:

  • a különböző pályaelemeknek térben és/vagy síkban is meg kellett jelennie
  • a 15×15 cm-es négyzetekből álló pályát meg kellett rajzolnunk
  • elágazásokkal teli pályát kellett terveznünk (többféle programozási lehetőség biztosítása miatt)
  • meg kellett fogalmaznunk, hogy melyik feladat, mit fejleszt
Forrás: IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzus (2021)

Jó volt látni, hogy nem születtek egyforma pályák, minden kiscsoport más megközelítésből állt neki a feladatnak. Voltak, akik társasjátékot (Harry Potter-pálya) készítettek, voltak ,akik a matematikát részesítették előnyben, voltak, akik saját mesét írtak, és ahhoz készítették el a szereplőket és a helyszíneket.

Forrás: IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzus (2021)

Az én (Veisz Veronika) csoportom egy olyan pályát tervezett, ahol minden négyzetre különböző színű lapot terveztünk. A játékos egy színkódokat tartalmazó kártyacsomagból húzott, ennek alapján kellett betáplálnia az irányokat a padlórobotba. A kártya hátulján a segítségnyújtás lehetőségét is biztosítottuk, hiszen nyilakkal ábrázoltuk a helyes megoldást. Azért gondoltunk egy ilyen típusú társasjátékra, mert többféle módon, több korosztállyal is fel lehet használni, annak ellenére, hogy ugyanazzal a pályával és eszközökkel dolgozunk. Gyakoroltathatjuk a színeket (magyarul és idegen nyelven), de meg is fordíthatjuk a feladatot, például a gyermeknek a kártya hátulján lévő nyílsorozatot kell memorizálnia, majd  fejből elmondania a társának, hogy melyik négyzetre irányítsa a robotot. Néhány helyen egy-egy szörnyecske állt, itt kártyát lehetett húzni, amelyekre különböző logikai feladványokat helyeztünk el.

Forrás: IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzus (2021)

A padlórobot amellett, hogy a térbeli tájékozódást és az algoritmikus gondolkodást egyértelműen erősíti, számos más képességet is fejleszt. Az elkészített pályák valamennyi képességterületet érintették: a kognitív, orientációs, szociális, motoros, kommunikációs, kreatív képességek megmozgatására mind alkalmasak voltak. Például, célszerű a padlórobotos feladatokat, a pálya építését csoportmunkában megoldani, hiszen így a kommunikációs és együttműködési készségeik is javulni fognak. (2)

Forrás: IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzus (2021)

Egyéb ötletek a felhasználásához

  • a pálya elkészíthető technika- és rajzórákon
  • egy történelemóra során a csata helyszíneit, egy eseményt  végig lehet játszani
  • földrajzóra keretein belül a tanult ország főbb városait, területeit ki lehet jelölni
  • kémia- vagy fizikaórán a kísérleteket, azok folyamatát lehet ábrázolni
  • biológiaórán az élőlények tulajdonságait lehet bemutatni
  • az irodalomórán tanult művek (mesék, versek) történetét lehet megeleveníteni
  • nyelvtanórán (magyar vagy idegen nyelv), nyelvtani szabályokat, szófajokat lehet gyakorolni
  • matematikaórán műveleteket rejthetnek az adott állomások
  • testnevelésórán  az egyes elemek jelölhetik egy-egy mozgásos feladat végrehajtását is (Lénárd, 2018)

Szerencsések vagyunk mi magyar, leendő és gyakorló pedagógusok, hiszen robotcsámborgás keretein belül hozzájuthatunk Bluebothoz, csak fel kell keresnünk a Robotcsámborgás Facebook-csoportot. A csoportban a robotot használó pedagógusok osztják meg jó gyakorlataikat, módszertani ötleteiket, óravázlatokat, illetve saját készítésű pályákat is, illetve a robotok – jelentkezés és szabad időpontok függvényében – „röpködnek” az óvodákba, iskolákba.

Forrás

Dr. Lénárd András (szerk.) (2018): Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése padlórobotok segítségével. Módszertani kézikönyv. Stiefel Eurocart, Budapest. p 40-98.

  1. https://dpmk.hu/2017/11/29/problemamegoldas-az-also-tagozaton-bee-botblue-bot-robotokkal/  (2021. 12. 15.)
  2. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Interaktv_elemi_matematikai_feladatok_vodapedaggusoknak/beebot_robot.html (2021. 12. 15.)
  3. Robotcsámborgás Facebook-csoport (Fári János): https://www.facebook.com/groups/430239413850665/ (2021. 12. 16.)

A szerzőkről:

Dakó Zsanett, Szukop Anna és Veisz Veronika vagyunk a győri Széchenyi István Egyetem másodéves gyógypedagógus hallgatói. Az IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzuson azzal foglalkoztunk, hogy hogyan lehet a digitális eszközöket gyógypedagógiai szempontból felhasználni. Kedvenc témánk a térbeli tájékozódás és az algoritmikus gondolkodás fejlesztése volt, azon belül is a méhecske alakú Bluebot programozása és pályájának megépítése.

Dakó Zsanett
Szukop Anna
Veisz Veronika

——————–

A Gyógypedagógiai modern köntösben sorozatot az “IKT-val támogatott tanítás-tanulás kurzus” (2021) hallgatói készítik, oktatójuk Bognár Amália.

A sorozat összes része itt érhető el, tördeli Tóth Éva főszerkesztő.

Előző cikk12 szuper interaktív módszer pár- és csoportmunkára
Következő cikkÚjdonságok a Digitális Irodalmi Akadémián