Kezdőlap hírmozaik

    Egy nemzetközi projekt a klímaváltozás csökkentéséért

    Mai írásunkban számol be Győrössy Krisztina és Nagy Irén (a budapesti Kürt Alapítványi Gimnázium tanárai, a projekt projektmenedzserei) a CCC - Cooler Climate Challenge stratégiai partnerség projekt eredményeiről.

    2022.március végén nyolc budapesti középiskolai diákunkkal egy Erasmus+ stratégiai partnerség program első diákcseréjén vettünk részt Kostelec nad Orlici városában, Csehországban. A projekt legfőbb célkitűzése, az ENSZ által, 2015-ben megfogalmazott fenntartható fejlődési célok közül a ’Fellépés az éghajlatváltozás ellen’ központi cél fontosságának hangsúlyozása. A hároméves partnerségben három középfokú oktatási intézmény 12 pedagógusa és 48 diákja vesz részt Csehországból, Spanyolországból és Magyarországról. A megvalósítás a három partneriskola együttműködésén alapul, a hulladékkezelés 3R-szabályát követve. Az első nemzetközi ifjúsági csereprogramunkra Csehországban került sor, amelynek keretén belül nyolc-nyolc középiskolai diák érkezett Spanyolországból és Magyarországról. A magyar és spanyol diákokat a cseh partneriskola diákjai és családjaik szállásolták el egész héten, így első kézből tapasztalhatták meg a nemzetközi együttműködést, miközben kiváló lehetőséget kaptak az angol nyelv gyakorlására.

    Fotó: Nagy Irén

    Az egyhetes programsorozat alatt a diákok az országok közötti, újrahasznosítással kapcsolatos tapasztalataikat és módszereiket hasonlították össze egy közös projektmunka segítségével, amelynek során hulladéktípusonként, prospektusok elkészítését tűztük ki célul. A diákok az első naptól kezdve négy csoportban működtek együtt, amelynek mindegyike négy cseh, két magyar és két spanyol diákból állt, a munkavégzés nyelve az angol volt. A csehországi megvalósítás központi témájaként az újrahasznosítás szolgált, ezen belül minden csapat egy területre fókuszált: a műanyag/papír/üveg/szerves hulladékkal kapcsolatos ismeretek bővítésére, rendszerezésére, nemzetközi összehasonlítására. Annak érdekében, hogy a diákok saját maguk is megtapasztalhassák a szelektív hulladékgyűjtés mikéntjét, a Marius Pedersen hulladékfeldolgozó üzembe is ellátogattunk. Ezen a helyen szortírozzák az összegyűjtött hulladékot, majd a tiszta hulladékot eladják olyan üzemeknek, amelyek ténylegesen azok újrahasznosításával foglalkoznak. A látogatás alkalmával közvetlenül volt lehetőségünk belelátni ebbe a folyamatba is, megismerkedhettünk néhány ott dolgozó emberrel, a szelektív hulladékfeldolgozás folyamatával, melynek eredményeként a diákok egyöntetűen jelentették ki, hogy az emberek még itt is boldogok.

    Annak érdekében, hogy a diákok megismerjék egy másik ország természetes élőhelyét, annak védelemre szoruló jellegzetességeit, a cseh erdő és épített emberi környezet összhangját, utazásunk a Szudéták középső részén lévő legmagasabb hegy, a Velká Destná csúcs felé is vezetett. Mivel a hegycsúcsra vezető túra utat még hó fedte, így a gyalogos túrázás helyett a cross-country skiing-re esett a választás. Az utat számos kisebb patak, folyó szegélyezte, illetve több helyen kisebb vízesések is kialakultak. A diákokkal egy 4 km-es túraösvényen haladhattunk végig, amíg elértük a hegytetőt 1115 m-en, amelynek során megcsodálhatták a cseh tűlevelű erdők jellegzetességeit. A diákok meglepődve tapasztalták az erdő rendezettségét és tisztaságát, annak ellenére, hogy frekventált túraútvonalon haladtunk. A hegytetőről ismét 4 km várt ránk, bár ez a csapat egyik felének már sokkal lendületesebbre sikerült a síléceken, míg a csapat másik fele inkább a gyalogos túrázást választotta. 

    A hét végén a diákok a projektjük befejezésén dolgoztak, a korábbi napok tapasztalataival, élményeivel kiegészítve azt. Ezt követően kellett összeállítaniuk egy angol nyelvű előadást minden csapatnak, illetve rövid kvízt az összegyűjtött, megismert és átélt anyagokból. A projekt lezárásaként diákok-tanárok-szülők együtt hallgatták az előadásokat, majd az iskola udvarán faültetéssel zártuk a projekt első szakaszát, amely ugyan apró lépés volt, de a diákok mégis valami olyannak lehettek részesei, amelyet ők maguk is meg tudnak tenni a környezetért.

    Fotó: Nagy Irén

    A projekt első tapasztalatai nemcsak életre szóló élményt adtak a tizenéves diákoknak, hanem mind a kritikus gondolkodásukat, mind az együttműködési és kommunikációs készségeiket fejleszthették. Ezáltal reményeink szerint a jövőben olyan attitűd-, és tudásbéli változást érhetünk el, amely hozzájárulhat a környezeti problémák és klímaváltozás jobb megismeréséhez, valamint környezettudatosságuk fejlődéséhez úgy, hogy ők is tenni akarjanak egy szebb jövőért.

    Előző cikkDigibyte
    Következő cikk„Az algoritmusok valójában az emberiséggel egyidősek” – interjú