Kezdőlap heti kitekintő

    Minden, amit az idei PÉNZ7 korszerű pénzkezelés tananyagairól tudni érdemes

    A pénzügyi tudatosság iskolai fejlesztésének legszélesebb körű programja a PÉNZ7, Pénzügyi és vállalkozói témahét. A Pénziránytű Alapítvány - a pénzügyi tananyagok fejlesztőjeként - ebben a tanévben is nagyon sok segítséget nyújt a rendhagyó pénzügyi tanórák megtartására kész pedagógusoknak. Hogyan vezethetjük be diákjainkat hatékonyan a biztonságos, korszerű pénzkezelés témakörébe? Összefoglaltuk, mi várható a következő bő egy hónapban.

    A 2023. március 6-10. között megrendezésre kerülő PÉNZ7, Pénzügyi és vállalkozói témahét pénzügyi modulja a Korszerű pénzkezelés és digitális biztonság témakörét dolgozza fel, vállalkozói témája pedig a „Gondolkozz és vállalkozz!” lesz. A pedagógusok pénzügyi ismeretterjesztő munkáját ebben a tanévben a korszerű pénzkezelés témakörében három korosztály számára készült, digitális eszközökkel kiegészített komplett óratervek, tanári útmutató és segédanyagok támogatják. A tananyagok a regisztrált pedagógusok és önkéntes szakemberek számára – várhatóan február elejétől – a PÉNZ7 weboldalán érhetők el, február végén pedig postára kerülnek az ingyenes nyomtatott tananyagok a leggyorsabban pénzügyi témára regisztrált 500 intézmény számára.

    A rendhagyó tanórák pénzügyi tananyagairól

    Az idei tanévben is digitális tippekkel kiegészített, 45 illetve 90 perces rendhagyó tanóra lehetőségét kínáló óratervekkel készül a Pénziránytű. 

    A téma jellegéből adódóan a 3-4. osztályosok számára nem készült korszerű pénzkezelés tananyag, számukra jó szívvel tudjuk ajánlani az előző évek PÉNZ7 oldalon szabadon elérhető tananyagait, például a családi költségvetés vagy a pénzügyi tervezés, megtakarítás témaköreiben.

    Az 5-6. osztályosok megismerhetik a fizetési módokat (készpénz, bankkártya, telefonos fizetés), és érveket sorakoztathatnak fel a korszerű fizetés mellett és ellen. Felfedezhetik a bankkártya elemeit, valamint a bankkártyás és egyéb korszerű fizetési megoldásokkal kapcsolatos legfontosabb biztonsági szabályokat.

    Kép: Pénziránytű Alapítvány

    Az interaktív tanóra kerettörténetében a gyerekek Péternek segíthetnek, hogy milyen eszközökkel tud fizetni a különböző termékekért, szolgáltatásokért, de ha dupla órát tudunk szánni a foglalkozásra és szeretnénk a gyerekek kreativitását is megmozgatni, terveztethetünk velük saját bankkártyát is.

    Kép: Pénziránytű Alapítvány

    A 7-8. osztályosoknak szánt óraterv abban segíti a tanulókat, hogy el tudjanak igazodni a korszerű, készpénz nélküli pénzhasználati lehetőségek világában. Cél, hogy tudjanak különbséget tenni az egyes bankkártyatípusok között, sajátítsák el a lakossági folyószámla vezetéséhez és a számlacsomagok közötti választáshoz kapcsolódó alapvető információkat. Emellett fontos, hogy tisztában legyenek az internetes vásárlás folyamatával és fizetési lehetőségeivel.

    Kép: Pénziránytű Alapítvány

    A tanulók csoportokban dolgoznak, megmozgathatjuk őket a tanteremben véleményvonal segítségével, de ha digitális eszközökkel dolgoznánk, akkor akár egy menti szavazás keretében is kikérhetjük a véleményüket. Mindeközben tanulóink a kerettörténetbeli Leventének segíthetnek az önálló zsebpénzkezelésben és például a bankszámlanyitásban.

    Kép: Pénziránytű Alapítvány

    A középiskolások a korszerű pénzkezelés gyakorlati megközelítésével a szakértői mozaik módszer segítségével ismerkednek meg. A diákok egy-egy korszerű fizetési eszközzel fognak ismerkedni játékos feladatokon keresztül. A csoporttagok így a szóban forgó fizetési eszköz szakértőivé válnak, és ezt a közösen megszerzett tudást fogják majd az óra további részében megosztani a többi csoport tagjaival. A tanóra 45 perces időkeretben tartható meg, de a tanári útmutató az egyes feladatoknál ajánlásokat tartalmaz 2×45 perces dupla órához is. A tanulók az óra menete során többségében csapatban, önállóan dolgoznak, a tanár elsősorban mentori szerepben irányítja munkájukat.

    Kép: Pénziránytű Alapítvány

    A középiskolások számára egy podcast készítéshez kapcsolódó projekttervet is kínál az Alapítvány, melynek során 4-6 fős csoportokban saját élethelyzeteikből kiindulva fedezhetik fel a csapatok a korszerű fizetési módokat. A projekt részleteivel már a Pénziránytű őszi Tanárklubjának keretében is megismerkedhettek az érdeklődők: 

    Mindezek mellett a Magyar Bankszövetség gondozásában a digitális biztonság témakörében készül óratartást támogató interaktív prezentáció, amelynek segítségével a 7-12. osztályosok egy újabb tanórán ebben a témában is elmélyedhetnek. A témahét szervezőitől megszokott módon a korábbi évek tananyagai változatlan formában továbbra is szabadon elérhetőek a PÉNZ7 hivatalos oldalán. 

    Szakmai és módszertani felkészülési lehetőségek

    Már most lehet készülni a témahétre a Pénziránytű e-learning portáljának „Korszerű pénzkezelés” PÉNZ7 tanárfelkészítő tananyagával, hamarosan pedig YouTube-csatornájukon is elérhetővé teszik az idei mintaóra felvételeket. A mintaórákon a pénzügyi önkéntesi bekapcsolódási lehetőségek mellett bemutatják, hogyan tarthatók meg a tanórák a nyomtatott segédanyagok segítségével, illetve akár digitális eszközökkel kiegészítve is.

    Ebben az évben is számíthatunk felkészítő webináriumokra, melyeken a tananyagok szakmai és módszertani tartalma mellett megismerhetjük az önkéntesek bekapcsolódási pontjait is. Már most érdemes bevésni a naptárba az időpontokat: február 20-án az általános iskolai tanároknak, míg február 22-én a középiskolai pedagógusoknak – és az érdeklődő önkénteseknek – mutatja meg az Alapítvány, hogyan érdemes megtartani az idei PÉNZ7 tanórákat. A webináriumok regisztrációs lehetőségéről hamarosan a PÉNZ7 honlapján értesülhetnek, de érdemes követni a Pénziránytű Facebook oldalt is.

    A Pénziránytű Online Digitális Akadémia (PODA) tanárképzés pénzügyi modulja is a korszerű pénzkezelés témáját járta körbe ebben a tanévben. Idei utolsó képzésükre február 2-ig jelentkezhetnek köznevelésben tanító, digitális eszközök megismerésére nyitott általános- és középiskolai pedagógusok: https://online-kerdoiv.com/index/v/h/poda2023februar. Az intézményvezető döntése alapján a továbbképzési kötelezettségbe is beszámítható PODA utolsó alkalmára február 20-24. között kerül sor. 

    A témahétre regisztrálni a PÉNZ7 zárónapjáig, március 10-ig lehet. A regisztrációs felület a PÉNZ7 oldalán, ezen a linken érhető el: https://www.penz7.hu/regisztracio-pedagogusoknak-2022.cshtml

    Előző cikkKódolás Hete – a díjátadóról jelentkezünk
    Következő cikkJátékos fejlesztés a Toy Theater segítségével