Kezdőlap hírmozaik

    Digitális megoldások és támogatás – beszámolók gyakorlati megoldásokról

    A Microsoft Magyarország Innovatív Iskola programban kiemelkedően résztvevő pedagógusai számolnak be élményeikről és a Microsoft nyújtotta digitális megoldásokról.

    „A XXI. századi készségek és tanulási módszerek fejlesztésében nagyon sokat segít a Microsoft” 

    „Szenzációs, rendkívül pozitív, nagyon jó az oktatásnak” – pár szóban így lehet összefoglalni, mekkora támogatást jelentenek a magyar pedagógusok számára a Microsoft digitális eszközei, amelyek ma már a napi rutin részét képezik a hibrid oktatásban. Az előnyökről és lehetőségekről Tarné Éder Mariannával, az Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium intézményvezető-helyettesével beszélgettünk.  

    „Messziről indulok, mert korábban már az úgynevezett PIL (partner in learning) Akadémia képzéseihez is csatlakoztam, ennek kapcsán fedeztem fel, hogy a nemzetközi Educator Expert címre is lehet pályázni, amióta a Microsofton belül megalakult az innovatív tanárok csoportja” – mesélt a kezdetekről Tarné Éder Marianna. „Ezt 2016-ban meg is pályáztam, azóta pedig minden évben el is nyerem, mert nagyon szeretem ezeket a képzéseket, közös programokat, és azt, hogy egymástól tanulhatunk a kollégákkal. A nagy áttörés pedig akkor jött el, amikor 2017-ben meghívtak az E2 Education Exchange torontói rendezvényére, ami hatalmas élmény volt. Ezután meghirdették a Microsoft Innovatív Iskola programot is, amihez, úgy gondoltam, a mi iskolánk is csatlakozhatna. Az elején – kezdő iskolaként – az Office 365 eszközeit kezdtük el használni és részt vettünk egy, kifejezetten a kezdőknek szóló, egyéves képzésen. Eljutottunk oda, hogy egyre magasabb pozíciókat pályáztunk meg, így voltunk inkubátor iskola is, tavaly pedig elnyertük a legmagasabb, showcase school minősítést is. Az a tapasztalatunk, hogy a magyar oldalon is kiváló képzéseken lehet részt venni, remek szakemberekkel.” 

    A szakember számára nem voltak ismeretlenek az Office 365 – pontosabban, a most már Microsoft 365 – eszközei, mivel magánemberként is ezeket használja, de nagy előnynek tartja, hogy a tantestület tagjai és a diákok már a felhőben is elérik ezeket a Microsoft-termékeket.  

    „Rengeteg olyan alkalmazást ad a kezünkbe a Microsoft, ami a tanítás során és a tanulási folyamatban is remekül használható” – mutatott rá Tarné Éder Marianna. „Közösségépítésre is kiválóan használható, de a Teams a világjárvány idején, az online oktatás során is kiválóan kiszolgálta az igényeinket. Egy iskola számára óriási előny, ha egy helyen érhetőek el az osztályok, munkacsoportok anyagai, illetve, ha egy helyen folyik a kommunikáció. Ami pedig nekem különösen fontos, és a mi a kollégáknál is bevált, hogy most új néven, a Microsoft Learn felületére regisztrálva a kollégák olyan magyar és angol nyelvű képzéseket találnak, ami segít eligazodni ezeken a felületeken és számos jó gyakorlattal is találkozhatnak, amit hasznosítani tudnak a munkájuk során. Ráadásul, ez a „veteránok” számára is hasznos, mivel most is be vagyok épp lépve a felületre és látom a nemrég felkerült legújabb képzéseket. Az is ösztönzően hat az emberre, hogy a képzések után különféle jelvényeket, badge-eket is lehet szerezni, így egy picit önmagammal is tudok versenyezni.” 

    Az innovatív pedagógus szerint a Microsoft oktatási platformjának közösségépítő ereje is elismerésre méltó. Úgy látja, hogy a tantestület tagjai is látják ebben a fantáziát, a rutin megszerzésében pedig egymást segítik a pedagógusok: ha valakinek valami nem megy elsőre, egymástól kérnek segítséget.  

    Tarné Éder Marianna

    „Ráadásul, a gyerekeket is be lehet ebbe vonni, így nem ritka, hogy egy osztályon belül több Teams-csoport is létesül” – mutatott rá Tarné Éder Marianna. „Kijelenthető, hogy a XXI. századi készségek, képességek és tanulási módszerek fejlesztésében nagyon sokat segít a Microsoft.” 

    A digitális platform a diákok számára is komoly támogatást jelent. A szakember szerint a tanulók nagyon kedvelik, hogy a Teams felületén dokumentált iskolai projekteket, órai munkát otthon visszanézhetik, kiegészíthetik vagy módosíthatják. 

    „Az online oktatás bevezetésekor kellett egy kis akklimatizáció, mire megszoktuk, hogy a kisebb gyerekeknél jellemzően ott vannak a szülők, akik időnként maguk is be akartak kapcsolódni az órába, vagy azt, hogy negyediktől fölfelé a diákok szívesen kapcsolták be a kamerát, de eleinte mindenki „idegenvezetést” tartott a szobájában, vagy bemutatta a háziállatát, de összességében nagyon pozitív tapasztalataink voltak, a Microsoft a tisztán online, digitális oktatást is remekül kiszolgálta, most pedig a hibrid oktatásban is nélkülözhetetlen segítséget nyújt. Nem véletlen, hogy sok kolléga a járvány után is megtartotta ezeket a felületeket, módszereket, amikkel a diákok továbbra is szívesen dolgoznak.” 

    A pedagógus kiemelte, hogy főleg a 13 évnél fiatalabbak körében vált nagyon népszerűvé a Teams, főleg a csevegési funkció miatt, különösen, hogy ez a korosztály még nem veheti igénybe például a Facebook Messengert. A digitális felület pedig abban is segít, ha valamelyik diák egy adott órán épp nem tud rendesen koncentrálni, mivel így nem veszti el a fonalat, a Teams felületén keresztül pedig minden információhoz, órai anyaghoz könnyedén hozzáfér.  

    „A Teams tele van jó lehetőségekkel, akár az aszinkron oktatás is kivitelezhető vele, de a OneNote alkalmazást sokan akár személyes jegyzetelésre is használják már” – mutatott rá a szakember. „Nekem is évekre visszamenőleg megvannak a jegyzeteim, óravázlataim, amiket bármikor elő tudok venni, de a „kifordított osztályterem” koncepcióhoz is remekül használható: csak bedobom az anyagokat és megkérem a gyerekeket, hogy először önállóan dolgozzák fel, aztán a következő órán már csak azt kell megbeszélni, hogy mi okozott nehézséget. Zseniális, hogy olyan tematikus jegyzetfüzeteket lehet létrehozni, hogy szinte egy komplett tankönyvet meg lehetne belőle írni. Az Immersive Reader pedig egyenesen szenzációs, imádom, hogy akár fel is lehet olvastatni vele egy szöveget és képes mérni a teljesítményt is. A Flipgridben, vagyis most már csak Flipben is látom a lehetőségeket, ezzel egyelőre még ismerkednek a kollégák, de a nemzetközi közösségekben már látom azokat a jó gyakorlatokat, amelyek nagyon motiválóak lehetnek a diákok számára. Az pedig nagyon jót tesz az oktatásnak, hogy a Microsoft felhőalapú rendszerében az iskolák hatalmas mennyiségű anyagot tárolhatnak, ennek köszönhetően pedig nem kell dokumentumokat küldözgetni egymásnak, csupán megosztjuk az adott anyagot a felületen keresztül.” 


     

    „Ugyanazt fogjuk csinálni, mint eddig, csak nagyobb hangsúlyt kap az online tér” 

    A digitális megoldások jobban bevonják a diákokat a munkába, ezek révén könnyebb a mérés, egyszerűbb az adminisztráció és még segítenek is az iskoláknak a hatékonyság javításában, vagy épp a fenntarthatósági szempontok érvényesítésében, mint például a papír használat visszaszorítása. A Microsoft világszerte óriási segítséget nyújt a tanároknak és az iskoláknak, a digitális oktatási eszközeivel, illetve, a Teams oktatást könnyítő kiegészítőivel. A Teams integrálásának az oktatásba sok pozitív hatása van, mindezekről egy olyan szakembert kérdeztünk, aki a közoktatás mellett a felsőoktatásban is megtapasztalta mindennek az előnyeit. Erdész Balázzsal beszélgettünk, aki idén nyárig a Varga István Közgazdasági Technikum angoltanáraként dolgozott, összesen 25 évet töltött a közoktatásban, jelenleg pedig a Kodolányi János Egyetemen angol nyelven oktat programozást, mellette pedig informatikai háttértámogatást nyújt az intézmény számára. 

    „Legutóbb, amikor újra bekerültem az innovatív tanárok körébe – a Microsoft által meghirdetett program tagságát ugyanis évente meg kell újítani – még a közoktatásban dolgoztam” – mesélte Erdész Balázs. „Most már hatodik éve vagyok tagja a Microsot Innovatív Oktatási Szakértő közösségének, ebben a hónapban is megtartottam már két webináriumot az Expert kollégáknak, de tavaly is tartottam Teams-továbbképzéseket. Idén az egyetemen is tartottam továbbképzést az oktatóinknak, főleg az Office 365, azaz most már Microsoft 365 lehetőségeiről, főleg a Teams-ről és a Forms-ról. A közoktatásban is főleg ezeket használtuk, több iskolát is regisztráltam a Microsoft 365 A1 oktatási csomagjára.” 

    A szakember még 2016-ban csatlakozott az Innovatív Tanárokhoz, a Microsoft Innovatív Iskola Programjában, de már nagyjából tíz éve foglalkozik digitális oktatással: első saját applikációja, egy nyelvoktatást, ill. nyelvtanulást támogató alkalmazás volt, amit még a Windows Áruházban publikált. Ezután kezdett komolyabban foglalkozni a digitális tananyagok fejlesztésével. 

    Erdész Balázs

    „Azt hiszem, talán pont emiatt jutott el hozzám a Microsoft pályázati felhívása az MIEE programra, valamint ennek kapcsán egy ingyenes képzésre, ami 2017 elején indult” – emlékezett vissza Erdész Balázs. „Akkor a Teams még beta állapotban volt, sőt, az első továbbképzéseken még Microsoft Classroomnak hívták, de már akkor sok szó esett a OneDrive lehetőségeiről, a OneNote-ról, a dokumentumok megosztásáról, közös munkáról. Már ezek is kiváló lehetőségeket kínáltak, de a legnagyobb hozadékát a napi munkában, a napi gyakorlatban találtam meg: felvittem a Teams-be a csoportjaimat és már akkor szinte az összes órai feladatot ezen a felületen keresztül adtam ki, ott is dolgoztunk a diákokkal. Ekkor a szentendrei Petzelt József Technikumban tanítottam, többek között informatikát is, onnan kerültem át a Varga István Közgazdasági Technikumba, ahol már akkor nagyon jó helyzetben volt a digitális tananyagfejlesztés: a tantestületben több kolléga is volt, aki már akkor bevette a napi rutinjába a digitális eszközöket és IKT módszereket, mint pl. a KAHOOT, a SOCRATIVE vagy a QUIZLET, ez pedig nagyon pozitív élmény volt. Végül a Vargát is én regisztráltam az Microsoft 365 A1-es szolgáltatáscsomagra és a Teams használatával is elkezdtem megismertetni a diákokat. Ehhez készítettem pár YouTube-videót is, afféle tutorial jelleggel, de a napi rutinba is bevezettem, hogy a házi feladatot a Teams-en keresztül adtam ki. Ez már akkor is nagyon kényelmes és hatékony volt, a legnagyobb hozadéka viszont 2020. március 16-án derült ki, amikor át kellett állni a digitális oktatásra. A Microsoft digitális eszközeinek használata azonban zökkenőmentessé tette az átállást. Kérdezték a tanítványaim, hogy most mi lesz? Mi lenne, ugyanazt fogjuk csinálni, mint eddig, csak nagyobb hangsúlyt kap az online tér.” 

    Erdész Balázs a saját szemével látta, ahogy más intézményekben a pedagógusok kapkodva próbálják megoldani a lehetetlen helyzetet, mindenféle platformokkal próbálkozva. Olyan is előfordult, hogy bizonyos iskolákban, bizonyos tanárok a Facebookon próbálták megoldani a problémát, azonban itt eleve gondot jelentett, hogy a 14 évnél fiatalabb diákok helyzete, akiknek hamis adatokat kellett megadnia, hogy használhassák a felületet. 

    „Az Expert kollégákkal is beszélgettünk egy évzáró eseményen erről a megoldásról, ami adatvédelmileg is nagyon problémás volt, mert abban a pillanatban, hogy a gyerekek regisztráltak, máris kapták a célzott hirdetéseket” – mutatott rá Erdész Balázs. „A Teams ezzel szemben egy teljesen zárt rendszer, amiben viszont ugyanúgy megvannak a közösségi funkciók, mint az üzenetküldés, akár privátban, akár csoportosan. A Facebookkal szemben azonban nagyon szigorúan védi a gyerekeket, kívülről még egy email sem juthat be a platformra.” 

    A szakértő emellett kiemelte az olyan megoldásokat, mint a Forms, ami formatív mérésekre is kiválóan alkalmas, vagy a Rubric, ami az esszék, levelek kijavításában nyújt nagy segítséget. 

    „Ráadásul minden diák a saját példányán is dolgozhat a saját gépén, a tanár pedig egy helyen látja az összes beküldött feladatot, nem kell a füzetek összeszedésével, hazacipelésével és a kiosztásával bajlódni” – tette hozzá Balázs. „Említhetném a OneNote-ot is, amiben van együttműködési terület, ami mindenki számára írható-olvasható, vagy a csak olvasható tartalomtár, ill. egy saját névre szóló füzet. Nagyon hasznos funkció az állományok megosztása is, ahogy az is, hogy valós időben rögtön látom, mit ír a diák, ahogy ő is látja, amit én írok.” 

    Az Innovatív Tanár úgy látja, a digitális megoldások jobban bevonják a diákokat is a munkába, emellett, napjainkban, amikor a fenntarthatóság egyre fontosabbá válik, ráadásul az iskolák nagy része küzd anyagi gondokkal, nem mindegy, hogy egy feladatlapot ki kell-e nyomtatni több tucat példányban, vagy papírmentesen, a digitális felületen lehet dolgozni vele. 

    „A rendszer talán legnagyobb előnye pedig a jelenlét ellenőrzését segítő automatikus funkció, amit akár egy .csv állományba is le lehet menteni, de akkor is kapóra jön, amikor csoportmunkához kell kiosztani a feladatokat” – tette hozzá Erdész Balázs. „Utóbbira egyébként a Teams Breakout Rooms funkciója is remekül hasznos. 


     

    „A Teams a bölcsek köve volt az iskolánk számára” 

    Az online oktatás bevezetése a világjárvány megjelenése után váratlanul érte a pedagógusokat, emiatt sokan kapkodva próbálták megoldani a helyzetet és átállni a digitális munkavégzésre. Nem így azok az iskolák és tanárok, akik a Microsoft EDU programja révén már korábban megkezdték az ismerkedést az online elérhető oktatási platformokkal, szoftverekkel. A Teams egyre komolyabb oktatási funkciókkal bővül, erről is kérdeztük Csőszné Tamás Mónikát, a Zuglói Herman Ottó Tudásközpont Általános Iskola angoltanárát.  

    Csőszné Tamás Mónika szerint, bár eleinte sokan idegenkedtek az olyan szoftverek használatától, mint a OneNote, a Teams megjelenésekor már mindenki ráérzett, hogy mekkora terhet vesz le a tanárok válláról a Microsoft fejlesztése, különösen, amikor megérkezett a koronavírus. 

    „Én már nagyon hamar, a 2016/2017-es tanévben tagja lettem a programnak. Ekkor még nem voltam Expert, de már aktívan használtam a Microsoft alkalmazások jó részét. Így, amikor Tószegi Attila igazgató úr felvetette, hogy a nevelőtestület is szorosabbra fűzhetné a szálakat a Microsoft Innovatív Iskolák programjával, szívesen lettem tagja a fejlesztő csapatunknak. A Herman Tudásközpont 2012-ben csatlakozott az Innovatív Iskolák programhoz, 2016-tól pedig bemutatókat, nyílt napokat tartunk a programban résztvevő iskolánk nevelőtestületeinek” – mondta a pedagógus.  

    „Számunkra semmilyen extra nehézséget nem okozott az online oktatásra való átállás, hiszen már mindenkinek ott voltak Teamsen a csoportjai” – mutatott rá Csőszné Tamás Mónika. „A tanárok annyit mondtak a gyerekeknek, hogy „holnap ugyanott találkozunk, ahol eddig”, a diákok is tudták már kezelni a rendszert, így nagyon nagy segítséget jelentett, hogy nem kellett kapkodni. Én pedig annyira beleszerettem, hogy azóta is teljes értékű Teams-felhasználó vagyok. Digitális anyagaimat a Team felületéről, bármikor elérhetik tanulóim, illetve szüleik. A Teams-t a Whiteboard alkalmazással kiegészítve használom, mert okostáblán dolgozunk.

    Csőszné Tamás Mónika

    A táblán elkészített órai anyagok (tanári magyarázat, vázlat) azonnal megoszthatók a csoport minden tagjával. Ez nagy segítséget jelent a hiányzó tanulóknak, hiszen számukra nemcsak az előre elkészített digitális anyag állnak rendelkezésre, hanem minden fontos órai információhoz. A Teams a kommunikációs központunk is: a gyerekkel, szülőkkel is ezen a felületen kommunikálunk. Összességében kijelenthető, hogy a Teams a bölcsek köve volt az iskolánk számára.” 

    Az Office, illetve most már a Microsoft 365 eszközeit is használják a zuglói iskolában, a tanárok körében pedig egyre többen élnek a Forms lehetőségeivel, nem is csak kérdőívek, tesztek elvégzéséhez, például a szülőktől is ennek segítségével kérnek visszajelzéseket, mert sokkal gyorsabb így, pár kattintással, a pedagógusok pedig egyből összesítve látják az adatokat. 

    „A Microsoft Learn oktatási központ is nagyon hasznos eszköz, szeretnénk elérni, hogy a kollégák minél több képzést elvégezzenek a segítségével” – tette hozzá Csőszné Tamás Mónika. „Korábban én is használtam, amikor az Expert címre pályáztam, de azóta is folyamatosan érkeznek az újdonságok. Szerintem egy rendkívül hasznos, egyszerű és érthető online tanulási felület. Remekül alkalmazkodik a mi időbeosztásunkhoz is, mert a kurzusokat bármikor és bárhol el tudjuk végezni.” 

    A szakember a diákok oldalán is látja a Microsoft eszközeinek pozitív fogadtatását. A felhőalapú rendszer nélkülözhetetlen segítséget nyújt a tanulóknak. A hiányzó tanulók jóval könnyebben tudják az alkalmazás segítségével pótolni lemaradásukat.

    „A gyerekek a digitálisan elvégezhető feladatokat nagyon szeretik. A Teams-be nagyon sok alkalmazás beépíthető a felhasználók igénye szerint. Ilyen például a Canvas alkalmazás, amellyel kreatív anyagokat (pl.: osztályplakát, infografika, meghívók) készíthetnek. Elmondható, hogy a tanulóink kreativitásának fejlesztésében is nagy segítségünkre van a Teams” – tette hozzá a pedagógus. „A gyerekek azt is szeretik a Teams-ben, hogy élvezetesebbé teszi számukra a tanulási folyamatot. Valójában ugyanazt a munkát csináljuk, de ez a rendszer az elnyerhető kitűzőkkel, badge-ekkel sokkal inkább a „gyerekek nyelvén szól”. A saját tantárgyam alapján is meg tudom ezt erősíteni. Ha azt kérem a diákoktól, hogy szerkesszenek át más igeidőbe egy szöveget, az számukra egy feladat a sok közül. Ha úgy fogalmazom meg a feladatot, hogy az alkalmazás segítségével feliratozzanak egy filmrészletet és használják a megadott igeidőket, máris kinyílik a világ, jobban élvezik a feladatmegoldást. Közben fejlődik a kreativitásuk, a problémamegoldó készségük, de a csapatmunkát is könnyeben sajátítják el ezen a módon.” 

    Csőszné Tamás Mónika szerint az is nagyon üdvözlendő, hogy a Teams oktatási célú fejlesztése nagyon felgyorsult a járványt követően, mivel a korábban főleg üzleti célokra használt platformot ma már pedagógusok és diákok milliói használják világszerte.  

    „Szintén pozitívum, hogy a Microsoftnál figyelnek a pedagógusok kéréseire, igényeire és igyekeznek beépíteni azokat az ötleteket, amelyek elhangzanak a különféle továbbképzéseken” – tette hozzá. „Az is jó dolog, hogy az értekezleteket, fogadóórákat is megtarthatjuk online is. Ez a szülők és a pedagógusok számára is sokkal rugalmasabb kommunikációt tesz lehetővé.   

    A szakértő pedagógus azt javasolja, hogy ha egy iskola vagy egy tantestület tagjai még csak most ismerkednek a digitális oktatás lehetőségeivel, mindenképpen a Teams-szel kezdjék a folyamatot.  

    „Sokkal egyszerűbb és gyorsabb a Teams felületén kommunikálni, közösen szerkeszteni anyagokat. Az iskolai dokumentumoktól a saját anyagainkig mindent gyorsan és egy helyen el tudunk érni. Ezzel rengeteg időt és energiát meg tudunk takarítani, és az oktatás folyamatát is sokkal hatékonyabbá tudjuk tenni.” 

    Előző cikk„Itt mindenki a saját érdeklődéséből indulhat ki” – interjú
    Következő cikk„A foglalkozások kiemelten pozitív hangulata és élményekben gazdagsága általános visszajelzés” – interjú