Kezdőlap heti kitekintő

    A szabadban mozogva még a tanulás is könnyebb – Közel 14 ezer diák játszott a PénzFutamon

    Nagy sikerrel zárult a Pénziránytű Alapítvány és a Medve Matek csapat közösen szervezett PénzFutam szabadtéri kalandjátéka. Március 8-31. között 4 278 csapat, összesen 13 717 általános- és középiskolás diák tette próbára pénzügyi tudását a pénzügyi feladványokkal színesített pályákon. A nagy sikerre való tekintettel a PénzFutam kalandpályái elérhetők lesznek júniustól is, így az utolsó tanítási napokra, vagy nyári táborok részeként is remek szórakozási lehetőséget teremt majd a PénzFutam.

    Újra trend a szabadban, mozgással kombinált tudásátadás

    „Ha hallom, elfelejtem, ha látom, megjegyzem, ha csinálom, értem.” (Konfuciusz Kr.e. 551–479). Konfuciusz állítólag először megfigyelte diákjait, feltérképezte, hogyan sajátítják el a tudást, majd ahhoz igazította saját oktatói tevékenységét. Egyre több tanár ismeri fel, hogy a hagyományos tanítási stílus csak nagyon keveseknél hoz valódi eredményeket. Több kutatás is bizonyította, hogy azok a diákok, akik a saját stílusuknak megfelelő környezetben dolgozhatnak, jobban teljesítenek, mint azok, akiknek a saját stílusuktól eltérően kell egy feladatot megoldaniuk. Ugyanakkor még egy kisebb csoportban is szinte lehetetlen mindenkinek a tanulási stílusához alkalmazkodni. Másképp sajátítja el ugyanis a vizuális, az auditív, a mozgásos, a magányosan tanuló vagy az interperszonális stílusú gyermek a tanultakat. Egyre több a tanulási nehézségekkel küszködő gyermek is, akiknél nem feltétlenül húzódik meg a háttérben komoly probléma, gyakran csak a tanulási stílusuk tér el attól, ahogy környezetük megköveteli tőlük. Az adaptív oktatási stratégiákat követő tanár ezért sokféleképpen tanít.

    A pedagógusok számára régóta ismert, hogy a gyerekek tanulási stílusa nagyon különböző lehet. A tantermi tanulás sok esetben passzivitásra ítéli a gyerekeket, akiket az élelmes pedagógusok igyekeznek a szó szoros értelmében megmozgatni. A kinesztetikus, avagy mozgásos típusú tanulók például mozgásokon, közvetlen tapasztalatszerzésen át tanulnak igazán hatékonyan. Nem szeretnek egy helyben ülni. Tanulás közben segít, ha sétálnak, könnyebben tanulnak miközben fekvőtámaszokat nyomnak, hintáznak, esetleg csak forgatnak valamit a kezükben, netán rajzolnak. 

    Mozgás, játék és GPS támogatta tanulás

    Az oktatási stratégiák színesítését szolgálta a PÉNZ7 kísérőeseményeként szervezett PénzFutam játék, mely mindennapi pénzügyi feladványokkal, logikai fejtörőkkel és a szabadtéri mozgás élményével kombinálta az ismeretszerzést. Három korosztály számára három nehézségi szinten kialakított pályákon országszerte több, mint 210 helyszínen, a szabadban csiszolhatta pénzügyi tudását a közel 14 ezer 4-14. évfolyamos diák. 

    A tanárok és a diákok körében is nagy népszerűségnek örvendett, hogy a tanteremből kiszabadulva, a jó levegőn tölthettek el egy tanórát az osztályok, miközben pénzügyi jártasságuk is növekedett. A játékot csapatokban, GPS koordinátákat követve oldhatták meg a tanulók, akik megismerkedhettek a költségvetéskészítés, a hitelek, befektetések, biztosítások alapfogalmaival is. Mindeközben fejlődtek problémamegoldási készségeik, logikai gondolkodásuk és megtapasztalhatták a csapatmunka erejét.

    Országos elérés, remekül teljesítő csapatok, júniustól újra PénzFutam

    A PénzFutamot három hét alatt összesen 4 278 csapat, összesen 13 717 fő játszotta. A csapatok közel 44 százaléka a közepes nehézségi szintű, 7-9. évfolyamosoknak ajánlott pályán játszott. Szintén népszerű volt a 4-6. évfolyamosoknak kínált könnyű pálya, a csapatok 36 százaléka ezt választotta, míg a legnehezebb, 10-14. évfolyamosoknak készült pályán a játékosok bő 20 százaléka mérette meg magát.

    Helyszínek tekintetében a játék az egész ország területén zajlott. A csapatok 21 százaléka Budapesten, közel 15 százalékuk pedig Pest vármegyében játszott. Miskolcon, Székesfehérváron Nyíregyházán, Szegeden, Gödöllőn, Debrecenben, Dunaharasztin és Velencén pedig városonként több mint 300 diák pénzügyi tudása fejlődött játékosan. Volt olyan iskola, ahol 19 osztály szabadult ki a tanteremből márciusban.

    A csapatok jól vették az akadályokat, 30 százalékuk érte el a legmagasabb gyémánt rangot. Legalább ezüst rangot ért el – ezzel a nyereménysorsoláson is részt vett – a versenyzők 81,5 százaléka. Minden korosztályban 3-3 csapatot sorsoltak ki a szervezők a legalább ezüst rangot elérők közül, amelyeknek csapattagjai felkészítő tanáraikkal együtt fejenként 10.000 Ft értékű vásárlási utalvánnyal lesznek gazdagabbak. 

    A tavaszi nagy sikerre tekintettel a tanév utolsó heteitől a PénzFutam pályái újra megnyílnak. Várhatóan a június 5-i héttől, akár más választott nehézségi szinten ismét kipróbálhatók a pénzügyes logikai kalandok. A tanév utolsó napjaiban, vagy a nyári napközis táborok részeként, de hétvégi családi szórakozásnak is jó szívvel ajánlhatók a PénzFutam szabadtéri kalandjai.

    Előző cikkJáték a Változásért – Honlap a játékos tanulásért
    Következő cikkTokaj-Hegyalja Egyetem: új rektori pályázat