Kezdőlap hírmozaik

    Országos kompetenciamérés 2011

    Idén 387 000 diák vesz részt az országos kompetenciamérésen, amelyet Magyarországon tíz éve rendeznek meg.

    A 2001-es évben 5. és 9. évfolyamon indult a felmérés és ősszel zajlott, a 2002/2003-as tanévben a mérés átkerült a 6. és 10. évfolyam végére. A 6. és 10. évfolyamhoz csatlakozott 2004-ben a 8. évfolyam is, így alakult ki a mai mérési rend. Az évfolyamváltáshoz a tartalom változása is igazodott, de a felmérés mérési területei nem változtak. A kompetenciaméréshez 2006 óta az Országos készség- és képességmérés is csatlakozott, amely a kompetenciaméréssel egy időben a 4. évfolyamos tanulók alapkészségeinek fejlettségét vizsgálja. A részvétel – kevés kivételtől eltekintve – minden érintett diák számára kötelező. 2870 iskola összesen 4186 telephelyén több mint 387 000 diák vesz részt a mérésben.

    Milyen mérési adatok keletkeznek?

    A kompetenciamérés eredményeiről nyilvános jelentés készül fenntartói, iskolai és telephelyi összesítésben a mérést követő február 28-ig. Ezek a jelentések a 2007. évi kompetenciaméréssel kezdődően nyilvánosak, mindenki által megtekinthetők az ohkir.gov.hu/okmfit oldalon. Az intézmények  jelszavas belépés után  tanulónként és feladatonként tovább is elemezhetik az eredményeiket.

    Az iskolajelentésben közölt adatok lehetővé teszik, hogy az iskola elemezze saját munkáját, elhelyezze teljesítményét a hozzá hasonló, vagy éppen tőle lényegesen különböző iskolákkal való összehasonlításban.

    Az iskolajelentésben közölt sok-sok adat együttesen lehetővé teszi, hogy a kívülálló is egy minden eddiginél árnyaltabb képet kapjon az iskolákról. A mérés a teljesítményeket nem csak abszolút skálán mutatja be, hanem a tanulók szociokulturális hátterét megjelenítő családiháttér-index segítségével azon iskolák rendkívül értékes pedagógiai teljesítményét is láthatóvá teszi, amelyek nem a legjobb körülmények között élő, legtehetségesebb tanulókkal foglalkoznak. Mindemellett a 2010. évi mérés óta – a hasonló országos mérési rendszerek között szinte egyedülálló módon – követni lehet az egyes tanulók fejlődését, és ez által képet lehet alkotni az iskola fejlesztő hatásáról is.

    Az oktatásban a tartalmi változások természetüknél fogva csak hosszú idő, több év alatt érnek meg, és kezdenek tükröződni a mérési eredményekben. Ugyanakkor a mérési eredményekben megmutatkozó negatívumok elindítói lehetnek oktatáspolitikai vagy pedagógiai szemléletbeli változásoknak. Ez a folyamat játszódik le nálunk kb. 2000-től kiindulva napjainkig.

    A PISA vizsgálat és az Országos kompetenciamérés

    A PISA vizsgálat és az Országos kompetenciamérés két teljesen elkülönülő vizsgálat. A PISA vizsgálat matematika és szövegértés területe és a kompetenciamérés két területe között vannak hasonlóságok, a két mérés filozófiája rokonságot mutat, de direkt kapcsolat nincs közöttük. A PISA vizsgálat 15 éves tanulókat mér, a kompetenciamérés pedig 6., 8. és 10. évfolyamosokat. A PISA vizsgálat országosan reprezentatív mintán zajlik, a kompetenciamérés pedig az érintett évfolyamokon teljes körű.

    Oktatási Hivatal

    Előző cikkA diákok 25%-a tehetséges lehetne
    Következő cikkGLOBE a kiskunhalasi Bibóban