Innovatív tanárfórum a Zsolnay Negyedben

    Eger, Budapest és Lillafüred után Pécsett, a Zsolnay Kulturális Negyedben rendezte meg november elején a Microsoft Magyarország a Modern Iskola magazinnal közösen az innovatív tanárok negyedik találkozóját, a Partners in Learning Fórumot.

    Az idei országos rendezvényre ezúttal is a hajdúszoboszlói szakértői konferencián tartott regionális, illetve a webes fordulóból jutott be az eddigi fórumok történetében a legtöbb, 52 projekt. A kiállító pedagógusok összesen 42 intézményből érkeztek, idén először a határon túlról, a Vajdaságból is jöttek a találkozóra.

    A projektekben az oktatás minden színtere megjelent az óvodától a pedagógusképzésig, illetve a doktori képzésig, és a testnevelésen kívül valamennyi tantárgyat érintették a feldolgozott témák. Ebben az évben is rengeteg, a természettudományos oktatást segítő és népszerűsítő projekttel találkoztunk, például a meteorológia, az alternatív energiaforrások és a környezetvédelem témakörében, megismerhettük a cigány népi kultúrát, az áruházláncok kínálatát, megelevenedtek híres magyar olimpikonok, visszakalandoztunk a honfoglalás korába, az ókori találmányokhoz, kirándultunk Badacsonyba, de szó volt a felelős állattartásról, a tehetséggondozásról az óvodai és gyógypedagógiai nevelésben.

    Témától függetlenül a legtöbb projektre jellemző volt az IKT-eszközök és a kooperatív tanulásszervezési módok alkalmazása, a tanórán kívüli tevékenységek bevonása és a törekvés, hogy a tananyag megértését és feldolgozását élvezetesebbé tegyék, a gyerekek érdeklődését minél inkább felkeltsék. Mindez megvalósíthatatlan lenne a legkorszerűbb informatikai eszközök és szoftverek használata nélkül: dolgoztak netbookon, laptopon, interaktív táblán, tableten, okostelefonon, és a projektek szinte majd minden fázisában előkerült az internet, a közösségi és megosztó oldalak, a levelező és chatprogramok, a szöveg-, kép- és videoszerkesztők.

    Bár a fórum idén is a jó gyakorlatok megosztását és az ötletszerzést célozta meg elsődlegesen, a kiállító pedagógusok hagyományosan egy verseny résztvevői is. Az előző években a hazai fórum az európai fordulók válogatóversenye is volt, a nyolctagú zsűri a nemzetközi Partners in Learning Fórumokon használt szempontrendszer alapján értékelte a projekteket:

    • az IKT-eszközök innovatív használata,
    • ismeretszerzés és tudásépítés,
    • problémamegoldás és innováció,
    • a diákok projektben betöltött szerepe,
    • együttműködés és közösségépítés lehetősége,
    • önértékelés.

    A zsűri tagjai voltak:  

    • Bereczki Enikő, II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Szakközépiskola, Budapest
    • Klacsákné Tóth Ágota, Nagy László Általános Iskola és Gimnázium, Budapest
    • Merényi Ádám, a Microsoft Magyarország oktatási üzletágvezetője
    • Prievara Tibor, Madách Imre Gimnázium, Budapest
    • Schlotter Judit informatika szaktanácsadó, az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesületének alelnöke
    • Szabados Tímea, II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Szakközépiskola, Budapest
    • Szöllősi Györgyi, az MTVA műsorvezetője
    • Tisza Géza, a Modern Oktatási Eszközök Kft. pedagógiai szakmai referense

    Az értékelésbe a közönség is bekapcsolódott: a résztvevők az első három helyezettre, illetve a legkreatívabb standra szavazhattak. 

    Díjazottak

    1. helyezett: Filmfesztivál – Veszelszkiné Huszárik Ildikó, Bibó István Gimnázium, Kiskunhalas
      A tanteremben és tantermen kívüli csoportmunkában a gimnázium tízedikes tanulói három kisfilmet forgattak: dokumentumfilmet a bibós önkéntességről, műfajparódiát a show-műsorokról és ismeretterjesztő összeállítást Kiskunhalas nevezetességeiről. A filmeket a Halasi Hetek rendezvénysorozat részeként a városi moziban a diákok által szervezett filmfesztiválon mutatták be több mint százötven néző előtt. A projekt sajátossága, hogy kiszélesítette a tanulási teret, s az újszerű tanulásba bevonta a bibós tanárokat, a városi filmszínház vezetőjét, a helyi halasmedia.hu több munkatársát, az önkéntességben segítő szakembereket és a szülőket is.
       
    2. helyezett: Testbeszéd – Gergelyi Katalin, Boronkay György Műszaki Középiskola, Gimnázium és Kollégium, Vác
      A 36 fős osztály 8 csoportban összesen 6 témát dolgozott fel: a hazugság testbeszéde; a fiú-lány kapcsolatok metakommunikációja; testbeszéd a színészi munkában; az összetartozás gesztusai a közösségekben; illő és illetlen testbeszéd; gesztusok eltérő jelentései különböző kultúrákban. A csoportok közösen tervezték meg és végezték el a munkát, folyamatosan értékelték önmagukat és egymást, közvéleményt kutattak, diákokat teszteltek, meginterjúvoltak egy rendezőt, egy papot és több tanárt is. Készítettek tablót, interaktív posztert, prezentációt és kisfilmet. Közös produktumként internetes gesztusszótárt állítottak össze, valamint egy teljesen valós flashmobot.
       
    3. helyezett: Kutyafül – Benedekné Fekete Hajnalka, Hevesy György Általános Iskola, Tura
      A hét fős szegregált SNI-csoportos diákokkal készült pályázat a felelős kutyatartás témáját járta körül. Az előkészítés-motiválás időszakában első lépésben saját háziállataikat mutatták be a gyerekek, erről gondolattérképet készítettek, a TKT (tudom, kérdezem, tudom) módszerrel összegyűjtötték a témával kapcsolatos ismereteiket, készítettek kérdésgyűjteményt, rajzokat, plakátokat. Az anyaggyűjtéshez az iskolai könyvtár mellett igazi kutyák látogatására is sor került. Az összegyűjtött ismeretekből prezentáció készült, melyet az iskola ÖKO napján a projekt résztvevői bemutattak. A munka itt nem ért véget, a sikeres bemutatón felbuzdulva a gyerekek idén ősszel egy hosszabb projektben Tura város lakóinak készítenek brosúrát a helyi kutyatartóknak elengedhetetlen tudnivalókról.

    Az első három helyezett pedagógus nyereménye egy-egy hosszú hétvége a Hotel Eger Parkban.

    Különdíjat nyert Csobánka Zsuzsa, a budapesti Jedlik Ányos Gimnázium magyartanára Semmi című nevezésével. Projektjében 9. és 10. évfolyamos diákok a dán botránykönyvet, Janne Teller Semmi című regényét dolgozták fel. A történet tabudöntögető témák mentén halad, melyben egy csapat kamasz az élet értelmét keresi. A csoportmunka során a csoportok mindegyike egy-egy tárgyat választott szimbolikusan, mely tárgyhoz a projekt végére fotósorozatot kellett készíteniük. Naplót, önértékelési tesztet, valamint  blogbejegyzéseket írtak, visszaemlékezve saját 14 éves korukra, majd a nyolc évvel későbbi terveiket fogalmazták meg. A kapcsolatot Facebook-csoportban tartották egymással. A visszajelzések szerint megdőlt az unalmas irodalomóra elmélete. 10-12 órán keresztül élmény volt diáknak, tanárnak egyaránt a közös tanulás, s az órákon közvetve ugyan, de még a szülők is megjelentek.

    A résztvevők szavazata alapján a legkreatívabb stand a Litéri Református Általános Iskola tanítóinak, Cziráki Miklósnénak és Károlyi Györgynének Balaton – Badacsony című munkája lett. És hogy mennyire sikerült az ötletbörze-kiállításon egymástól kapott információkat rögzíteni és mennyire ismerik a Zsolnay Negyedet, arról ActivExpression 2 válaszadó egységek segítségével a gálavacsorát követő kvízjátékban adtak számot a pedagógusok.

    A rendezvény második napján a pécsi, Pécs környéki tanárok és a Pécsi Tudományegyetem hallgatói is ellátogattak a fórumra. Sokan voltak kíváncsiak Merényi Ádám előadására a Microsoft legújabb fejlesztéseiről. „Az informatika megváltoztatja életünket, és hatékonyabbá teszi a tanítás-tanulás folyamatát. Kitűnő példa erre az idei Partners in Learning Fórum is, ahol pedagógusok tucatjai mutatták be jó gyakorlataikat. Gratulálok nekik, és köszönöm!” – emelte ki a szakember.

    A 21. századi tanulási képességekről tartott előadást a TanárBlog egyik szerkesztője, Nádori Gergely, majd Lakos Józsefné, a Műszaki Kiadó régióvezetője a közel 5500 főt számláló eTanárikart és a kiadó online elérhető digitális tananyagait mutatta be. Dr. Sarkady-Kiss Lilla, az OTP Fáy András Alapítvány projektvezetője pedig pénzügyi, gazdasági és gazdálkodási edukációs programjukat ismertette prezentációjában.

    A szakmai programok után a Zsolnay Kulturális Negyed felfedezésével fejeződött be a fórum. A résztvevők idegenvezető kíséretében járták be a felújított negyed nevezetességeit, nézték meg Gyugyi László A Zsolnay aranykora című gyűjteményét, és ismerkedtek meg a Digitális Planetáriummal.

     

    Az idei fórumon kiállított projektekről bővebb információ a PiL Network közösségi oldalon található, a rendezvény fotóit itt tekinthetik meg.

     

     

     

     

    Előző cikk„Okoskosár okosboltban”
    Következő cikk100 legjobb magyar középiskola