Kezdőlap heti kitekintő

    Az innovatív pedagógus hét tulajdonsága

     

    Az angol nyelvű pedagógus-sajtóban – a www.teachamazing.com oldalon –  jelent meg ez az összeállítás. A cikk szerzője, Rachelle Wootten amerikai tanácsadó szakterülete a digitális tanulás. A digitális oktatás pedig megköveteli a modern, tudásvágyó, innovatív pedagógust. Lássuk, melyek azok a tulajdonságok, amelyek a szakértő szerint segíthetik ezt a munkát!

    Reflektáló – Tanárként kötelességünk megemlíteni, hogy a tanultakból mi működik és mi nem a való életben. Még ha ez némiképp kellemetlen is, be kell ismernünk, ha egy-egy tananyag már nem állja meg a helyét. Figyelemmel kell tehát követnünk a fejlesztéseket, az új eredményeket, hogy a legjobbakat taníthassuk meg a diákoknak.

    Tanuló – A jó pap holtig tanul, így van ez az innovatív pedagógusokkal is. Minden diákra, kollégára, szakmai továbbképzésre úgy kell tekintenünk, mint lehetőségre, hogy jobb emberek, jobb pedagógusok legyünk. Fontos, hogy megosszuk ezt a tudást egymással, hogy az oktatási rendszer egésze kamatoztathassa. Legyünk felelősségteljesek és kezdeményezők saját fejlődésünkkel szemben.

    Kreatív – Nem a művészi kreativitásra kell itt gondolni (bár néhány igazán innovatív tanár ebbe a kategóriába tartozik), hanem a gondolkodásbeli kreativitásra. Egy innovatív pedagógus számára kényelmetlen a mókuskerékszerű munkavégzés, főleg, ha ez semmilyen előrelépést nem mutat. Éppen ezért a brainstorming módszerével új ötleteket kell gyártanunk: változtassunk az órák menetén, tegyük őket izgalmasabbá, keressünk új módszereket a nehezen kezelhető diákok segítésére.

    Kötődő – Nehéz innovatívnak lenni, ha távol állunk tanítványainktól és a szakmai fejlesztésektől. Hogyan tudhatnánk, mire van szüksége egy-egy gyereknek, hogy mi lenne nekik a legjobb, ha nem is ismerjük őket? Az innovatív tanár képes elengedni a hagyományos tanár-diák szerepet és ezáltal jobban megérti a gyerekeket. Ráadásul mivel lépést tartanak a szakma újításaival, a diákok igényeinek felismerésével párhuzamosan helyesen is tudják ezeket alkalmazni.

    Együttműködő – Az oktatás egy olyan műfaj, ahol a megosztás szükséges és elengedhetetlen feltétele a fejlődésnek. Ha a tanárok együtt igyekeznek megoldani a problémákat és osztoznak a sikerekben, az a diákok órai teljesítményén is meglátszik. Innovatív pedagógusként tehát más tanárokkal együtt gondolkodunk a tanításról és átadjuk egymásnak már megszerzett tudásunkat. A mottó: senki sem olyan okos, mint mindannyian együttvéve.

    Kíváncsi – Hogyan fejlődhetek? Mit csináltam rosszul? Mikor kéne ezt vagy azt alkalmaznom? Hogyan használjam ezt olvasási gondokkal küzdőkkel? Hogyan bővíthetném ezt az órát a tehetségesebb tanítványaimnak? Mi lenne, ha inkább így csinálnám? Az innovatív tanár folyton kérdez és kérdez. Nem is az a lényeg, hogy mindenre választ kapjunk, hanem az, hogy a jó kérdéseket tegyük fel.

    Értéktisztelő – Az innovatív pedagógus stabil elvek szerint él. Változtatni akar. Hisz benne, hogy pedagógusként lehetősége van maradandót alkotni a világban, de tudja, hogy ezért tennie kell. Hisz benne, hogy példaképként kell viselkednie tanítványai előtt és ezt tettekkel is bizonyítja, nem csupán szavakkal. Kész vállalni a komoly döntéseket, még ha ezzel nem is lesz az osztály kedvence. Az innovatív tanár kiáll elvei mellett.

    A cikk angolul a www.teachamazing.com oldalon jelent meg. Pszichológiát hallgató fiatal önkéntesünk fordításában közöljük.

     

    Teach Amazing!

    A Teach Amazing, azaz „Taníts bámulatosan!” egy oktatási technikákkal foglalkozó weboldal. Célja, hogy megismertesse a pedagógusokat a legújabb digitális vagy online módszerekkel, eszközökkel és tanítást segítő tippekkel. Ugyanakkor nem szponzorokból élnek, egyik számítógépes céggel sem állnak szerződésben, hogy az ő termékeiket reklámozzák. Az oldal nagy sikerrel működik az Egyesült Államokban, az alapító Mark Brumley már személyesen Michelle Obama elé is terjesztette ötleteit.

     

    Kommentek az angol nyelvű eredeti cikknél: 

    Az innovatív pedagógusokról szóló cikket is bizalommal fogadták a kommentelők, akikre felszabadítóan hatott a tudat, hogy nincsenek egyedül:

    „A körzetemben senki nem hall meg, nem ért meg és nem értékeli a munkámat. A cikknek köszönhetően viszont tudom, hogy jól csinálom a dolgomat.”

    „Végre valaki kimondta azokat a gondolatokat, amelyek már régóta foglalkoztatnak engem!”

    „Mindannyian erre vágyunk: azt szeretnénk, ha a tanítványaink magabiztos, tudással teli, független polgárokká válnának. Nekünk kell modellt állnunk ehhez a célhoz! Köszönöm a cikket!”

     

    A fordító bemutatkozása: Szűcs-Nagy Dorina vagyok, másodéves hallgató a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem pszichológia szakán. Iskolapszichológus szeretnék lenni, fő küldetésemnek pedig a zaklatás, az ún. „bullying” elleni küzdelmet érzem. Olyan világban szeretnék élni, ahol a diák békés környezetben tanulhat, ahol  megvalósul a diákok és a tanárok  közötti együttműködés. Tanulmányaim mellett a Modern Iskolán keresztül igyekszem megosztani pszichológiai tudásom és begyűjteni a pedagógusi tapasztalatokat.

    A cikk eredeti forrása itt olvasható.

    Kapcsolódó cikk:

    Tanárnak lenni – egyedi hangvétel  – animált képek

     

    Előző cikkLányok és a műszaki ismeretek? Hogyan segíthet a pedagógus?
    Következő cikkHogyan halad az informatikai szakképzés és mi van a háttérben?