Kezdőlap osztályfőnök

Iskolavezetők a méltányos oktatásért

Kihívások és válaszok az iskolákban

 

Tudásmegosztás, tapasztalatcsere és innovatív megoldások – ezek mentén folyt a beszélgetés a Tempus Közalapítvány 2015. áprilisi műhelymunkáján, ahol iskolavezetők járták körül a méltányos oktatással kapcsolatos kihívásokat és válaszlehetőségeket. A műhelymunka apropóját az Alma a fán sorozat most megjelent, negyedik interjúkötete adta.

A rendezvény egyik kiemelt célja az volt, hogy a résztvevők betekintést kapnak a méltányosságról szóló nemzetközi diskurzusba, ezen belül is elsősorban az Európai Szakpolitikai Hálózat az Iskolavezetésről (European Policy Network on School Leadership) anyagaiba. Az érdeklődők megismerkedhettek  a kötet interjúalanyaival, akik mindannyian olyan hazai iskolavezetők, akik élen járnak a méltányosság megvalósításában a saját intézményükben. A beszélgetőtársak megosztották gondolataikat a saját vezetői stratégiájukról, innovációikról, szakmai programjukról, és arról, hogy mindez hogyan segíti a méltányos oktatás megvalósítását. 

 

„Az egész társadalom rosszul jár, ha nem tudjuk a méltányos oktatást biztosítani, mert elveszítünk számos tehetséget” – fogalmazott Nahalka István oktatáskutató a rendezvényen. Szerinte a magyar iskolarendszer legnagyobb problémája az „esélyegyenlőtlenség”, hiszen nincs módjuk felemelkedésre azoknak a diákoknak, akik valamilyen szempontból hátránnyal érkeznek az oktatási rendszerbe, pedig a gazdasági életben rájuk is szükség volna.

Révai Nóra nyitóelőadásában szó volt arról, hogy a méltányos oktatást segíti, ha az iskolavezetés a vezetést és a tanulást szorosan összekapcsolja, azaz az intézményben mindenkire tanulóként tekintenek, ugyanakkor elismerik és megbecsülik, hogy az iskola minden szereplője irányíthatja a tanulási-tanítási folyamatokat.

Révai Nóra „Méltányosság az oktatásban: miről is beszélünk?” című előadása (preziben) megtalálható ezen a linken.

A rendezvényen kerekasztal-beszélgetést is szerveztek, Nahalka István oktatáskutató moderálásával. A beszélgetésen  a részt vevő intézményvezetők saját vezetői stratégiájukról, innovációikról, szakmai programjukról osztották meg gondolataikat, valamint arról, hogy mindez hogyan segíti a méltányos oktatás biztosítását – legyen szó általános, illetve szakképző iskoláról vagy gyógypedagógiai intézményről.

„így vezetünk mi – ez volt a kerekasztal-beszélgetés címe, amiben a kötetben megszólaltatott iskolavezetőkkel zajlott az eszmecsere arról, hogy hogyan jelenik meg a méltányosság a vezetési gyakorlatukban.

Beszélgetőtársak: 

  • Csovcsics Erika (Budai Városkapu Általános Iskola, Szakiskola, Speciális Szakiskola és Alapfokú Művészeti Iskola),
  • Radicsné Szerencsés Terézia -(Kiskőrösi EGYMI),
  • Kóbor Zoltán (Gundel Károly Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakképző Iskola),
  • Hegyiné Mladoniczki Éva (Szandaszőlősi Általános Iskola, Művelődési Ház és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény),
  •  Dr. Kállai Mária (Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal vezetője)

Az Iskolavezetők a méltányos oktatásért című kötetben Csernovitz Adél –  a fent felsoroltakra utalva – olyan intézmények vezetőit szólaltatta meg, akik szakmai elhivatottságukkal és az iskolájukban a méltányosság megvalósításában elért eredményekkel hívták fel magukra a figyelmet. Van, aki a náluk működő védőháló szerepét emelte ki, máshol a segítő szervezetek bevonása volt eredményes, de olyan példát is találhatunk, ahol a pedagógusok érzékenyítése, illetve motivációjuk erősítése vezetett a kívánt cél eléréséhez. A B. Tier Noémi által szerkesztett kötet abba a kiadványsorozatba illeszkedik, amely az oktatás világának aktuális kérdéseit járja körül azzal a céllal, hogy a tanítás, a felnövekvő generációk nevelése, de leginkább a tanulás iránt elkötelezett szakmabeliek és laikusok tájékozódását segítse.

A Tempus Közalapítvány tudásmenedzsment tevékenységének részeként 2008 óta vesz részt iskolavezetési témájú nemzetközi együttműködésekben, köztük az Európai Szakpolitikai Hálózat az Iskolavezetésért (EPNoSL) című projektben. Ennek keretében 22 európai ország 43 partnerintézménye végzett kutatásokat. A mostani kiadványban az általuk összegyűjtött tanulmányokat is felhasználták, így az interjúk mellett szó esik a méltányossághoz kapcsolódó irányzatokról, valamint a méltányos oktatással kapcsolatos kihívásokról és válaszokról is.

Az Iskolavezetők a méltányos oktatásért című kiadvány elérhető a Tempus Közalapítvány honlapján. 

 

Előző cikkFontosak vagyunk (állítólag) – Nádori Gergely cikke a Tanárblogon
Következő cikkFontosak vagyunk (tényleg)