Kezdőlap hírmozaik

    Bárczi Gusztáv, gyógypedagógus, orvos 125 éve született

    Bárczi Gusztáv Kossuth-díjas orvos, gyógypedagógus, a gyógypedagógiai nevelés és képzés úttörője 125 éve, 1890. szeptember 13-án született. – Az MTVA és Bereczki Enikő pedagógus összefoglalói segítségével emlékezünk rá és munkásságára. 

    „1910-ben szerzett tanítói képesítést. 1913-ban gyógypedagógiai tanári oklevéllel a budapesti siketnémák intézetében kezdett el dolgozni. 

    1921-ben orvosi, később fül-orr-gégész szakorvosi, iskolaorvosi és sportorvosi diplomát szerzett. 1921-től orvos-gyógypedagógusként több intézményben is gondozta a sérült embereket. 1922-ben Török Bélával létrehozták a Nagyothallók Iskoláját.

    1936-ban megújította  a budapesti Gyógypedagógiai Nevelőintézetet. Munkássága során nagy figyelmet fordított a értelmi fogyatékos, látássérült, nagyothalló és beszédhibás gyerekek nevelésére. Részt vett a magyar iskolaorvosi rendszer kiépítésében. Az 1950-es évek végén megfogalmazta általános gyógypedagógiai elméletét és rendszerét, lefektette a gyógypedagógia elméleti alapjait.

    1942-től  a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola igazgatója volt, amelynek 1946-tól 1963-as nyugdíjba vonulásáig tanszékvezető tanára is volt. 

    1946-ban Illyés Gyuláné Kozmutza Flóra vele egyetértésben alkotta meg az újjászervezett négyéves főiskola szervezeti szabályzatát és korszerűsített tanulmányi rendjét. 1948-ban  befogadta a főiskolára Pető András mozgásterápiai programját,  mozgásterápiai tanszéket létesített, és a képzést a konduktív pedagógiára is kiterjesztette. 1928-ban kiadta A magyar beszédhangok képzése című művét, amely röntgenográfiákon mutatta be a magyar beszédhangok képzését, a beszédszervek helyzetét. Az 1928-ban létrejött Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola 1975-ben vette fel egykori igazgatója nevét.”

    Forrás és életútjáról bővebben az MTVA Sajtó- és fotóarchívum „a hét érdekes emberek” sorozat oldalán olvashatnak.  

    Bereczki Enikő pedagógus a hetek.hu-n pár éve így írt a gyógypedagógia atyjáról: Tanítványai paternalisztikus gondoskodónak tartották „Bárczi apót”, aki széles társadalmi körökből segített hallgatókat felvételhez: a vidéki munkásosztály gyermekeit is, de olyan, a numerus clausus miatt vagy a származásukból kifolyólag deklasszálttá vált családok tagjait is, akiket mindenhonnan elutasítottak, és csak a gyógypedagógiai főiskolán működő szemléletnek köszönhették a felsőoktatásba való bekerülésüket…. (a teljes cikk a holokauszt elől egy fortéllyal megmentett fiatal lányokról és egyéb emberi jótéteményről, gyógypedagógiai fejlesztésről Bárczi Gusztáv életpályájáról itt olvasható) 

    Kapcsolódó cikkek: 

    Vekerdy 80

    Előző cikk25. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny
    Következő cikkÚj életre kel az Ózdi Erőmű – digitális kiállítótérré alakul(x)