Kezdőlap heti kitekintő

    5 alprogramon keresztül valósul meg a módszertani megújulás a Komplex Alapprogramban

    A Komplex Alapprogram célja, hogy újfajta, élménypedagógiával fűszerezett módon segítse a tanulást az általános iskolákban, melyben a differenciálás is jelentős szerepet kap. Mindezt öt alprogram erősíti, ezeken keresztül valósul meg a módszertani megújulás.

    Az Életgyakorlat-alapú, a Digitális alapú, a Testmozgásalapú, a Logikaalapú és a Művészetalapú alprogram koncepcióját a fejlesztési fázisban a fejlesztők konszenzussal alakították ki, mert úgy gondolták, ezek azok a területek, amelyek segíthetik a végső célok elérését. Az alprogramok jellemzően két szinten jelennek meg az iskolában. Egyrészt délutáni foglalkozások keretében gazdagítják azokat az ismereteket, és fejlesztik a program fő célkitűzéseiben szereplő készségeket, képességeket. Másrészt megjelennek a délelőtti tanítási órákon is, az ún. komplex órák keretében. Ezek a Nemzeti alaptanterv (NAT) alapján felépülő, a hagyományos tananyagot feldolgozó tanítási órák, azonban egy, két, maximum három alprogrami tartalom is megjelenik rajtuk.

    A Testmozgásalapú alprogram során célul tűzték ki, hogy a mozgásos tanulás osztálytermi környezetben is megvalósulhasson, de törekedtek a mozgásos szabadidős tevékenységek újszerű megszervezésére is. Az alprogram az iskolában előforduló mindenfajta testmozgásra támaszkodik, célja, hogy az élményszerű testmozgást, a mozgásos tanuláson alapuló módszereket integrálja a tanítási folyamatba, legfőképp pedig az, hogy a gyerekekben alapvető szükségletként jelenjen meg a fizikai aktivitás, hiszen tudjuk, milyen fontos, hogy egészségtudatos életmódot folytassanak a későbbiekben is.

    Az Életgyakorlat-alapú alprogram kifejezetten az életben hasznosítható kompetenciák fejlesztésére koncentrál, tehát nem az iskolai beválást vették alapul a fejlesztők. Hat tartalmi csomópont mentén alakították ki az alprogramot, ezek az egészséges életmód, a környezettudatosság, az állampolgári felelősség, az életút-támogató pályaorientáció, a család- és párválasztás, az érzelmi intelligencia fejlesztése és a szociális készségfejlesztés. Ezeket szintén újfajta szemlélet alapján dolgozzák fel az iskolákban.

    A Művészetalapú alprogrammal kapcsolatban nagyon fontos hangsúlyozni, hogy nem a művészképzésre koncentrál, tehát nem kíván konkurálni az alapfokú művészeti intézményekkel, hanem a művészet eszközeivel szeretné a gyerekek személyiségét fejleszteni. Valamennyi művészeti ág megjelenik a foglalkozásokon, tehát kifejezetten komplex alprogramról van szó.

    A Logikaalapú alprogram sem egy konkrét tanítási órához kötődik, hanem a logika, azon belül is a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése a cél, ami nem könnyű feladat. Az alprogrami foglalkozásokon a táblás játékoktól kezdve a kártyajátékokig, illetve a tantervi tartalmak játékos feldolgozásán keresztül is kiválóan lehet fejleszteni a gyerekek kompetenciáit.

    A gyerekek már egészen kiskoruktól kezdve digitális környezetben nőnek fel, ezért az iskola sem zárkózhat el ezeknek az eszközöknek a használatától. A Digitális alapú alprogram olyan területekre összpontosít, amelyeken a gyerekeknek erős a motivációjuk (pl. a Facebook oktatási célú felhasználása történelem- vagy magyarórán, amikor a diákoknak a tananyagban szereplő személy profilját kell megalkotniuk). Emellett újszerű nevelési elvek mentén igyekszünk megtanítani a tudatos eszközhasználatot úgy, ahogy azt elvárjuk a jövő generációjától.

    További részletek a Komplex Alapprogramról és jelentkezés: www.komplexalapprogram.hu

    EFOP-3.1.2-16-2016-00001 A köznevelés módszertani megújítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése céljából
    Előző cikkPiros tojás, nem májusi, online jár most a nyuszi
    Következő cikkTörökméz és gránátalma – online kultúrtörténeti vetélkedő