Kezdőlap heti kitekintő

    Önismeret, önfejlesztés kamaszkortól kezdve

    Ságodi-Sturm Hajni és Horváth Ria könyvei segítségével a kamaszok elkészíthetik a saját ÉN térKÉPüket, ami által jobban megérthetik, kik is ők, milyenek akarnak lenni a jövőben, és hogyan indulhatnak el a megfelelő úton. A szerzőkkel beszélgettünk.

    Kedves Hajni, Ria, honnan jött a könyv ötlete?

    Ria: 2019-ben magánkiadásban megjelent az 5öst érő tanulási 5letek című könyvem. Annak írása közben Hajni, a húgom volt a segítőtársam: mint tréner, coach és 5 gyermek gyakorló szülője sok tippel, tanáccsal támogatott. De már sok-sok éve folyamatosan osztjuk meg egymással a tapasztalatainkat életvitel, gyereknevelés, coaching, tréning, ügyben.

    Én évtizedek óta tanítok és tartok kamaszoknak tanulásiés önismereti tréningeket is. Azt látom, hogy sokszor a tanulók szembesülnek azzal, hogy „veled van a baj, ha kilógsz a sorból”. Többek között ezért küzd önbizalomhiánnyal sok diák. Ezenkívül azt tapasztalom a tréningeken, hogy a mai tizenéveseknek sok a kérdése a kamaszkori változásokkal, párkapcsolattal, életvitellel kapcsolatban, de kevés a bizalmi felnőtt kapcsolatuk, ahol ezekre választ kaphatnának. A munkámhoz ezek miatt is folyamatosan kerestem, keresem a szakirodalmat. Az tapasztaltam, hogy több könyv szól kamaszokról és van néhány kamaszoknak írt is (bár nem túl sok), de az elérhető könyvek zöme külföldi szerzőktől származik, és feltételezi, hogy a fiatalok könnyen és szívesen olvasnak teleírt oldalakat. Ezért elkezdtem kapacitálni Hajnit, hogy írjunk egy könyvet közösen a fiataloknak azokról a dolgokról, amik segíthetnek nekik nagyobb önismeretre szert tenni és az élet különböző területein jobban eligazodni. Úgy gondoltam, hogy mi egy ideális „író testvérpár” lehetnénk, mivel az együttes hátterünk (tanár / coach) a tudás és a tapasztalok különleges és tökéletes kombinációját biztosítja. Másfél évig csak beszéltünk róla, hogy milyen hasznos lenne. Közben gyűlt a fejemben a lista, hogy mi is lenne benne ebben a könyvben, ha megírnánk…

    Kép: Ságodi Hajni és Horváth Ria

    Hajni: Amikor Ria kiadta a könyvét sokat segítettem, büszke voltam rá és egy kicsit irigykedtem is. Tényleg azóta mondogatta nekem, hogy írjunk együtt könyvet és én jópofa ötletnek tartottam ugyan, de úgy éreztem, arra nincs időm, majd egyszer…Aztán az év elején, amikor Hollandiában csak fokozódott a COVID helyzet (szinte teljes lock down, még az első kijárási tilalom is beütött) és az időjárás csak romlott napról napra a kedvemmel együtt, rájöttem, lehet épp egy ilyen kreatív folyamat segíthetne rajtam – és még valami pozitív is kerekedne a bezártságból! Hamarosan meg is volt az egyezség Riával: IGEN, megírjuk a könyvet a fiataloknak! Nekem is több okból szívügyem a téma, azon kívül, hogy az öt gyerek nevelése alapból érdekeltté tett. Sok-sok vállalati vezetőt coacholok az egész világon, a munkám során azt látom, hogy a legnagyobb kihívások, elakadások zöme az önismeret és a pszichológiai alaptudás hiányából is adódik. Hányszor hallottam a vezetőket felsóhajtani: „Bárcsak ezekről a dolgokról 20 éve tudtam volna és már akkor elgondolkodtam volna róla!” 

    Miben tér el a két különböző korosztálynak szóló példány?

    Mindkét könyv a pszichológia és az agykutatás legújabb eredményeivel, bizonyítottan működő módszerekkel és tippekkel együtt használati útmutatót biztosít önmagukhoz és az élethez a fiataloknak. Tehát a tematika ugyanaz. 

    Az Első ÉN térKÉPem a fiatalabb olvasóknak is megfelel már, akár 10 éves kortól, vagy akkor is ezt érdemes választani, ha kevesebb témával, kisebb mélységgel, gyorsabban akar valaki haladni. A “nagytestvére”, Az ÉN térKÉPem 16-25 éves korúaknak ajánlott: több témát ölel fel- olyanokat is, ami esetleg a fiatalabbaknak még nem annyira  érdekes. Több információt és még elgondolkodtatóbb feladatokat tartalmaz.

    Mennyire alkalmas a könyv önálló feldolgozásra? Szükséges a szülői szerep az éntérkép kialakításában?

    A (kis)kamaszok egyedül is el tudják olvasni a könyvet és meg tudják oldani a feladatokat, mivel az ő korosztályuknak írtuk. Ez a könyv tesztelése során is beigazolódott.

    Ugyanakkor még többet tanulhatnak belőle a gyerekek, ha valakivel meg tudják beszélni az olvasottakat, és támogatást kapnak a leírt módszerek gyakorlásához. Természetesen óriási a szülők szerepe az önismeret és az önbizalom terén is, nemcsak a könyv kapcsán, hanem általában. Ezért mindenképp jó, ha a szülők beszélgetnek a témákról a kamasszal!

    A tapasztalataink szerint még az is gyakori, hogy a szülő is tanul újat a könyvekből, és az olvasottak alapján újragondolja a saját szemléletmódját, meg azt is, hogy hogyan beszéljen a tinédzserhez!

    Egy osztályfőnök így jellemzi a könyvet: „ Külön kiemelném a grafikákat és a jópofa feladatokat, amelyekkel még vonzóbbá vált ez a téma.” Bemutatnátok pár feladatot Olvasóink számára ízelítőnek?

    Első ÉNtérKÉPem című könyvünk első oldalával kezdenénk. Ha kamaszként belenézünk a tükörbe és megpillantunk például egy pattanást, hát, az mindent visz! A fókusz innentől csak azon a kis csúfságon van, ami tönkreteszi az egész kinézetünket, napunkat. De valójában ez nem így van. Gondolhatjuk ezt másképp is! Egy tükörrel történő mustra segít rávilágítani arra is, mi szép a külsőmben, mit szeretek magamon, s ha nőtt egy pattanás…hát majd elmúlik! (a képekre kattintva azok teljes méretben jelennek meg egy külön lapon)

    Kép: Ságodi Hajni és Horváth Ria
    Kép: Ságodi Hajni és Horváth Ria

    A könyv 16+ verziója egyébként Fejezd be a mondatokat! feladattal indít, mint például:

    Én vagyok….

    Én nem vagyok….

    Az ÉNtérKÉPemben (16+) szerepel az alábbi KAPCSOLATI MINŐSÉG-ELLENŐRZŐ. Ez nemcsak rávilágít arra, hogy mik a jó baráti kapcsolatok jellemzői, de ezek meglétét, vagy hiányát még meg is vizsgáltatja az olvasó az általa kiválasztott 3 legjobb barátja esetében. Mindez segít elemezni a baráti kapcsolatainak minőségét, és lehetőséget ad átgondolásukra a táblázat kitöltése közben szerzett információk tükrében. A másik könyvben a MINŐSÉG-ELLENŐRZŐ egy egyszerűbb, rövidebb változata jelenik meg egyébként, ahol megállapíthatják a tinik, hány százalékosan működnek jelenleg az elemzett kapcsolataik. (a képre kattintva az teljes méretben jelenik meg egy külön lapon)

    Kép: Ságodi Hajni és Horváth Ria

    Vigh László, biokémikus stresszkutató, professor emeritus, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja így vélekedik a könyvekről: „agyunk működéséről szóló tudást érdekesen és a korosztálynak megfelelően tálalja, praktikussá tesz”. Miért fontos ennek megismerése már kiskamaszkorban is?

    Ha van olyan korszak, amikor önmagunk megismerése, az érzelmek kezelése, és a megfelelő szemléletmód kialakítása különleges hangsúlyt kap, az a kamaszkor.

    Olyan készségek ezek, amelyek felnőttként is fontosak, mégsem mindig egyszerű az elsajátításuk. A mai tizenévesek jövőbeli sikere egyértelműen azon fog múlni, hogy mennyire rendelkeznek ezekkel a képességekkel. Ehhez nyújt segítséget a könyv: ha jobban értjük az agyunk működését, akkor jobban megérthetjük magunkat és ezáltal befolyásolhatjuk gondolatainkat, érzelmeinket, és így aztán a saját viselkedésünket is. Igyekeztünk az ismereteket olyan szavakkal és  Balázs Andrea grafikus zseniális, találó illusztrációval tálalni, ami felkelti a figyelmet és könnyen felidézhetővé is teszi a tudást. Például az agy területeinek bemutatásakor a következő olvasható:

    Nem árt tudnod, hogy mi zajlik az agyadban az átalakítás ideje alatt! Agyunk úgy fejlődött az évmilliók során, mint ahogyan a fagyis egymásra rakja a tölcsérbe a gombócokat. 

    Kép: Ságodi Hajni és Horváth Ria

    Mindkét könyvben ezután “epergombócként” emlegetjük az agyunk érzelemkért felelős részét, és “csokigombócként” a logikus gondolkodásért felelős területet, mert ami vicces, azt jobban megmarad, és a hasonlatokról is bebizonyosodott, hogy segítenek a dolgok megértésében és megjegyzésében. Arról is beszélünk, hogy e két agyi rész osztozik az energián, tehát túlzott érzelmek esetén korlátozott lehet a gondolkodásunk. Már csak ennek tudása is segíthet abban, hogy a kamaszok tudatosabban észrevegyék és befolyásolhassák ezeket a folyamatokat, és a könyvek által anélkül jutnak ehhez a tudáshoz, hogy nehezen érthető, komoly szakmai szöveget kellene elolvasniuk.

    Mi a tervetek a jövőre nézve? Hol látjátok magatokat, a könyveket 1 év múlva?

    De jó ez a kérdés is! Olyan, mintha Az ÉN térKÉPem könyvben szereplő TÖKÉLETES NAPOM – IDŐUTAZÁS A JÖVŐBE gyakorlatot csinálnánk meg a könyvre! 

    Tehát 2022. szeptemberében a könyveinket sok kamasz használja, elolvassák a szüleik is, és építő, bensőséges, mély családi beszélgetések kerekednek az olvasottak alapján az otthonokban. A családokban ezáltal mélyebbek lesznek a kapcsolatok, jobban megismerik magukat és egymást a gyerekek és a szülők. Órán a tanárok merítenek a könyvek témáiból, de akár egész osztályfőnöki- és etika órák épülnek a leírtakra, (amihez már majdnem kész a Tanári kézikönyv is!!). ÉNTÉRKÉP klubok alakulnak a könyvtárakban és iskolákban, és sokan látogatnak el az enterkepem.hu weboldalunkra, mert ott mindig van érdekes írás, cikkajánló a könyvek témáiról.

    Számunkra még ennél is fontosabb, hogy hogyan látjuk a könyvet olvasó, gyakorlatokat elvégző fiatalokat egy év múlva! Ők sokkal jobban ismerik magukat, jobb a kapcsolatuk önmagukkal és másokkal, és hatékonyabban meg tudnak felelni az élet kihívásainak, ezáltal boldogabbak…

    Köszönjük az interjút, további sikereket kívánunk.

    Előző cikkBabázás és pedagógia
    Következő cikkAz Erasmus+ program eredményeit ünnepelték Budapesten