Kezdőlap SNI

Hiperaktív és figyelemzavaros gyermekek tanítása – avagy mit tegyünk mi, pedagógusok?

Napjainkban egyre többet hallunk az ADHD és az ADD mozaikszavakról. Valójában mit is jelent, és mi van mögötte? A Tanár leszek! Hallgatói Műhely rovatának mai részeként Tengely Zsuzsanna írását olvashatjuk.

A világon az ADHD azaz a hiperaktivitás és az ADD, ami a figyelemzavar, a gyerekek 3-6%-át, Magyarországon pedig közel 70.000 iskoláskorút érint. A hiperaktivitás javarészt a fiúknál jelentkezik, a figyelemzavar inkább a lányok körében mutatkozik meg. 

Hogyan ismerhetjük fel az ADHD-t? 

Leggyakoribb jel, hogy nem tud egyhelyben egy adott nyugalmi pozícióban hosszabb ideig lenni, fészkelődik, jár keze-lába, illetve a túlzott mozgásigény következtében mindenhova fel szeretne mászni. Folyamatosan beszél, emiatt zavarja társait. Mindennel elkezd játszani, ami a keze ügyébe kerül, és jellemző rá, hogy a játékokat, feladatokat nem tudja csendben elvégezni. 

Milyen jelek utalnak az ADD-re?

Nem figyel megfelelően a részletekre, gondatlan hibákat vét. Külső ingerek könnyen elvonják a figyelmét a tevékenységről, emiatt hosszabb ideig nem képes egy dologra figyelni, ebből adódóan nem kedveli a hosszabb ideig tartó koncentrációt igénylő feladatokat. Ismérve a feledékenység, elhagyja dolgait, valamint nem figyel fel arra, ha valaki szól neki. Számtalan esetben előfordul, hogy nem hajtja végre az adott tennivalót. 

Hogyan segíthetünk mi pedagógusok az osztálytermi keretek között? 

  • Ha van rá lehetőség, akkor kisebb létszámú osztályba járjon. 
  • Ültessük az első padba, lehetőleg a tanári asztal közelébe, zajforrásoktól távol. 
  • Olyan padtársat válasszunk neki, aki segíti, illetve koordinálja.
  • Fontos a napi pontos időbeosztás kialakítása és betartása.
  • Egyértelmű, rövid szabályokat adjunk neki.
  • Biztosítsunk számára sikerélményt. 
  • A tananyagot mindenképp több szemszögből szemléltessük a számára. 
  • Hosszabb tananyagokat, valamint feladatokat bontsuk kisebb részekre, illetve tartsunk közte szüneteket.
  • A tanuló egyéni szintjéhez mérten igazítsuk a feladatokat.
  • Fokozatosság elvét tartsuk be.
  • Saját üteméhez mérlegelve adjunk neki időhatárokat.
  • Adjunk teret a mozgásigényének, mint például ossza ki ő a papírokat, hozzon krétát stb.
  • Minél több vizuális segédanyagot használjunk. 
  • Alkalmazzunk kooperatív technikákat. 
  • Iktassuk be az órába a drámapedagógiát.
  • Fontos, hogy tartsuk vele a szemkontaktust. 
  • Minél több érzékszerv bevonása a tanulás során.
  • Vegyük figyelembe a szakértői véleményt.

Megfelelő osztályterem berendezése 

Mindenki számára fontos, miszerint milyen környezetben tanul vagy dolgozik, ez sincs másképp az ADHD és az ADD tanulók esetében. Osztályfőnökként minél dekoratívabb osztálytermet és kellemes környezetet alakítsunk ki az osztályunk számára. Fontos, miképp  minél színesebb legyen a terem, valamint a falakra helyezzünk ki olyan posztereket, gondolattérképeket, ábrákat, képeket, melyek az adott tananyaghoz kapcsolódnak, ezzel biztosítva azt, hogyha el is kalandozik a figyelemük, ezek illusztrációk segítségével is tanuljanak.

Fejlesztő játékok 

Hiperaktív és figyelemzavarral küzdő gyerekeknél javasolt, hogy ne hosszú ideig tartó fejlesztő társasjátékokkal játszanak. Szeretik a gyors, pörgős játékokat, amelyekkel a koncentrációjukat is tudjuk fejleszteni. Kiemelkedő helyet foglalnak el az építő, mozgásfejlesztő, kreatív, logikai, továbbá a nehézségi fokonként egymásra épülő játékok.  

Osztályközösség

Elengedhetetlen beszélni egy ilyen jelenségről, főleg egy olyan osztályban, ahol effajta problémával küzdő diák tanul. Fontosnak tartom, hogy bevonjuk be az osztálytársakat, mivel napi szinten egy közösségben vannak. Sok olyan gyermek, aki ADHD-val, ADD-vel vagy bármely más nehézséggel rendelkezik, a környezete kicsúfolja, kiközösíti, és ebből adódóan szorongani kezd vagy depressziós lesz az adott tanuló, ezáltal pedagógusként lényeges, hogy ezeket előzük meg, csírájában fojtsuk el. Beszélgetni kell erről, az elfogadásról, ő is olyan, mint mi csak máshogy kell őt „megközelíteni”. 

 

Tengely Zsuzsanna vagyok a Selye János Egyetem Tanárképző Karának Tanító mesterszakos hallgatója. 2021. júniusától a Tanár leszek! Hallgatói Műhely tagja. Szakterületemen belül a kórházpedagógia, valamint a pedagógiai pszichológia kérdésköre foglalkoztat.

Előző cikk„Na, Tanárnő, játszunk?” – Játék a nyelvórákon – működhet?
Következő cikk’Szóló táncosnak’ szoktam magam nevezni – interjú