Kezdőlap hírmozaik

    Március 15. bármely tanórán (is)

    Mai cikkünkben naprakész, akár már másnap az osztályterembe vihető ötletekkel készültek gyakorló pedagógusok: hogyan lehet március 15-e ünnepét nem csak magyar irodalom vagy történelem tárgyakból a napi feladatok közé csempészni? Hogyan jelenhet meg matematika-, földrajzórán vagy akár a logopédiai foglalkozáson? Kártyajáték az ünnep alkalmából? Részletek a cikkben!

    Tipp: szófelhő esetén saját kép feltöltésével egyedi formájú szófelhőket is készíthetünk, például ilyeneket:

    Készült: Wordart
    Készült: Wordart
    • Gif készítésekor ügyeljünk, hogy jogtiszta forrásokat használjunk. 

    via GIPHY

    • Kokárda vagy zászló Pixilartban
    Készült: Pixilart
    • Blabberize: bújjunk történelmi hírességek bőrébe! Nincs másra szükségünk, mint egy fotóra, kijelölni a szájat a képen, és felvenni a mondanivalót! 
    • A classtools.net oldalon  a Fakebook lehetővé teszi a tanárok és a diákok számára, hogy tanulmányi célból képzeletbeli profiloldalakat hozzanak létre.Jelen esetben használhatjuk  egy szereplő életének, történelmi események sorozatának, az emberek közötti vitáknak és kapcsolatoknak a feltérképezésére.
    Példa a Fakebook alkalmazására, képernyőkép, https://www.classtools.net/FB/1516-k5rDEx
    • Google earth (7-8. évfolyam – informatika, földrajz): Kossuth életútjának nyomon követése, útvonalterv készítése: 
      • Vidin (Bulgária)
      • Sumen (Bulgária)
      • Kütahya (Törökország)
      • Anglia (Egyesült Királyság)
        • Southampton
        • London
        • Birmingham
        • Manchester
      • Amerikai Egyesült Államok
      • London (Egyesült Királyság)
      • Torino (Olaszország)

    Ha ezeket a helyeket megkerestük, kutakodhatunk tovább: nézzük meg mennyibe kerülne repülővel elutazni az adott városokba. Nézzük meg gyalog, vagy “lóháton” (biciklivel) mennyi ideig tartana.

    Képernyőkép, Google Earth


    Egyéb ötletek: a téli és tavaszi hadjáratokat is meg lehet nézni, a www.utvonalterv.hu weboldalt is lehet használni, bár itt az utak hosszát lehet csak lemérni, de nagyjából lehet kalkulálni az időtartammal (gyalog, vagy biciklis beállítás).

    • Helyezzük a történelmi hírességeket egy adott helyszínre, életének egy fontos állomására, úgy, ahogy az ma kinéz? Mi változott? Mit szólna a személy, ha most látná? Segítség: háttérkép eltávolítása könnyedén.
    Eredeti képek: google és pixabay, készült https://www.remove.bg
    Készült: https://www.festisite.com/text-layout/maze/
    • Kártyajáték általános iskolába felső évfolyamoktól – a kártyákat itt, a játékszabályt itt lehet letölteni. Ez a kártyajáték alapvetően azt tanítja meg (az „Elveszett kincsek tengere” játék mintájára), hogy a kapzsisággal nem lehet előrébb jutni, hozzákapcsolható plusz értéke, hogy lehetőséget biztosít a március 15-ei forradalom eseményeinek felelevenítésére. Kerettörténete alapján a forradalmi tömeg növelése a cél, ehhez nem kell mást tenni, csak minél több pontot szerezni.
    Készítette: Bognár Amália
    Készítette: Bognár Amália
    • Mondóka: Ezt az egyszerű mondókát érdemes szöveghű mozdulatokkal kísérni, mert a gyermekek sokkal könnyebben megtanulják. Fejleszti a mozgás-beszéd integrációt, a térérzékelést, a mozgáskoordinációt is, emellett beleélhetik magukat a csatatéren harcoló huszárok szerepébe. Többször is elismételhetjük és eljátszhatjuk, akár különböző érzelmek kifejezésével. Pl. „Mondjuk és játsszuk el vidáman/ szomorúan/mérgesen/félősen!” A tempó változtatásával is elmondhatjuk, egyre gyorsabban, lassabban. A mondóka arra is alkalmas, hogy kijelöljünk egy -egy beszédhangot, pl. ’R’, és azt hallva kell a gyermekeknek doboló/trombitáló/dobbantó mozdulatokat kell végezniük. Szókincs fejlesztése céljából gyűjthetünk még hangszereket, esetleg meg is hallgathatjuk a hangjukat. Miután többször elmondtuk/eljátszottuk, visszakérdezhetünk a mondóka tartalmára, pl. Kik szerepeltek benne? Mit csináltak? Milyen hangszereik voltak? Készíthetnek illusztrációt is a mondókához. 
    Mondóka forrása: Fülelős kalandok I.
    A képet szerkesztette: Domján Zsófia
    Kép (huszár): http://almaskertovoda.hu/marcius-15/
    • „Huszár mondja” játék: Ez a klasszikus „Aladár mondja” játék ünnephez aktualizált változata. Ha az utasítás elejére hozzátesszük, hogy „Huszár mondja…”, a gyermekeknek végre kell hajtaniuk a cselekvést, ha nem tesszük hozzá, tilos végrehajtaniauk. Pl. Huszár mondja dobbantsatok ötöt! – dobbantaniuk kell ötöt. Dobbantsatok ötöt! – nem kell dobbantaniuk ötöt. Az utasítások között bármilyen instrukció szerepelhet. Célszerű összekötni pl. a testséma fejlesztésével, az irányok vagy a számfogalom gyakorlásával is. Pl. Huszár mondja, emeljétek fel a bal kezeteket! Huszár mondja, lépjetek előre kettőt! Huszár mondja, tapsoljatok hármat! …stb. Természetesen szógyűjtő játékokra és a szókincs fejlesztésre is alkalmas, pl. Huszár mondja, mondjátok el a tavaszi évszakokat! Huszár mondja, soroljatok fel virágneveket! Ebben a formában az instrukció után célszerű egyénileg kérdezni a gyerekektől. Ha jól teljesít a csapat, megnyerik a csatát! 

     

    A cikkben közreműködött:

    • Bognár Amália, magyar-történelem szakos tanár
    • Domján Zsófia, Fülelős kalandok – Logopédia
    • Németh Mónika, Szent János Görögkatolikus Gimnázium, Edelény
    • Szarvas Attila, Szentmártonkátai Arany János Általános Iskola
    • Tóth Éva, főszerkesztő

    A cikket szerkesztette és tördelte Tóth Éva főszerkesztő.

    Előző cikkFilmalkotásokkal az általános iskolától az egyetemig – interjú
    Következő cikkNemzetközi π-nap