Kezdőlap osztályfőnök

A Z generáció az iskolapadban

Az 1995 és 2009 között született (mások 2000 és 2010 között határozzák meg az időhatárokat) fiatalok életének szerves részét képezik a különböző IT-eszközök, amelyek hatással vannak/voltak a világlátásuk, valóságészlelésük kialakítására. Vajon milyen következményekkel jár ez az oktatásukra vonatkozóan? Ezt a kérdést nemcsak mi tettük fel, hanem a hazai oktatáskutatók is. Írásunkban az újabb kutatási tapasztalatok néhány aspektusát összegeztük.

Forrás: Pixabay

A Z generáció tagjait számos névvel illetik (egyaránt találkozhatunk a „net generáció”, a „digitális őslakosok” és a „bedrótozott nemzedék” címkékkel).

A Z generáció sajátosságaiból látható, hogy ezen fiatalok a korábbi generációktól több szempont mentén eltérnek, így az oktatás-nevelési folyamat eredményességének érdekében, a generáció elvárásainak megfelelően új tanári szerepmegvalósításra és interaktívabb módszerek alkalmazására van szükség.

A kutatások számos tanulással összefüggő jellemzőt állapítanak meg a Z generáció tagjairól:

  • A személyi szabadság nagyon fontos számukra.
  • Társas életüket a nyilvánossággal folyamatosan megosztják.
  • Elődeiknél sokkal gyorsabb ritmusban élnek.
  • Elsősorban nem a szavak és az érzelmek jellemzik őket.
  • A változástól nem félnek, mert hozzászoktak, ebbe születtek bele.
  • Kevésbé lojális fogyasztók.
  • Inkább magukban, mint a körülöttük lévő világban bíznak.
  • Praktikus szemlélet jellemző rájuk.
  • Inkább okosak, mint bölcsek.
  • Bátrak és kezdeményezők.
  • A szabályok betartására kevésbé mutatnak hajlandóságot.
  • Az elektronikus eszközöket profin kezelik.

A szakértők szerint ezért olyan oktatási módszer(eke)t érdemes választani, amelyek

  • elősegítik az interaktivitást,
  • támogatják aszemélyi szabadság megélését,
  • az önmegvalósítás kifejezését,
  • erősítik a csoportos dinamikai folyamatokat és az egyéni szerepvállalás személyes meghatározását,
  • támogatják a praktikus szemléletmód fejlesztését, és elősegítik a kooperatív szemléletmód kialakítását

A Z generáció tagjai „kiváló intellektusuk és igen fejlett problémamegoldó képességük kiváló technikai érzékkel társul, amely erős gyakorlati igényt generál. Absztraháló képességük és figyelemmegosztásuk jó, melynek következtében szimultán több médium felhasználói. Mindezen kiváló tulajdonságok mellett számolni kell náluk a környezettől való elidegenedéssel és azzal, hogy virtuális közösségi létük okán több negatív tapasztalattal kell megbirkózniuk, amely nehéz megfelelést, társtalanságot, kiúttalanságot, a rohanás – pénz – pörgés – sikerhajszolás helyzetét teremti körükben” – fogalmazta meg Pais Ella Regina. A fokozott online jelenlétnek egyéb következményei is lehetnek: a valóságos világban konfliktuskezelési készségük sokszor hiányos, nem véletlen, hogy a Z generáció tagjai gyakran küzdenek indulatkezelési nehézségekkel, vagy (különféle mértékben és formában) agresszióra. A kutatók egybehangzóan állítják, hogy e korosztály igen veszélyeztetett a magányt, szorongást és agressziót illetően.

Forrás:

  • Balázs László: A Z generáció fejlesztésének lehetőségei
  • Pais Ella Regina: Alapvetések a Z generáció tudománykommunikációjához
Előző cikkEgyre több a figyelemhiányos gyerek, új módszerekkel, gyógyszer nélkül is lehet segíteni
Következő cikkMi FOG történni? – a Bethesda új kiadványa