Kezdőlap modern óvoda

    „Felelősségünk van abban, hogy kreatívan alkalmazzuk az informatikai eszközöket az óvodában” – interjú

    Mai cikkünkben Göndör Rékával, a Nagykanizsa Központi Óvoda Pipitér Tagóvodájának tagóvoda-vezetőjével beszélgettünk az intézmény innovatív pedagógiai gyakorlatáról padlórobotoktól kezdve méhlegelők kialakításáig. Sok-sok inspiráló ötlet és gondolat az interjúban nem csak óvodapedagógusok részére!

    Kedves Réka, hogyan működik nálatok a mindennapokban a digitális pedagógiai módszerek alkalmazása az óvodai tevékenységekben?

    Az elmúlt két évben folyamatosan bővítettük digitális eszközparkunkat. Részben az óvoda költségvetéséből, részben óvodánk alapítványai támogatásával, de ugrásszerű változást a pályázatokon való sikeres szereplések hoztak. Összességében azt mondhatom, hogy infokommunikációs eszközökkel a legjobban felszerelt tagóvoda vagyunk itt Nagykanizsán. Rendelkezünk padlórobotokkal, okos kijelzőkkel, tabletekkel, fényképezőgéppel, hangsugárzóval, kültéri webkamerával, mellyel megfigyeléseket tudunk végezni pl. a méhlegelővé alakított óvodakertünkben. 

    Göndör Réka

    Nevelőtestületünkben sok a fiatal óvodapedagógus, napi szinten, rutinosan használják ezeket az eszközöket. A digitális pedagógia módszereinek mindennapi óvodai alkalmazása nekünk is járatlan út. Viszonylag kevés a szakirodalom a témában. Az óvodapedagógia területén szerzett tudásunkat, gyakorlati tapasztalatainkat, pedagógus továbbképzésen szerzett új ismereteinket ötvözzük a digitális módszerek alkalmazásával. Nem „tanítjuk” a gyerekeket ezeknek az eszközöknek a használatára, egyszerűen csak megmutatjuk a kreatív felhasználási lehetőségüket ott, és akkor, ahol és amit mással nem tudnánk. Úgy érezzük, felelősségünk van abban, hogy szabályokhoz kötve, kreatívan alkalmazzuk az informatikai eszközöket az óvodában, tudatosan vezessük az online térben a gyermekeket.

    A Pipitér Tagóvoda nevelőtestülete

    Tavaly négy kollégámmal megnyertük a Digitális Témahét 2021 pályázat óvodai különdíját, Mitől Zöld a Föld? projektünkkel, melyre első pályázóként nagyon büszkék vagyunk. Még ugyan ebben az évben mind az öten Digitális Pedagógus díjat kaptunk, elismerve az ezen a területen végzett tevékenységünket. Ez megerősített bennünket, és motivált a megkezdett munka folytatására. Tudásunk gyarapítására, jó gyakorlatok létrehozására.

    Mit tanácsolnál a még kevésbé tapasztalt kollégáknak, hogyan lehet belevágni?

    Mindenekelőtt azt gondolom, szükséges egyfajta nyitottság az óvodapedagógusok részéről. Hogy ne csak egy „szükséges rossz” dolognak tartsák a digitális eszközök óvodai tevékenységekben való alkalmazását. Szemléletváltás, hogy nem csak adminisztrációra lehet használni az IKT eszközöket.  

    Természetesen elengedhetetlen a megfelelő infrastruktúra. Valamint nagyon sok múlik  az intézményvezetés támogató hozzáállásán. A vezető elkötelezettségén az innováció irányába. Tagóvodánk ezeket a feltételeket mind magáénak tudhatja.  Mindez természetesen többletmunkával jár. Szerencsésnek mondhatom magam, mert a gyermekek személyiségének sokoldalú fejlesztése érdekében nevelőtestületem ezt vállalja.

    Milyenek a szülők visszajelzései, hogyan tudjátok őket is bevonni? 

    Számítottunk a vegyes fogadtatásra, hiszen a téma a széles társadalomban is megosztó. Felkészültünk, és időben, tudatosan tájékoztattuk a szülőket a digitális eszközök bevonásáról az óvodai mindennapi tevékenységekbe, mint hatékony tanulási eszközök.

    A ma óvodába járó gyermekek erősen digitalizált világba születtek, és majd felnőttként is boldogulniuk kell benne.  Az alfa generáció nemzedéke nem csupán a rendelkezésre álló technológiát fogja majd alkalmazni, hanem másképp működnek mind életformájukban, gondolkodásukban, mind társas kapcsolataik működtetésében is. Az online világ egyre nagyobb teret hódít magának, a mi feladatunk, hogy kézen fogjuk a ránk bízott gyermekeket, és kellő szeretettel, odafigyeléssel, tudatosan vezessük benne őket. Társadalomformáló szerepet vállaltunk a szülőknek szóló, az online világ veszélyeire rámutató interaktív előadások szervezésével. 

    Nem titkolt szándékunk, a szülők média -és képernyő tudatosságának pozitív irányú befolyásolása, a gyermekek viselkedése és képességfejlődése érdekében. Felhívtuk a szülők figyelmét az online világ gyermekekre leselkedő, –  adat és információ megosztás veszélyeire. Az okos eszközök szabályok, idő és tartalom korlátozás nélküli használatának káros hatásairól szakember bevonásával workshopot szerveztünk, valamint kipróbálhatták az óvodásokkal is használt eszközeinket.

    Fotó: Göndör Réka

    Azt reméljük, csökken a „kütyükkel” töltött idő, kreatív módon a tudás támogatására fogják alkalmazni, és nő a gyermekekkel töltött minőségi idő tartalma. A szülők tájékoztatása a témával kapcsolatban, az eszközök, pl. a robotméhecskék kipróbálása pozitív irányba befolyásolta a véleményüket.

    Fotó: Göndör Réka

    Mesélnél kicsit az óvoda kertjéről? Milyen szerepet adtok a gyerekeknek a gondozásban?

    Óvodánk földrajzi elhelyezkedéséből adódóan – Nagykanizsa családi házas városrészén, gazdag termelői kultúrával rendelkező település,  valamint nagy udvarunknak köszönhetően – kiskerttel is rendelkezünk, melyet közösen a gyermekekkel gondozunk. Több éven keresztül indultunk a „Legszebb konyhakert” felhíváson, és nem egy alkalommal kerültünk a dobogó legmagasabb fokára. Az itt termett zöldségeket, gyümölcsöket tízóraira közösen elfogyasztottuk. A gyermekek lelkesen vettek részt a kiskert gondozásában, segítettek gyomlálni, ültetni, magot vetni, öntözni, óvodapedagógusok, dadus nénik segítségével. Mindig öröm volt az érett eper, ribizli „szüretelése”, vagy a zöldségfélékből közösen elkészített saláta elfogyasztása. 

    Idén gondoltunk egy nagyot, és a Beporzók napjához kapcsolódóan felhívást tettünk közzé. Bogárhotel elkészítésére invitáltuk a családokat. Az eredményen mi magunk is meglepődtünk. 21 csodaszép rovarlak érkezett a pályázatra. Szerettük volna, hogy ezek ne csak kiállítási tárgyak legyenek, hanem be is töltsék funkciójukat, így jött az ötlet, hogy kerüljenek az óvoda kertjébe. Így a gyermekekkel is tehetünk megfigyeléseket, valamint az arra járók is megcsodálhatják az elkészült remekműveket. Folyton virágzó méhlegelővé alakítottuk óvodakertünket. Az eredmény magáért beszél.

    Fotó: Göndör Réka

    Nemrég elnyertétek az Állatbarát Óvoda címet. Mit jelent ez a gyakorlatban?

    A napokban vehettük át az Állatorvostudományi Egyetemen az „Állatbarát Óvoda 2022” elismerést, melyre először pályáztunk. Karanténban lévő óvodapedagógus kollégám találta a pályázatot, és mint lelkes és elhívatott állatbarát és állattartó motivált bennünket többieket is, hogy nyújtsuk be a pályázatot. Azt tudni kell, hogy komoly szempontrendszernek kellett megfelelni, több kritériuma is van a pályázatnak. Ezeket átgondolva, számba véve, az óvodában megvalósítható élővilággal kapcsolatos projektjeinket összegyűjtöttük és újakkal egészítettük ki. Olyan projekteket valósítottunk meg, melyek az állatvédelemhez, állategészségügyhöz, állatokkal helyes bánásmódhoz, állatvédelmi jogszabályokhoz kapcsolódtak a gyermekek nyelvén. A biológiai sokféleség védelme és a természet fenntarthatósága kiemelt kérdések, mellyel már az óvodában is foglalkoznunk kell. Örökös Zöld Óvoda lévén is fontosnak tartjuk ezeket a gyermekek életkori sajátosságaikhoz igazodva nyújtott ismereteket. Tesszük ezt annak reményében, hogy óvodáskori élményeikre támaszkodva felnőtt korban képesek lesznek tenni a környezetükért.

    A gyermekeknek, és nekünk óvodapedagógusoknak is nagy örömet okozott a projektek megvalósítása. Így született meg a tematikus Mackókiállításunk, mely a különböző medvefélék élőhelyeit mutatta be, köztük a veszélyeztetett fajokét. A gyermekek gyűjtötték a plüssmackókat a kiállításhoz. 

    Nagy sikert aratott „Ebugatta napok” projektünk, ahol is a felelős kutyatartással foglalkoztunk. Az állattartás komoly felelősség, sok örömmel, de ugyanakkor feladattal is jár, ezt szerettük volna közvetíteni óvodásaink felé. Ellátogatott hozzánk Ajsa és Zsuzska, mindketten terápiás kutyusok, akik hamar a gyerekek nagy kedvencei lettek.

    Fotó: Göndör Réka

    A projekt zárásaként az óvoda a szülők és gyermekek körében jótékonysági akciót szerveztünk, kutyatápot és kutyaeledelt gyűjtöttünk az óvodában, melyet aztán a gyermekekkel közösen a nagykanizsai állatmenhely lakóinak juttattunk el.

    Mi a titka, a hajtóereje az óvodátok innovációjának? Mi van még a bakancslistátokon, amit szeretnétek megvalósítani?

    Nem is olyan régen, hasonló kérdést tettek fel nekünk egy konferencián… A kollégáim megelőztek a válasszal, azt felelték: nekik én vagyok a „kapudrog”, a hajtóerő.  Bevallom, nagyon jól esett, hogy így vélekednek rólam, mert ez azt bizonyítja, hogy érdemes csinálnom. Kislány korom óta óvodapedagógus szerettem volna lenni, a munkámra, mint hivatásomra tekintek. Szívvel, lélekkel teszem a dolgom, rengeteg energiát belefektetve, ami aztán megtérül a közös sikerekben.  A lendületességem, a közösségünkbe és az eredményekbe vetett hitem, a gyermekek mindenek feletti jogainak tiszteletben tartása motiválja a kollégáimat is. Az eddig elért sikereinket közösen, csapatmunkával értük el. Hiszem, hogy ez a mi közösségünknek a titka.

    Fiatal, lendületes nevelőtestületemmel elkötelezettek vagyunk a hivatásunk mellett. Folyamatosan gyarapítjuk tudásunkat, és képesek vagyunk azt megosztani egymással. Nyitottak vagyunk az innovációkra, de megőrizzük hagyományainkat, értékeinket. Ha óvodásainkról van szó, nem ismerünk lehetetlent.

    Az eddig elért sikereinket, eredményeinket szeretnénk elmélyíteni, tudatosabban beépíteni mindennapi nevelőmunkánkba. Projektjeinket megtartva, folyamatosan bővítve tartalmukat a gyermekek és a kollégák ötletei alapján, kiegészítve újabbakkal szeretnénk folytatni a megkezdett munkánkat.


    Az interjút készítette Tóth Éva főszerkesztő.

    Előző cikkAz egész országban nagy sikert aratott a Lázár Ervin Program
    Következő cikkNyári élmények helyett képernyőfüggőség – így választhatod le a gyereket az okoseszközökről a szünidőben