Kezdőlap heti kitekintő

    „A tanuló már nem passzív befogadó, hanem aktív résztvevőjévé válik a szövegértési folyamatnak” – interjú

    Mai vendégünk Horváth Dorka PhD, a BOOKR Kids alapítója és ügyvezetője, akivel Tóth Éva főszerkesztő beszélgetett az applikáció oktatásban való használatának lehetőségeiről.

    A BOOKR Suliban kötelező olvasmányok érhetőek el digitális formában a Nemzeti alaptanterv magyar nyelv és irodalom tantárgyi követelményeihez igazodva. Ezek az eredeti változatok vagy már egyszerűsítve vannak?

    Igen, a művek eredeti változatai kerültek átdolgozásra az applikációban. Az átdolgozás az illusztrációkra, animációkra és a játkokra vonatkozik, nem pedig a szöveges tartalomra. Bár a hosszabb regényekből (pl. A Pál utcai fiúk, Tanár Úr kérem) részletek, válogatások kerültek be a könyvtárba, ezek bővítésén is folyamatosan dolgozunk. 

    Kép : BOOKR Kids

    Mennyire ad másfajta élményt ez a hagyományos olvasásánál és miért alkalmazkodik jobban a mai generáció igényeihez?

    Az interaktív történetek ötvözik a hangoskönyvek, az animált e-könyvek és a képességfejlesztő játékok jellemzőit és előnyeit. A szövegkiemelések, narráció segítik a könnyebb olvasást (utóbbi hallás utáni szövegértésre is alkalmas). Ezt támogatja meg az animáció, ami jobb szövegértést tesz lehetővé, akár diszlexiás gyerekeknek is (például akkor gyulladnak ki a ház ablakán a fények, mikor ez a szövegben elhangzik).

    Horváth Dorka PhD

    Arra viszont külön odafigyelünk, hogy az animáció ne vonja el a figyelmet a szövegtől, épp csak kiegészítse azt. Emellett aktívan bevonjuk a gyerekeket, az olvasót: az érintéssel vezérelt kezelőfelülettel a tanuló már nem passzív befogadó, hanem aktív résztvevőjévé válik a szövegértési folyamatnak. A könyvek végén játékok találhatók, amik azonnali visszajelzést adnak a teljesítményről, persze lehetőséget biztosítva az újrapróbálkozásra.

    Eredményeinket egyébként kutatás is megerősíti: a Klebelsberg Központ támogatásával megvalósult BOOKR Suli pilot bebizonyította, hogy a BOOKR Suli interaktív könyvei pozitívan hatnak a tanulók szövegértési teljesítményére: az alkalmazást használó diákok 20%-kal eredményesebben teljesítettek papíron dolgozó társaiknál.

    Milyen feladatok segítik a használó diákok készségfejlesztését?

    Az olvasmányok végén anyanyelvi kompetenciát fejlesztő feladatok találhatók szövegértés-fejlesztő, szókincsbővítő és helyesírás-fejlesztő fókusszal (pl. mondat-kiegészítés, szinonima-/ellentétpár-keresés, kvíz, szómagyarázat, igaz/hamis, események időrendbe állítása, szó- és mondatalkotás, memória), míg az alsóbb évfolyamokon játékos feladatok  segítik a finommotorikus készségek fejlesztését: puzzle, keresőjáték és labirintus.

    Hogyan lehet az alkalmazással differenciálni, mennyire használható sajátos nevelési igényű diákokkal?

    Abszolút használható az app sajátos nevelési igényű diákok számára, sőt, direkt úgy készítettük és fejlesztjük, hogy extra segítséget nyújtson számukra is. Maga a formátumunk, amely egy hibrid multimedia elemekre épülő rendszer segíti az olvasástanulásban elakadt gyerekeket, hiszen az animáció, a narráció, a szövegkövetés mind extra támogatást nyúlt a tanulóknak a szövegértés területén és beindítja a kognitív tanulás folyamatát. 

    Ezen felül olyan elemeket építettünk be, amik lehetővé teszik a tanítás-tanulás szervezésének többféle módját is (páros munka, kiscsoportos munka, kooperatív tanulásszervező eljárások). A beállítható szótagoló funkció segíti a tanárokat abban, hogy a tanulók képességeinek megfelelően, egyénre szabott megoldásokkal támogassák az olvasástanulást a szótagoló olvasástól a folyamatos olvasásig.

    Szerencsére sok visszajelzést kapunk, amik alapján hátrányos helyzetű tanulók, figyelemzavarral küzdő diákok esetében sokkal hatékonyabb a BOOKR Suli: jobban bevonódnak, motiváltabbak. 

    Az app tantermi környezetben is implementálható vagy inkább az otthoni felkészülést szolgálja?

    Mindkét terepen helytáll: jól használható az osztályteremben és otthon is. Az osztályteremben az új számítógépes elérésnek köszönhetően kivetíthető, közösen, a pedagógussal együtt vagy csoportokban olvashat az osztály, majd közösen megoldhatják a feladatokat vagy a tanulók maguk narrálhatják a történeteket. 

    Otthon házi feladatként is kiadhatók könyvek, de a tanuló ismételhet, újraolvashatja a tanórán már átvett szöveget. A pedagógus pedig nyomon követheti az otthoni munka eredményét az admin rendszerben. 

    A BOOKR Suli rendelkezik online adminfelülettel a tanároknak. Milyen lehetőségei vannak itt a pedagógusoknak?

    Négy területen könnyítjük a tanárok munkáját: hozzáadhatnak (és törölhetnek) tanulókat, könyveket ajánlhatnak nekik, letölthetik a segédanyagokat (óravázlatokat, feldolgozási segédleteket), valamint statisztikákat is látnak a tanulókról.

    Milyen visszajelzéseket kaptatok eddig a különböző korosztályokat tanító kollégáktól?

    Mindig örülök, amikor látom, hogy mennyire pozitívak a visszajelzések: a diákok szívesebben olvasnak a BOOKR Sulival, motiváltabbak az olvasásra, ez mind a 8 évfolyamra vonatkozik, akiket lefedünk a tartalmainkkal. Az app segítségével a hátrányos helyzetű és tanulási nehézségekkel küzdő tanulók is szívesebben és sikeresebben olvasnak, nagyon sok SNI-s tanulót is lebilincsel a látvány, a narráció és a játékok. Sokat jelent számunkra, amikor visszajelzést kapunk arról, hogy mennyit segíthetünk tanároknak és diákoknak egyaránt.

    Előző cikkPiaget és a gyermeki gondolkodás
    Következő cikkHallgatólagos tudás, anyanyelvi nevelés