Kezdőlap Sorozataink Női portrék egy digitális világban

„A legfontosabb az, hogy a ránk bízott kisgyermekek biztonságban érezzék magukat szárnyaink alatt” – interjú

Sorozatunk mai részének vendége Rizsákné Bíró Judit, az aszódi Csengey Gusztáv Általános Iskola tanítója, akivel az eTwinning nyújtotta lehetőségekről, Jane Goodallról és digitális tolltartójáról beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

Kedves Judit, mesélnél magadról pár szót az Olvasóknak?

Idén lesz 20 éve, hogy tanítani kezdtem. Sok dolog változott azóta, a gyermekeket is más módszerekkel érdemes tanítani, de úgy érzem, a legfontosabb mégis az, hogy a ránk bízott kisgyermekek biztonságban érezzék magukat szárnyaink alatt, és egy szereteten alapuló bizalmi kapcsolat alakuljon ki közöttünk. Ha ezt sikerül megteremteni, akkor együtt bármire képesek leszünk!

A kisgyermekek hihetetlenül nyitottak a világra, mindent fel akarnak fedezni, és nekünk ezt kell tudni jól kihasználni a tanítás során. Éppen ezért nagyon szeretem a tantárgyakon átívelő témanapokat, projekteket. Hiszem, hogy maga a tanulási folyamat is lehet öröm, legyen szó környezetvédelemről, idegen nyelvről, vagy éppen matematikáról. Az alsó tagozat döntően befolyásolja a gyermekek későbbi tanuláshoz való viszonyát, ezáltal az élethosszig tartó tanulás igényének kialakulását. 

Mindig próbálok számomra is izgalmas feladatot, témát bevinni az osztályba, mert ha én élvezem, akkor hiteles tudok lenni, és a gyerekeket is könnyű lelkesítenem. Rengeteg munka és idő egy-egy témahét, vagy projekt előkészítése és megszervezése, de mindenképp megéri! Szakmailag a legnagyobb hajtóerő számomra azokkal a fantasztikus kollégákkal történő tapasztalatcsere, akikkel egy-egy hazai vagy nemzetközi konferencián, szemináriumon ismerkedhettem meg. Ámulattal nézem a csodákat, amiket megvalósítanak iskolájukban, és ez nekem is beindítja a fantáziámat. A Te hihetetlenül komplex petrikes projektjeid is mindig nagy hatással vannak rám! 

Az egyik kiírásodban utaltál a zöldülő munkáitokra. Mit jelent ez és milyen korú gyerekekkel dolgoztok rajta?

A 4.osztályosokkal kezdtük a zöldülést iskolánkban, ebben a tanévben alapítottuk a Zöldülő Csengey elnevezésű Roots & Shoots csoportunkat. Kis lépésekkel, de hatalmas lendülettel vetettük bele magunkat a környezetvédő munkába. Ez egy olyan téma, ahol a gyermekekkel együtt tanulok, fejlődök én is. Hálás vagyok, amiért néhány kollégám is bekapcsolódott egy-egy munkafolyamatba, és amiért a szülők is örömmel támogatnak minket, hiszen a gyermekeken keresztül tudjuk a családokban is elkezdeni a környezetvédelmi szemléletformálást.

Kép: Rizsákné Bíró Judit

Az elmúlt hónapokban szedtünk szemetet, ültettünk virágokat és fákat, gyűjtöttünk használt sütőolajat, és rossz mobilokat. Dr.Jane Goodall 89.születésnapja alkalmából faültetési kampányt is indítottunk. Az volt a célunk, hogy a résztvevők együttes erővel, összesen 89 fát ültessenek el világszerte. 89 csoport nem csatlakozott ugyan hozzánk, de a 12 résztvevő csoport összesen 145 fát ültetett el, ami várakozáson felüli volt.

A tananyagot kiegészítve ellátogattunk a közeli állatorvosi rendelőbe, ahol kipróbálhattuk, milyen állatorvosnak lenni, és tovább bővítettük ismereteinket a felelős állattartásról. Az egészséges táplálkozás bemutatására komplex Vitamin-büfé projektet valósítottunk meg, de készítettünk természetes alapanyagokból dezodort és bőrradírt is. 

Kép: Rizsákné Bíró Judit

Az egyik kedvencem az ökoszalvéták varrása volt. Előzetesen matematikából számításokat végeztünk, hogy az osztályunk mennyi nejlonzacskót pazarol el egy nap, egy tanítási hét, és egy tanév alatt a tízóraik és uzsonnák csomagolásával. Gyors ötletelés, tervezgetés után kitaláltuk, hogy a nejlonzacskók mennyiségének csökkentéséért mi is tudnánk tenni. Éppen ezért textilből szalvétákat varrtunk, ami természetesen használt anyagokból készült az újrahasznosítás jegyében. A szalvétákat tépőzárakkal láttuk el, így a szendvics csomagolására is tökéletesen használható. 22 negyedikes gyermekkel, 5 varrógéppel és 5 felnőtt segítővel álltunk neki a nem kis feladatnak, de a végeredmény önmagáért beszél: minden gyermek elkészítette saját ökoszalvétáját.

A Dr. Jane Goodall nevével fémjelzett Roots & Shoots (Gyökerek és Rügyek) több mint 115 országban kipróbált, nemzetközi modellen nyugvó környezeti nevelési program, melynek célja, hogy a fiatalokat cselekvésre ösztönözze, és így lehetőséget adjon számukra, hogy a környezettudatos életmód alapjait tapasztalati úton sajátítsák el. A programhoz bárki csatlakozhat, aki szeretne tenni a környezetvédelemért.

Szeptembertől az újonnan érkező elsőseimmel folytatjuk majd a megkezdett munkát, egészen 4.osztályos korukig. úgy gondolom, hogy négy év alatt fantasztikus eredményeket tudunk majd elérni közvetlen környezetünk védelmében, és a környezetvédelmi szemléletformálásban.

A Jane Goodall Intézet és Jane Goodall’s Roots & Shoots – Hungary jóvoltából nemrég fantasztikus lehetőséghez jutottál a diákjaiddal. Mi volt ez az esemény és mit tanultak belőle a tanulók és ti pedagógusok?

Kis csoportunk rengeteget dolgozott ebben a tanévben, aminek a megkoronázása volt, hogy a Jane Goodall Intézet jóvoltából néhányan személyesen is találkozhattak Dr.Jane Goodall-lal.

A Pannon Egyetem szervezésében, május 08-án zajlott a Pannon Egyetem – Együtt Körforgásban HOPE konferencia, és rendezvénysorozat, melynek keretében díszdoktorrá avatták Dr. Jane Goodall-t. Itt kaptak lehetőséget a magyarországi Roots & Shoots csoportok a bemutatkozásra. A Zöldülő Csengeyt egy 5 fős gyermekcsoport képviselhette Veszprémben. Abban a megtiszteltetésben volt részünk, hogy személyesen is találkozhattunk Dr. Jane Goodall világhírű csimpánzkutatóval, aki ellátogatott a standunkhoz, és bemutathattuk neki eddigi környezetvédő munkánkat. A nap során laborlátogatásokon is részt vehettünk. 

Kép: Rizsákné Bíró Judit

Május 9-én a Hármashatárhegyi repülőtéren természetközeli programokkal várták a R&S csoportokat. Tanösvénytúrákkal, játékokkal, és a természeti kincsek bemutatásával készültek a Duna-Ipoly Nemzeti Park munkatársai. Ezen az eseményen egy 10 fős gyermekcsapattal vettünk részt, akiknek szintén lehetősége volt személyesen találkozni Dr. Jannel. 

Ezek az események lehetőséget adtak számukra, hogy megismerjünk más Roots & Shoots csoportokat, és az ő munkájukat. Nagyszerű ötleteket gyűjtöttünk, ismerkedtünk, és mi is bemutatkozhattunk. Az a gyermek, aki eddig osztálytársai elé sem szeretett kiállni, alig egy óra elteltével önfeledten mesélt a standunkhoz látogatóknak arról, hogy mi mindent sikerült megvalósítanunk. Számomra ez is egy megerősítés volt, hogy lehetőséget kell adnunk diákjainknak az ilyen jellegű együttműködésre, és arra, hogy megvalósítsák saját elképzeléseiket, és önálló döntéseket hozhassanak egy valós probléma javítása érdekében. 

Életre szóló élmény volt mindannyiunknak!

Nemrégiben eTwinning továbbképzésen jártál. Mit adhat ez a program az alsós tanítóknak és milyen terveid vannak neked a nemzetközi projektek terén?

Fantasztikus lehetőség egy ilyen nemzetközi szeminárium, és az, hogy Máltán rendezték meg, csak hab a tortán! Mindig inspiráló olyan kollégákkal együtt dolgozni, akik hozzánk hasonlóan gondolkodnak. Igazi ötletcunami!  

Az eTwinningben azt szeretem, hogy „határok nélkül” jöhetnek létre együttműködések. Egy-egy projekt során mi magunk is rengeteget tanulhatunk a külföldi kollégáktól, amit legközelebb már mi is alkalmazni tudunk a saját tanítási gyakorlatunkban. 

A gyerekek számos készsége fejlődik egy-egy projekt során, rengeteg új információval lesznek gazdagabbak, de ami szerintem ennél is sokkal fontosabb, hogy nyitottabbak, érzékenyebbek lesznek a világra, és elfogadóbbakká válnak. Megtapasztalják, hogy a nyelvet nem azért tanulják, mert kell, hanem azért, mert ez a kulcs ahhoz, hogy kommunikálni, ismerkedni, barátkozni tudjanak. Óriási izgalom például egy élő videóbeszélgetés! Ezek a különleges, együtt átélt élmények összekovácsolják az osztályközösséget, erősítik a közösség,- és magyarságtudatot. 

Ebben a tanévben az elsős tanítványaimmal hoztam létre a „Let’s learn together!” elnevezésű projektet, amely Törökország, Szlovákia, Lengyelország, Olaszország, Magyarország összekapcsolódásával valósult meg.

A projekt első felében élő videóbeszélgetések során megismerkedtünk a külföldi osztályokkal. Mindenki (egyesével) bemutatkozott angolul, énekeltünk is közösen (angolul), de persze magyar népdallal is készültünk. Megmutattuk a magyar zászlót (angolul bemutattuk a színeit), és mi is megismertük új barátaink nemzeti lobogóját. Természetesen a térképen is megkerestük az adott országokat, ahova „utaztunk”, és mindenki kapott az „útlevelébe” egy-egy pecsétet is.

Kép: Rizsákné Bíró Judit

A projekt második részében Számországba kalandoztunk a megismert barátainkkal, és élő videóbeszélgetések során kérdeztek egymástól összeadásokat és kivonásokat 10-es számkörben a gyerekek,- természetesen angolul. Csodálatos élmény volt, a gyerekek pedig nagyon ügyesek voltak! 

Zárásként azt terveztük, hogy az 5 osztály egyszerre kapcsolódik majd össze egy közös dalolás erejéig, de erre még nem sikerült időpontot egyeztetnünk.

A következő tanévre is megvan már a projektünk, amit a máltai találkozón dolgoztunk ki a kollégákkal. A csatlakozás lehetősége nyitott, alsós osztályokat szeretettel várunk „Animal lovers”-nek. 

Részt vesztek az Abacusan-GE VándoRobot Programban is. Hogyan és hány éves kortól érdemes bevezetni a kódolást, behozni a robotokat a tanterembe?

A saját tapasztalataim is azt mutatják, hogy már a legkisebbekkel fontos rendszeresen kódolni, és ha lehetőség van rá, akkor érdemes a robotikát megismertetni velük,- persze az életkori sajátosságokat figyelembe véve. Nem olyan bonyolult dolog ez, mint amilyennek elsőre tűnik, hiszen néhány kódolási feladatot eleve csinálunk is matematikából. Eszköz sem szükséges hozzá minden esetben, hiszen remek offline feladatok is vannak. Pályafutásom második felében már tudatosan építettem be a tanítási folyamatba ezeket az offline és online  „játékokat”, majd amikor volt már rá lehetőség, akkor a padlórobotokat, és látom a különbséget a gyermekek gondolkodásmódja között. Azokban az osztályokban, ahol a gyermekek rendszeresen találkoznak ilyen jellegű feladványokkal és eszközökkel, a tanulók általában sokkal kreatívabbak, jobb problémamegoldók, a logikus gondolkodásuk fejlettebb, mert megtanulnak gondolkodni.

Az Abacusan-GE VándoRobot Program egy nagyszerű lehetőség azoknak az iskoláknak, amelyeknek még nincs ilyen eszköz a birtokukban, de szeretnék kipróbálni. A több hetes eszközhasználat előtt képzést is kapnak a résztvevők, ami a program része, így térítésmentesen vehetnek részt rajta az érdeklődő pedagógusok. 

Kép: Rizsákné Bíró Judit

Alsós tanítóként melyik az a top 3 eszköz, amely nem hiányozhat a digitális tolltartódból?

Három olyan dolog jutott elsőnek az eszembe, amelyek tanítóként nagy segítséget jelentenek számomra a mindennapi munkám során, és használatuk ingyenes. 

Az egyik ilyen a Microsoft Sway, amit évek óta használok afféle leegyszerűsített osztályblogként, digitális feladatgyűjteményként, mert ez a legkisebbek számára is átlátható, kezelhető megjelenést biztosít. Számomra a digitális projektnaplók elkészítéséhez is ez vált be a legjobban. Beilleszthető szöveg, kép, videó, hanganyag, link. Akár közösen is szerkeszthetjük azonos időben a kollégákkal. 

A másik szuper alkalmazás a Flip, szintén a Microsofttól. Segítségével pedagógusként biztonságos online csoportokat alakíthatunk tanítványaink számára, ahol rövid videó,- szöveg,- és hangüzeneteket  hozhatnak létre az általunk előre beállított feltételekkel. Ez nagyon jó alternatíva lehet az első osztályos, írni még nem tudó gyermekek esetében, de sokat segíthet a félénkebb tanítványainknak is, akik az iskolában, a társaik elé esetleg bátortalanabbul állnának ki előadni. Izgalmassá tudja tenni a nemzetközi projekteket, ha például ezen keresztül üzennek egymásnak az osztályok, vagy mutatkoznak be angolul a gyerekek, de használtuk már a szorzótábla felmondására is.

A harmadik kedvencemmel ebben a tanévben ismerkedtem meg, de azóta nem telik el úgy hét, hogy ne használnám valamire. A Canva egy ausztrál grafikai tervezési platform, amelyet legtöbben a közösségimédia-grafikák és prezentációk készítésére használnak. Pedagógusként rengeteg dologban segíthet nekünk: plakát, oklevél, feladatlap, számegyenes, szülői hírlevél, banner, logó, digitális könyv, iskolaújság, kb. bármi szerkeszthető vele. Az alkalmazás kész sablonokat tartalmaz a felhasználók számára, és ami a legszuperebb, hogy pedagógusként ingyenesen használhatjuk! Ehhez csak az kell, hogy egy hivatalos dokumentummal igazolni tudjuk, hogy pedagógusok vagyunk. 


Köszönjük! Az interjúkat készíti, a sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő. Az összes megjelent rész ezen a linken érhető el.

Előző cikk„eTwinning – Innováció és Oktatás” – nemzetközi szeminárium
Következő cikkA „legjobb” tanulási szokás – a neurológia tükrében