Kezdőlap Sorozataink Emberek és helyek

„A gyerekek nagyon korlátozott vagy téves információkkal rendelkeznek a munka világáról” – interjú

Sorozatunk mai részében virtuális látogatást tettünk a pályaválasztási tanácsadóban: vendégünk Urbán Viktória tanácsadó pedagógus (Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Továbbtanulási és Pályaválasztási Tanácsadó Tagintézménye), akivel önismeretről, pályaorientációról, munkaerőpiaci trendekről beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

  • Hogyan segíti a pályaválasztási tanácsadás a tanulók személyes fejlődését és önismeretüket?

A tanácsadás célja, hogy a diákok reális önismeret, illetve megfelelő információk birtokában tervezzék meg az előttük álló életpályával kapcsolatos döntéseiket. Intézetünkben mindkét területen segítséget nyújtunk, egyfelől a pályaismeret elősegítése, másfelől önmaguk megismerése terén. A személyes konzultációk mellett érdeklődést, képességeket, személyes törekvéseket, tulajdonságokat felmérő eszközöket is alkalmazunk, melyek célja, hogy a diákok tudatosabban, megalapozottabban hozhassák meg döntéseiket. 

  • Milyen módszereket alkalmaz a pályaválasztási tanácsadó a diákok érdeklődésének felkeltésére és a pályaorientáció támogatására?

A pályaválasztási tanácsadás alapvető módszere a segítő beszélgetés. Ennek keretében, az önismeret fejlődésének támogatása mellett elősegítjük a pályák és a munka világban való tájékozódásukat, megismertetjük a diákokat a választható szakmákkal/szakokkal, ellátjuk őket a döntéshez szükséges információkkal. Felhívjuk a figyelmüket arra, hogy a jövőjükről lehetőségük van felkészülten és önállóan dönteni, hogy van megoldás a kérdéseikre, problémáikra, és hogy képesek megfelelő döntést hozni. 

Fotó: Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Továbbtanulási és Pályaválasztási Tanácsadó Tagintézménye
  • Hogyan lehet differenciálni a pályaválasztási tanácsadást annak érdekében, hogy minden diák számára személyre szabott legyen?

Természetéből adódóan a pályaválasztási tanácsadás személyre szabott. Minden egyes segítő beszélgetés az igények megismerésével, a hozott problémák, kérdések azonosításával kezdődik, és az egyéni lehetőségek feltérképezésével és mérlegelésével folytatódik. Így a beszélgetés iránya és a választott eszközök is az egyéni szükségletek mentén alakulnak. 

  • Milyen szerepet játszanak a digitális eszközök és online platformok a pályaválasztási tanácsadásban és a karriertervezésben?

A továbbtanulási, pályaválasztási döntések előtt az információgyűjtésnek kiemelt szerepe van. A tanácsadáson – többek között – az önálló információszerzéshez is útmutatást nyújtunk, amihez online platformokat használunk. Munkánk alapvető eszköze azonban a személyes beszélgetés, a megszerzett információk együttes feldolgozása is ennek keretében történik. 

  • Hogyan lehet összekapcsolni a pályaválasztási tanácsadást a valós élethelyzetekkel és a munkaerőpiaci trendekkel annak érdekében, hogy releváns legyen a tanulók számára?

Amennyiben egy tanácsadás több alkalomból áll, a találkozások között gyakran különféle tevékenységeket ajánlunk a fiataloknak – akár egy-egy munkahely meglátogatását vagy egy szakmáról való részletesebb információgyűjtést –, melyhez útmutatást és eszközöket is nyújtunk. A következő konzultáción azután kiértékeljük a tapasztalatokat. Ezzel modellt is adunk a további önálló tájékozódáshoz és az információk feldolgozásához. Tapasztalataink szerint a gyerekek életkorukból fakadóan csak nagyon korlátozott vagy téves információkkal rendelkeznek a munka világáról, hatással van rájuk a média, ami sokszor nem reálisan mutatja be az életet. Igyekszünk a tényekre irányítani a figyelmüket a vélemények helyett. 

Fotó: Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Továbbtanulási és Pályaválasztási Tanácsadó Tagintézménye
  • Milyen együttműködéseket építettek ki a pályaválasztási tanácsadók az ipari és egyéb szakmai partnerekkel annak érdekében, hogy a diákoknak minél több lehetőséget kínáljanak a karrierjük tervezésére és előkészítésére?

Intézményünk közvetlenül nem tart kapcsolatot az ipari szereplőkkel vagy a vállalatokkal. Velük, illetve a képző intézményekkel a gyerekek a különböző nyílt napokon, iskolai pályaválasztási napokon, szakmakiállításokon, börzéken tudnak találkozni, illetve internetes forrásokból tudnak tájékozódni. A személyes informálódásnak nagy szerepe van a továbbtanulási döntésekre való felkészülésben, mert ezek az élmények sokszor jobban beépülnek a diákok ismeretanyagába, mintha csupán olvasnak vagy hallanak róluk. A nagyobb pályaválasztási kiállításokon rendszerint mi is jelen vagyunk, ahol helyszíni tanácsadást nyújtunk. Az ezekkel kapcsolatos információkat kiadványainkban, honlapunkon és közösségi oldalainkon osztjuk meg.


A sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő. Az összes rész ezen a linken tekinthető meg.

Előző cikkÍgy használják fel a mesterséges intelligenciát a gyerekek elleni szexuális visszaélések során
Következő cikkAz eTwinning bemutatása pedagógushallgatók számára: eTwinning a jövő tanáraiért program