Némethné Laki Anita vagyok. A székesfehérvári Érted Vagyunk Speciális Szakiskola és EGYMI-ben dolgozom gyógypedagógusként.
Évek óta vonzódom Írország iránt. A kultúra, a zene és a történelem mellett a mindennapi élet is érdekel. Így tudtam meg, hogy a smaragdzöld szigeten a lakosok számához képest viszonylag magas a fogyatékkal élők aránya. Ennek egyik oka az abortusz tilalma és a terhesgondozás hiányosságai. Azokat a magzatokat is meg kell szülniük az anyáknak, akik nagy eséllyel sérülten jönnek a világra, sőt, azokat is, akiknek sajnos születésük után nincs esélyük az életre. Ez a katolikus egyház napjainkban is erős befolyásának köszönhető, mely az élet kezdetét már a fogantatástól számítja.
A statisztikai adatok és az oktatási intézmények jellege miatt (az iskolák 92%-ának fenntartója a katolikus egyház) az oktatásban és a foglalkoztatásban is szükségessé vált az elfogadó szemlélet, hiszen a fogyatékkal élők nagy száma a gazdaságra is hatással van, és közös érdek a munkaerőpiacra való bevezetésük. Ez volt a második fő indok, hogy az Erasmus+ programon belül Írországot jelöltem meg mobilitási célként. Az érdekelt, hogy hogyan kezelik a fogyatékosügyet az írek.
A Tempus Közalapítványról – így segítettek
A Tempus Közalapítvány alapvető szerepet játszik a projektben: nemcsak a koordinálás, hanem a támogatás, lépésről lépésre adott technikai segítségnyújtás is sokat gyorsított, könnyített a projekt elkészítésében, véghezvitelében. Szemináriumokat szerveztek a projekt benyújtása előtt, és a nyertes projektekben részt vevőknek is. Szinte azonnal válaszoltak minden felmerülő kérdésre.
A projekten belül egy olyan 2 hetes nyelvtanfolyamra jelentkeztem Corkban, amely az angol nyelvtudást az ír irodalom, oktatási rendszer, gasztronómia, történelem, sport, politika, gazdaságtan megismertetésén keresztül fejlesztette. Rengeteg játékos feladatot kaptunk, melyeket a gyógypedagógusi munkában is tudom adaptálni.
De azt gondolom, nem ezért kellett 2500 km-t repülnöm.
Az angoltudásom erősödése mellett megtapasztaltam egy nagyon nyitott, elfogadó szemléletmódot, jó példák sorát, melynek terjesztésével a többségi pedagógusok könnyebben tudják kezelni az integráció nehézségeit, a munkáltatók pedig motiváltabbak lehetnek a fogyatékkal élők foglalkoztatására. Írország és az ír oktatási rendszer jó példát mutat az integrációra törekvőknek: a speciális nevelési igényű gyermekeket addig tartják a többségi intézményekben, biztosítva az összes szükséges eszközt, szakembert és óraszámot, amíg a gyermek jó eséllyel együtt tud haladni a társaival. Mindemellett a munka világának minden területén találkozhatunk fogyatékkal élőkkel- és ez teljesen megszokott, elfogadott.
Némethné Laki Anita vagyok. Gyógypedagógus és Írország-rajongó…
Az intézményünkről, a projektről és a tapasztalatokról bővebben ITT olvashatsz, de előbb még pár kép: