Kezdőlap Digitális eszközök

Pedagógusok és a Digitális Oktatási Stratégia

Ingyenes digitális kompetenciafejlesztés oktatóknak, a Digitális Témahét sikeressége, folytatása, új pedagógiai módszertan, több szakember az informatikai szakképzésbe, minél több pedagógus továbbképzése és az Okosportál fejlesztése- mindezt a Digitális Oktatási Stratégia elkészülése alkalmából jelentették be.

dosElkészült és a nyár végére a kormány elé kerül a Digitális Oktatási Stratégia (DOS), szeptemberben pedig hozzákezdenek annak végrehajtásához – jelentette be a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos hétfőn, Budapesten.

Deutsch Tamás a sajtótájékoztatón kiemelte: a stratégia minden elemében illeszkedik a köznevelési, a szakképzési, a felsőoktatási és a felnőttképzési rendszert fejlesztő kormányzati elképzelésekhez.
Úgy fogalmazott, ma már a digitalizáció nem választás kérdése, a 21. században Magyarországán nincs olyan ember, aki kizárhatja az életéből a digitális világot, hiszen valamilyen szinten mindenkit érint.
Kiemelte, „Magyarországon a digitalizáció úgy fog megtörténni, hogy minden magyar polgár nyertese lehet a folyamatnak”.
A most elkészült stratégián keresztül a magyar oktatási rendszerben az eddigieknél jóval nagyobb szerepet kap a digitális világ, amihez az oktatáson belül új személetmódra, új pedagógiai módszertanra, új tanulási folyamatokra és a digitalizációra nyitott oktatási környezetre van szükség – ismertette Deutsch Tamás.
Hozzátette, a stratégia foglalkozik a fizikai infrastruktúrával, az intézmények eszközellátásával, a pedagógus digitális felkészültségével és az oktatási tananyagokkal is.

Ingyenes digitális kompetenciafejlesztés minden tanárnak és oktatónak

A stratégiától azt várják – közölte a miniszterelnöki biztos -, hogy 2020-ra befejeződik a teljes magyar oktatási rendszer digitális átalakítása. Minden tanárnak és oktatónak lehetősége lesz döntő részben ingyenes kompetenciafejlesztésre, az állampolgároknak az alapvető digitális tudás elsajátítására, a kis- és középvállalkozások tulajdonosainak, vezetőinek pedig a cégük érdekében elsajátítandó digitális tudás megszerzésére.
  Deutsch Tamás szerint a stratégia révén Magyarország 2020-ra eljuthat oda, hogy a digitális írástudás és -használat, az internet elterjedtségének tekintetében, a pedagógusok digitális felkészültségében, az oktatás digitalizáltságában megelőzi az Európai Unió átlagát.
Modellértékű stratégiát szeretnék megvalósítani – hangsúlyozta Deutsch Tamás.

Palkovics: az új NAT-ban nagy szerepe lesz a digitális képességeknek

Palkovics László oktatásért felelős államtitkár azt mondta: a gyorsan változó digitális világhoz az oktatásnak is alkalmazkodnia kell, ezért a nemzeti alaptanterven belül a digitális eszközök és a digitális tudás használata célzottabban jelenik meg a stratégia keretében.
Az a generáció, amely most kerül be a közoktatásba, már egy fejlettebb digitális tudással rendelkezik, és ezeknek a gyerekeknek is másfajta oktatással kell szembesülniük – tette hozzá.
Jelezte, hogy az új nemzeti alaptantervben (Nat) a digitális képességek-készségek és eszközök használata már nagy szerepet játszik majd.
Palkovics László szerint kiemelt feladata lesz az oktatási rendszernek, hogy az informatikus szakemberképzés utánpótlása biztosított legyen.
Ehhez kapcsolódva elmondta, hogy a matematikai, a természettudományi, az informatikai és a műszaki képzésekre jelentkezők számának növelése a cél, az évek óta 25 százalékot kitevő jelentkezési arányt 40 százalékra szeretnék emelni a szóban forgó területeken.
Az államtitkár beszámolt arról is, hogy nagy sikere volt az iskolákban a digitális témahétnek, így megfontolandó, hogy az új Nat-on belül a „tematikus hetek” programjai továbbra is megjelenjenek, nagyobb szerepet kapjanak.
A digitális tudás megszerzéséhez és elsajátításához elengedhetetlen – mondta az államtitkár -, hogy a pedagógusok is kellően felkészültek legyenek, képesek legyenek átadni a digitális ismereteket.

Czunyiné: az iskolák és  a digitális átállás

Czunyiné Bertalan Judit, digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos arról beszélt, hogy a DOS nem kiváltani akarja a köznevelési stratégiát, hanem annak kiegészítéseként alternatívát kínálni az iskoláknak és a pedagógiai módszertannak.
Kiemelte, a Digitális Oktatási Stratégia egyik alapvetése, hogy ezt a területet és a digitális környezethez való illeszkedést a köznevelési intézményrendszerben kell elérhetővé tenni és megismertetni a gyerekkel.
Mint mondta, elkerülhetetlen, hogy az oktatás valamennyi szegmensében felkészüljünk azokra a tartalmakra, amelyek ahhoz szükségesek, hogy az iskolákban megtörténhessen a „digitális átállás”, amely biztonságos tudást és kompetenciákat ad a gyerekeknek. Az „Okos portál” fejlesztése mindenképpen cél – tette hozzá.
A kormánybiztos jelezte: a tanárok célzott és jól ütemezett digitális továbbképzésére is szükség van, lehetőleg minél több pedagógus bevonásával.
Kép és szöveg forrás: Magyar Távirati Iroda, Budapest, 2016. július 25., hétfő (MTI).

Kapcsolódó cikk:

„végiggondolandónak tartom, hogy a családok által végrehajtott infrastruktúra-fejlesztéssel is számolhassunk, amely közvetlenül gyarapíthatja a magyar oktatás fejlesztését. Ez azt jelenti, hogy – az ún. BYOD-megoldás (Bring Your Own Device – „Hozd és használd a saját eszközödet!”) mintájára – a diákok a saját okostelefonjukkal, laptopjukkal is részt vehetnek a képzési folyamatban. ”

Digitális Oktatási Stratégia

Előző cikkTananyag-tervezést segítő dokumentum fizika -oktatáshoz – személyes jó gyakorlat
Következő cikkZsebre vágott személyiségfejlesztés – avagy hogyan vigyük magunkkal a tudást? Egy jó gyakorlat: Mentor FM