Kezdőlap hírmozaik

    Hogyan érhetők el a tanmenetek és mi az a „rugalmas tanmenet” ez esetben?

    Komplett tanmenetcsomagok készültek az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet- OFI által kiadott szinte összes tankönyvsorozathoz, amelyek folyamatosan kerülnek fel tanévkezdésig a Nemzeti Köznevelési Portálra és a Tankönyvkatalógusra. - áll az ofi.hu cikkében. "A pedagógusok már nagyon várták ezt . Az OFI.hu honlapra feltöltött tanmenetek mellett három rövid videóinterjú is látható a cikkben: az első részében Kóródi Bence, az OFI vezető szerkesztője beszél még többek közt a tanmenet, a pedagógiai gyakorlat és a tankönyvek kapcsolatáról. Ez után Grófné Salamon Éva alsós tanító és Keszeli Zoltánné felsős történelemtanár beszél arról, hogy miért segítség a pedagógusoknak, hogy a tankönyvekhez letölthető tanmenetjavaslatokat érnek el, hogyan készítik el saját tanmeneteiket és miképpen használnák a rugalmas tanmeneteket. Végül Kojanitz László az OFI szakmai tanácsadója beszél arról, hogy miben nyújtanak segítséget a hagyományos és a rugalmas tanmenetek, illetve hogy hogyan épülnek fel.

    Elérhetők és szerkeszthető formában letölthetők a hagyományos és rugalmas tanmenetjavaslatok a Tankönyvkatalógusról (az adott tankönyv betekintő oldalán jobb oldalon) és a Nemzeti Köznevelési Portálról (tanmenet tartalmakra szűrve és a keresőből). – olvasható az OFI honlapján, ahonnan az alábbi cikket átvettük, köszönjük!

    Hagyományos és új, rugalmas tanmenetek is elérhetők

    Komplett tanmenetcsomagok készültek az OFI által kiadott szinte összes tankönyvsorozathoz, amelyek folyamatosan kerülnek fel tanévkezdésig a Nemzeti Köznevelési Portálra (tanmenet tartalomtípusra keresve) és a Tankönyvkatalógusra (az adott tankönyvre kattintva). Évfolyamonként így két tanmenetjavaslat elérhető, melynek egyike a korábbiaknak megfelelő hagyományos, egy pedig új, rugalmas tanmenetjavaslat. Összesen tehát 370 hagyományos és rugalmas tanmenet készül el a tanévkezdésre. A pedagógusoknak az új, rugalmas tanmenetjavaslatok abban döntésben segítenek, hogy a 2016/17-es tanévben a korábbi tempó szerint, vagy ahhoz képest több gyakorolással, ismétléssel haladjanak. Ezek az új tanmenetjavaslatok ötleteket adnak a tanároknak a kerettantervi követelmények differenciált alkalmazásához. Természetesen úgy is dönthetnek, hogy az egyik tanulócsoportban az első, egy másik tanulócsoportban pedig a második megoldást választják. Fontos, hogy a tanmenetjavaslatok ajánlások és nem kötelezően választható alternatívák.

    Új, rugalmas tanmenetjavaslatok

    A rugalmas tanmenetek célja, hogy a pedagógusok a kerettantervi követelmények teljesítése során alkalmazkodhassanak a tanulócsoportjaik és az egyes tanulóik képességeihez és tanulási tempójához. A rugalmas tanmenetjavaslatok ajánlásokat tesznek például arra, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésre, ha a pedagógus úgy ítéli meg, hogy több időt kell fordítani az adott tanulócsoportban a kompetenciafejlesztésre, az ismétlésre vagy a gyakorlásra. Természetesen a rugalmas tanmenetek is alkalmazkodnak a korosztály és a tantárgy sajátosságaihoz. A rugalmas tanmenetváltozatok ajánlásokat tesznek, hogy:

    melyek az elhagyható kerettantervi témák;
    • miként szabadítható fel idő kompetenciafejlesztésre, ismétlésre vagy gyakorlásra;
    • az egyes témákhoz tartozó követelmények és ismeretelemek számának csökkentése milyen módon oldható meg;
    • egyes, új témák feldolgozásának összevonása kevesebb tanórára, egyes témák feldolgozásának opcionálissá tétele miként kivitelezhető;
    • a képességfejlesztő órák számának a növelése milyen módon lehetséges;
    • hogyan lehet a témákat és ismeretanyagokat átcsoportosítása egy másik évfolyamra.

    Videóinterjúk a tanmenetjavaslatokról

    Az OFI által pedagógusokkal, tankönyvszerzővel és szakértővel készített interjúkat, amelyekből sok hasznos információt kaphatnak a pedagógusok a tanmenetekkel kapcsolatban.

    Az első videóból kiderül, hogy hogyan készülnek a tanmenetjavaslatok, és hogyan érdemes a tankönyvekkel együtt használni őket. Az interjúsorozat első részében Kóródi Bence, az OFI vezető szerkesztője beszél még többek közt a tanmenet, a pedagógiai gyakorlat és a tankönyvek kapcsolatáról.

     

    Az interjúsorozat második részében Grófné Salamon Éva alsós tanító és Keszeli Zoltánné felsős történelemtanár beszél arról, hogy miért segítség a pedagógusoknak, hogy a tankönyvekhez letölthető tanmenetjavaslatokat érnek el, hogyan készítik el saját tanmeneteiket és miképpen használnák a rugalmas tanmeneteket.

     

    Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet minden tankönyvéhez készít tanmenetjavaslatokat. Az interjúsorozat harmadik részében Kojanitz László, az OFI szakmai tanácsadója beszél arról, hogy miben nyújtanak segítséget a hagyományos és a rugalmas tanmenetek, illetve hogy hogyan épülnek fel.

     

    Kérdése van? Írjon nekünk a tanmenet2016@ofi.hu címre!

    Forrás/ eredeti cikk: OFI.hu

    Előző cikkEgy 21. századba illő tanóra tíz jele – cikk az Edutopia portálról
    Következő cikkFordított osztályteremben indul a tanév – interjú egy borsodi faluban tanító pedagógussal