Kezdőlap jó példák

Fordított osztályteremben indul a tanév – interjú egy borsodi faluban tanító pedagógussal

Hogyan lehet egy hátrányos helyzetű tanulókat is nagy számban fogadó vidéki iskolában korszerűen és élményszerűen matematikát tanítani? Milyen feladatok várnak a pedagógusra és milyen lehetőségei vannak? Mire jók a pedagógus közösségek, miről lehet olvasni egy tanárnő blogjában? Hogyan lehet felkészülni a tanórákra, mi segíthet itt, és például mi az a "fordított osztályterem"? Tóth Lászlóné, Katalin interjúja inspiráló pedagógus-beszélgetéseink sorába illeszkedik.

teamup

 Katalin blogot  ír, amiben tanárokat inspirál, kipróbált, újító megoldásokat mutat be,  több online pedagóguscsoportban aktívan kommunikál, folyamatosan segíti információkkal a kollégáit, mindeközben ő is tanul. A „Fordított osztályterem” kurzus elvégzése után most az otthoni tanulásra is építő, a pedagógusszerepet a hagyományostól másként megfogalmazó tanári tevékenységbe kezd. Bemutatjuk módszereit, attitűdjét, követjük felkészülését.. 

Előadóként a hatvani Microsoft konferncián, 2016. márciusában
Előadóként a hatvani Microsoft konferncián, 2016. márciusában

Hogyan lehet felkészülni a XXI. századi tanórákra? 

-Számomra a tudatosság nem csak azt jelenti, hogy tudom, hogy mit akarok megtanítani, és hogyan szeretném megtanítani, hanem, hogy tudom, milyen képességeket szeretnék fejleszteni, és ehhez választom a feladatokat, az eszközöket, a módszereket. Egységben kell látnom a tananyagot, hogy tudjam melyik résszel mit alapozok meg, és később pedig, hogy mire építhetek.Meg kell ismernem a tanulókat, hogy tudjam kinek milyen hiányossága van, miben van szüksége fejlesztésre.

Tanárként folyamatosan képeznem kell magamat, hogy mindig a legfrissebb ismeretekkel felvértezve taníthassak. A természettudományos tárgyakban fontos, hogy ejtsünk szót a legújabb felfedezésekről, amelyek a tankönyvekbe csak később kerülnek majd be. Ehhez mindig a diákok előtt kell járnunk az ismeretszerzésben.

Hogyan változott a tanári szerepkör mióta tanít?

A tanári szerep sokat változott az elmúlt 35 évben, mint ahogyan a társadalom és a technika is. A tudás átadástól a tanulásszervezésig eljutni hosszú folyamat volt. Sikerek és kudarcok vittek mindig előre, hogy keressek újabb módszereket, amelyekkel jobb eredményeket érhetnék el munkám során. Az informatikai eszközök és alkalmazások fejlődése támogatást nyújt a korszerű oktatáshoz. Azonban az IKT eszközök folyamatos változása miatt elengedhetetlen az állandó képzés, az online jelenlét.

Hogy változott a tanulók és tanár viszonya, hogyan lehet ezt jól kezelni?

Nem érzem, hogy sokat változott.Mindig igyekeztem pozitív légkört kialakítani az órákon és a szabadidőben is. A közösen végzett tevékenységek – történjen az órán, vagy a szabadidőben – összekovácsolják a közösséget, a diákokat és a tanárokat.

A közösen végzett tevékenység közösséget építhet..
A közösen végzett tevékenység közösséget építhet..

Úgy gondolom, ha érzik, hogy fontosak számomra, és számíthatnak rám, akkor ők is megtesznek mindent. Egy hátrányos helyzetű kis faluban a diákok számára az egyetlen kitörési pont a tanulás. Szeretném elérni, hogy higgyenek magukban, hogy tudják, ha tesznek érte, akkor képesek lehetnek céljaik megvalósítására.

Kedvenc idézetem: „Akár elhiszed, hogy képes vagy rá, akár nem, Igazad lesz!”

Milyen koncepció alapján építi fel a tanítási órákat?

A tanítási órákat igyekszem úgy felépíteni, hogy az új anyagmegismerése mellett legyen elég idő a gyakorlásra és a képesség fejlesztésre is, mert vannak diákok, akiknek otthon nem tudnak segíteni a tanulásban.

  • Fontos, hogy mindenkit bevonjak a tevékenységekbe. Gyakran dolgozunk tanuló párokban és csoportokban.
  • Fontos része az órának értékelés. A pozitív visszajelzések motiváltabbá teszik a tanulókat.
Matekóra
Matekóra

Mennyit készül és hogyan használja az IKT-eszközöket az órán?

Napi rendszerességgel készülök az óráimra, többet, mint pályám során bármikor. Minden óráimat interaktív táblán tartom, ezért feldolgozom a tananyagot SmartNotebook programban. Igyekszem látványossá, interaktívabbá tenni tanítványaim számára, hogy szívesebben vegyenek részt az órán és többet tanuljanak. A tanulók munkáját nyomon követem az online felületeken. Megoldották-e a gyakorló feladatokat a learningapps.org oldalon, kitöltötték-e a tesztet az Edu20 virtuális osztályteremben, esetleg küldtek-e prezentációt emailben, és értékelem őket a ClassDojo-ban.

forditottosztalyteremTavasszal végeztem el az Oktatási Hivatal által meghirdetett Fordított Osztályterem kurzust, amelynek lényege, hogy az új anyaggal otthon találkoznak először a tanulók és az órán a gyakorlásé, a problémák megbeszéléséé a főszerep. A tananyag egy-egy kis szeletének magyarázatát videó formájában kapják meg, ezt lehetőségük van többször megnézni, ha elakadnának a gyakorló feladatok megoldása közben. Az iskolában pedig a problémákat tudjuk megbeszélni és többet gyakorolni.  Szeptembertől szeretném diákjaimmal ezt is kipróbálni. Tudom, nem lesz problémamentes az otthoni eszközök, vagy internet hiánya miatt, de az iskolában és a Művelődési házban is van lehetőség a számítógépek használatára.

Hogyan tudod fenntartani a  munkahely és szabadidő egyensúlyát?

Nem tudom fenntartani az egyensúlyt, a szabadidőmben is sokat foglalkozom a „tananyagfejlesztéssel”. Azért igyekszem megosztani másokkal ezeket az anyagokat, mert tudom, hogy nem mindenki fordíthat ennyi időt erre, még ha szeretne, akkor sem. Ahhoz viszont túl sok munka van benne, hogy csak én használjam őket.

törtek tanítása képregénnyel
törtek tanítása képregénnyel

Böngészéseim során látom, hogy sok pedagógus működtet saját weboldalt, melyen keresztül szervezi tanítványai tanulási tevékenységét. Sokat tanultam ezekből, nagyon megtetszett, ezért kezdtem én is egy weboldal készítésébe és a közösségi oldalakon is bekapcsolódtam a pedagóguscsoportok munkájába.  Kikapcsolódásra gyakorlatilag a nyári,az őszi, téli szünetekben van időm a tőlem távol élő gyerekeim és unokáim körében. (Katalin blogja, közösségi média -tevékenysége ld. cikkünk végén!)

A véleménye szerint mire érdemes helyezni a hangsúlyt a napi tanítás során, hogy eredményes legyen a pedagógus, eredményes legyen a gyerek is, mind rövid, mind hosszútávon?

  • A képességek fejlesztésére,
  • a tanulás iránti felelősség kialakítására,
  • az önálló tudásszerzés képességére.

Ma már nem igaz, hogy amit az iskolában megtanulnak, az elég lesz egész életükre. Folyamatos tanulásra van szükség. Napjainkban lehetőség van online felületeken keresztüli tanulásra is, de ehhez jól kell tudni kezelni a számítógépet. Ezt meg kell tanulni az iskolában, mert otthon nincs mindenkinek számítógépe, sem hozzáértő segítség. Fontos, hogy kialakuljon a gyerekekben a tudás iránti belső igény, amely majd előre viszi őket. Motiválatlanul ez nem megy. Én is folyamatosan tanulok, ezzel mutatva példát diákjaimnak.

Előadóként a hatvani Microsoft konferncián, 2016. márciusában
Előadóként a hatvani Microsoft konferncián, 2016. márciusában

Fontosnak tartom a szakmai tudást, ezért szakmai elkötelezettségem jegyében az elmúlt években továbbképzéseken vettem részt. Ezek közül szeretném kiemelni az (mára megszűnt, ill. az OH-ba integrált, a szerk.)  Educatio Kht. szervezésében az Intel Teach Essential képzést. Ezen a továbbképzésen elsősorban a kooperatív módszereket sajátítottuk el. A technikákat sikeresen lehet alkalmazni iskolánkban felső tagozaton is, amennyiben már alsó tagozatban megismerik és alkalmazzák a pedagógusok illetve a tanulók. Szakmai fejlődésem érdekében önállóan elsajátítottam a digitális tábla használatát, és tudásom próbatételeként pályázati anyagot nyújtottam be az „SMART – Kreatív Interaktivitás-2012” tananyagkészítő pályázatra. Egyik pályamunkámat az Educatio 2012 kiállításom mutathattam be a látogatóknak. Ennek eredményeképpen több munkám is felkerült a Tananyagpiac weboldalra. Bővítettem internet-használati alapismereteimet és részt vettem egy eTwinning képzésen az Educatio Kht. képzésén, ahol több, az oktatásban hatékonyan használható felülettel ismerkedtem meg.

 

A Sulinetwork díjátadáson, az Educatio Kht. fotója
A Sulinetwork díjátadáson, fotó: Educatio Kht.

Az itt szerzett tudásomat ismét egy pályázat benyújtásával tettem próbára és ezzel sikerült bejutnom az IKT Műhely 2014-es csapatába. Ennek keretében minden résztvevő egy-egy projekt kidolgozásában és megvalósításában tevékenykedett. Ennek teljes dokumentációja felkerült az IKT Műhely 2014 weboldalra és könyv formátumban is megjelent. Az én projektem a Sulinetwork 2014-es konferencián a „Legéletközelibb projekt” díjat kapta.

Egy pályázat eredményeként tagja lettem a Microsoft Innovative Educator Expert-ek magyar csapatának, melynek keretében három éves programban vehetek részt és fejleszthetem tovább tudásomat az oktatás terén.

Jobbról a második: Tóth Lászlóné, Katalin a 2016. márciusában Hatvanban megrendezett Microsoft konfernecián, ahol a cég szakértőjeként, MIE Expertként volt jelen és adott elő. Kollégákkal.
Jobbról a második: Tóth Lászlóné, Katalin a 2016. márciusában Hatvanban megrendezett Microsoft konfernecián, ahol a cég szakértőjeként, MIE Expertként volt jelen és adott elő. Kollégákkal.Barsy Anna,-jobbra, Tarné Éder Marianna-balra és Belán Beatrix Tóth Lászlóné mellett- középen. Fotó: Szeverényi Irma

Részt veszek a Tankocka-kör munkájában és egy interaktív oktatási segédanyagok létrehozására készített webes felületen készítek gyakorló feladatokat.

Tóth Lászlóné

Matematika-fizika, kémia, számítástechnika szakos tanár vagyok és a Tanári mesterség IKT alapjai szakvizsgát szereztem meg. 1981-ben Krasznokvajdán kezdtem pedagógusi munkámat.

Iskolank1986 óta  Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, az Erdőbényei Szent István Általános Iskola tanára vagyok, 2008-tól a Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola és az Erdőbényei tagiskola között ingázva tanítok.

faluEgész pályámat a megújulás igénye, a matematika, fizika, kémia, informatika tárgyak ismereteinek állandó frissen tartása, a pedagógiai módszertani kultúra fejlesztése jellemzi.

 

 

Szeretném utóbbi években szerzett ismereteimet átadni pedagógustársaimnak IKT szaktanácsadóként. blogomAddig is a „Morzsák” blogoldalamon és a Facebook IKT-val támogatott oktatás csoport, adminisztrátoraként és a Matematika tanítás felső tagozatban csoport társadminisztrátoraként segítem érdeklődő pedagógus társaim munkáját.

Képek forrása: Tóth Lászlóné és Educatio Kht.

Kapcsolódó cikk:

Hogyan tervezhető egy óra gyorsan, szakszerűen, elvárásoknak megfelelően? A CLASSBOOK -programmal!

Kipróbáltam a Classbook óratervezőt-pdf (1) (letölthető képes használatot segítő bemutató, Tóth Lászlónétől.

FORRÁSTóth Lászlóné
Előző cikkHogyan érhetők el a tanmenetek és mi az a „rugalmas tanmenet” ez esetben?
Következő cikkIdőt nyerhet az óratervező programmal – hogyan?