Kezdőlap jó példák

IKT a természettudományos oktatásban

Minden gyerek egy tudós kíváncsiságával fedezi fel a világot. De hogyan lehetne ezt a képességet megőrizni bennük? "Az Intellisense csapatával a fenti kérdésre kerestük a válaszokat, mígnem létrejött néhány terv, majd az ötletek, elképzelések és álmok oktatást segítő szoftverekben öltöttek testet."

 

MIND TERMÉSZETTUDÓSNAK SZÜLETÜNK

Amikor tudósokról beszélünk, öregedő, szemüveges, őszes urakra gondolunk. Dobjuk félre a sztereotípiákat, és idézzük fel gyermekkorunkat vagy gondoljunk egy ismerős apróságra! Annak idején mi is természettudósok voltunk. Töretlen figyelemmel szemléltük a világot, kémleltük az eget. Megkóstoltuk a homokot, figyeltük a Napot, rácsodálkoztunk minden élőlényre. Alapvető, ösztönös készségünk volt a minket körülölelő világ felfedezése és megértése azokkal az eszközökkel, amelyek rendelkezésünkre álltak. A látás, a hallás, a tapintás, az ízlelés és így tovább. Megfigyeltünk, tanultunk, gyakoroltunk és félelem nélkül követtünk el hibákat, majd ha valami nem sikerült, újra próbáltuk. Izgalmas, kézzel fogható, eredményes oktatói munkát végeztünk saját magunkon.

 

Ugorjunk pár évet előre, amikor a felfedezés intézményi keretek között zajlott tovább. Osztálytermekben, érdemjegyért. Hirtelen minden érthetetlenné, unalmassá és haszontalanná vált. Úgy látszik, hatékonyan neveljük ki a tudóst a legtöbb gyermekből. Hogyan fordíthatnánk meg ezt a tendenciát?

 

VÁLJUNK ISMÉT TUDÓSOKKÁ

Az Intellisense csapatával a fenti kérdésre kerestük a válaszokat, mígnem létrejött néhány terv, majd az ötletek, elképzelések és álmok oktatást segítő szoftverekben öltöttek testet. Mi más segíthetne jobban lekötni  a tanulók figyelmét, mint a technológia? Használjuk hát azt, hogy a felfedezést, a való világot közelebb hozzuk az iskolásokhoz. A gyerekek ismét a bőrükön érezhetik a természeti jelenségeket, melyeket egykor oly nagy áhítattal figyeltek meg. Sokkal egyszerűbb a dolgunk, mint azt gondolnánk, hiszen csak fel kell ébresztenünk azt, ami mindig is ott volt bennünk.

LABCAMERA

Ennek segítése céljából született meg egyik applikációnk, mely a LabCamera nevet viseli. Valós időben mér sebességet, amelyből grafikont rajzol, timelapse videókkal segít megérteni egy folyamatot, a Pluto hegyeinek magasságát méri vagy megrajzolja a Jupiter holdjainak útját, esetleg pulzust számol. Az applikáció valójában egy digitális laboratórium, amely nem igényel semmilyen különleges felszerelést és mégis tudományos mérések és megfigyelések sokaságát képes elvégezni.

FIZIKA

A fizika mindig is nehézkes kérdés volt a tanulók körében. Fizika szoftverünk pontosan ezért szeretné közelebb hozni eme tudományt hozzájuk. Kevesen építettek hajítógépet az iskolában, vagy hangoltak úgy egy motort, hogy egykerekezéssel haladhasson. Az applikáció a létező világot szimulálja, amivel a legtöbb kinetikai kísérlet lemodellezhető a diákok által. Valós időben változtathatják a paramétereket és láthatják az ehhez alkalmazkodó grafikonokat.

KÜLDETÉSÜNK EURÓPAI SZINTEN

Csapatmunka, képzés és technológia, mindez egy hálózatban összefogva. Erről szól az Európai Bizottság által támogatott TTTNet, azaz Teamwork, Training and Technology Network. A közösség 9 európai ország szervezeteit foglalja magába, többek között hazánkból az Intellisense csapatát. A TTTNetcélja a természettudományos tárgyak megszerettetése a diákokkal, melyet az innovációk felkutatásával, jó gyakorlatok kialakításával és mindennek a hétköznapi oktatásba való beépítésével kíván elérni. A program kiemelten fontosnak tartja, hogy hálózatként működjön, ezzel biztosítva a minél nagyobb fokú együttműködést. Az Európai Unió már felismerte a tudományos oktatás megreformálásnak jelentőségét, éppen ezért nyújt anyagi támogatást a projektnek és figyeli annak eredményeit. Fel kell készülnünk a megváltozó munkafeltételekre, igazodnunk kell a világ és a technológia kihívásaihoz, miközben aktívan részt veszünk azok alakításában is. A TTTNet felkarolja azokat a kezdeményezéseket, amelyek mindezt segítik, illetve hozzájárulnak ahhoz, hogy a tudományok tanítása friss és érdekes legyen. Osztozva a hálózat víziójában, örömmel váltunk annak tagjává 2015-ben.

 

A Digitális Oktatási Napokon együtt mutattuk meg szoftvereink segítségével, hogyan válnak a tanulók ismét felfedezőkké, ha lehetőséget adunk nekik. Lebilincselő információkkal színezve olyan tanórákon vettek részt, melyek megragadták a gyerekek figyelmét, ahol használhatták kreativitásukat és kezdeményező készségüket. Sok ötlet született a Föld-Hold távolság mérésére, ahogy különböző hajítógépeket is láttunk működni, és természetesen várakat összeomlani a fizika törvényei szerint.

MERJÜNK KÍSÉRLETEZNI

 

Egy módszer igazi arcát az általa kiváltott hatásokban, eredményeiben mutatja meg. Két hatékonysági kutatást is végeztünk, hogy megtudjuk, valóban olyan hathatós segítség-e digitális laboratóriumunk, mint reméltük. A kísérlet során olyan fizika dolgozatot írtak a tanulók, amely a tanrendben tökéletesen beilleszthető, nem voltak különleges feladatok. Két csoportba soroltuk a gyerekeket, és a kísérleti csoportnak biztosítottuk a LabCamera használatát. Végkövetkeztetéseink számokban is kifejezhetőek: Akik a szoftver segítségével tanultak 15%-kal jobb eredményt értek el azon társaikhoz képest, akik nem használták az applikációt. Pusztán az app otthoni, a házi feladatok elkészítése közbeni használata is 10%-os javulást eredményezett a  dolgozatra kapott érdemjegyekben. Talán ennél is fontosabb konklúzió, hogy a kísérleti csoportban szereplő gyerekek sokkal bátrabban fogtak hozzá a feladatokhoz, nagy volt a kísérletező kedvük és az önbizalmuk.
Applikációinkat pedig a magyar diákok és tanáraik számára teljesen ingyenessé tettük tantermi és otthoni használatra egyaránt!

Előző cikkMegint újított a Duolingo: tanuljunk közösen!
Következő cikkHogyan segít a pedagógusoknak az iskolai szociális munkás?