Iskolánk a Székesfehérvári Szakképzési Centrum Jáky József Középiskolája. Szakjaink: építészet, informatika (illetve következő tanévtől rendészet). Az építészet, ezen belül az út-, a magas-, valamint a mélyépítés miatt fontos a földrajz tanítása. Kovács Péter igazgató-helyettes ötlete volt, hogy építsünk egy digitális homokozót. Az őspéldányát a pécsi Pollack Mihály Szakközépiskolában láttuk, melyet Kelemen Gergő tanár úr készített.
(A kezdeményezés és kivitelezés „szellemi elődöeinek is tekinthető” Öveges professzor és társai – már évtizedekkel ezelőtt – is elkötelezetten készítettek a diákok számára fizikai, műszaki, informatikai szemléltető -és didaktikai eszközöket. A „jövőbelátó piaristák” életművét bemutató aktuális kiállításról szóló cikkünket itt lehet elolvasni. A szerk. )
Roy Tamás rendszergazda (e-mail: rendszergazda@jaky.hu) és
Dr. Hegyi Ferenc informatika munkaközösség-vezető (e-mail: dr.hegyi@vipmail.hu) vállalták, hogy összeépítenek egy digitális homokozót.
(A fenti szakemberek vállalták, hogy válaszolnak az érdeklődők email-ben feltett kérdéseire, bárki írhat nekik – főleg- e témában- a szerk.)
Digitális homokozó – a domborzati térképek használatát tanítja
A digitális homokozó első ránézésre egy kiváló játékszernek látszik, de ha kicsit komolyabban utánagondolunk, akkor könnyű rájönni, hogy alkalmazásával a tanulók kiválóan megértik a domborzati térképek használatát és ami a legfontosabb: ezt a gyakorlatban is kipróbálják! A gyakorlati használatáról van egy videó, íme: http://indavideo.hu/video/Digitalis_homokozo
Nincs pénz megvenni? Csináld magad!
legegyszerűbb az egészet készen megvenni, de erős gyanúm szerint erre nincs megfelelő anyagi forrás sok iskolában. Helyette legyen találékonyság és alapos programozói tudás.
Ami a megvalósításhoz azért kell:
- Egy 1024×768 -as felbontást tudó projektor
2. Egy Xbox Kinect szenzor (3d-kamera)
3. A Kinecthez tartozó USB-s átalakító
4. Egy grafikailag nagyteljesítményű számítógép
5. 75 kg kvarc homok (fontos a jó minőség!)
6. Terepasztal
7. Linux Mint operációs rendszer (nálunk legalábbis azon fut)
A megvalósítás lépései
Elsőként a terepasztalt a földtől kb. egy méterre kell pontosan vízszintesen felszerelni – nem szabad megfeledkezni az asztal széleiről sem, hogy a homok ne peregjen le a földre. Aztán föléje, pontosan a közepére kell telepíteni a megfelelően nagy felbontást tudó projektort. Nagyon fontos, hogy a projektort úgy szereljük fel, hogy a terepasztal elég nagy részét korrektül be tudja világítani. Most jöhet az Xbox 3D-s kamerája, valamint a megfelelően erős grafikai teljesítményt nyújtó számítógép, valamint a két eszközt összekötő USB kábel.
(A kép a Szakmák éjszakája c. rendezvényen készült idén áprilisban – a szereplők arca a személyiségi jogaik miatt van eltorzítva!)
Bár elsőnek könnyűnek tűnik, de a 75 kilogrammnyi kvarchomok beszerzése nem olcsó, ráadásul mindig számolni kell némi veszteséggel, hiszen a kezeken (és a földön…) rajta marad némi anyag.
Most jöhet a szoftver-konfiguráció:
Mi úgy döntöttünk, hogy az ingyenes Linux operációs rendszert használjuk. Erre kell a megfelelő programokat beszerezni – szerencsére ezek ingyenesek, bár angol nyelvűek. Íme:
– VRUI program (pl.)
– RawKinect 2.8-002 es verzió.
Ha mindezzel megvagyunk, akkor jöhet a végtelen mennyiségű összehangolás és a gyakori hibakeresés. (Az alapokhoz 30 óra, a beállításokhoz még további 100 munkaóra volt szükséges, de ezek nem végleges és mért adatok, csak becslésen alapszanak. A szerk.)
FONTOS FIGYELMEZTETÉS!
A projektor fénye, különösen ilyen közelről, igen erős! Semmiképpen sem szabad belenézni!
Ami gondot okozott:
- A Linux megfelelő összehangolása az Xbox Kinect-tel.
- A megfelelő mennyiségű és minőségű homok beszerzése.
- Az egész rendszer finomhangolása.
Hogy mit is csinál a rendszer?
Nos, elsőnek az Xbox Kinect szenzor érzékeli a megfelelő tereptárgy magasságát, majd ezt az adathalmazt átadja a számítógépnek. Ott a megfelelő program a beépített skálának megfelelően ehhez színeket rendel hozzá (pl.: igen magasan vannak a hó miatt fehér hegyek, alacsonyabban a barnás síkságok, míg legalul a kék tenger). Végül a kész színeket a számítógép továbbítja a projektornak, ami pici késéssel (kb. ½ másodperc) a megfelelő színeket vetíti rá a tereptárgyakra.
Iskolánkban a földrajz oktatása mellett a szakmai tanárok is előszeretettel használják ezt a „játékszert” és a tanulók (9.-14. osztályosok) is megszerették.
informatikus, tanár
Weblap: www.tferi.hu