Kezdőlap jó példák

    Internetes párbeszédek – meghökkentő hatás a valóságban

    Hogyan, hol, mikor beszéljünk a fiatalokkal az internetezésről? Általában kihívást jelent offline körülmények között felidézni egy virtuális világot, és az ott megélt- valós -érzelmekre, tapasztalatokra visszaemlékezni. Egy, iskolákban is használható jó gyakorlat most a hagyományos értelemben vett oktatás helyett rögtönzéses színészi játékkal kísért előadással, problémafelvetéssel és az azt követő beszélgetéssel várja a résztvevőket, mely a megoldások közösségi összegzésével zárul. Erről beszélgetünk.

    Az internetbiztonságról sokan aggódva beszélnek, morális pánikot kiáltanak vagy apatikusan legyintenek: úgysem tehetünk semmit..A Telenor, a Tanárblog és a Momentán improvizációs színház összefogásának köszönhetően egy rendhagyó megoldás született a problémára.

    Forrás: Prievara Tibor Facebook profilja
    Forrás: Prievara Tibor

    Prievara Tiborral, a kezdeményezésben részt vevő Tanárblog egyik főmunkatársával beszélgettünk tapasztalataikról.

     

    Miről szól ez a kezdeményezés?

    • A projektünk lényege, hogy felhívjuk a diákok figyelmét arra, hogyan irányítsák internetes aktivitásukat úgy, hogy az a leghasznosabb, vagy a legkevésbé káros legyen. Nem az internetezés veszélyeit szajkózzuk, nem riogatni szeretnénk,a tudatosságot hangsúlyozzuk.

     biztneteddig

    • Legutóbb a Művészetek Völgyében, Kapolcson, 2016. júliusában kb.40 emberrel órákig beszélgettek teljesen offline körülmények között az internetbiztonság témaköréről. Hogyan zajlott ez a program, illetve hogy zajlanak általában ezek a programok?
    • „Előadásaink” gondosan felépített forgatókönyv alapján zajló interaktív foglalkoztató programok. Azzal kezdjük, hogy mi, a Tanárblog munkatársai (Nádori Gergely és Prievara Tibor, pedagógusok- a szerk. )tartunk egy 15 perces előadást, ami az érdeklődés felkeltését, a problémák felvetését szolgálja. Ebben az internetbiztonságról beszélünk, sajátos szempontokból közelítve azt. Például szóba kerül, hogy hol húzódik meg a magánélet és a nyilvános élet határa, mivel azt tapasztaljuk, hogy ez ma már koránt sem olyan egyértelmű, mint régebben volt.

     Ugye az előadás szándékosan rövid, mi következik ez után?

     A problémafelvetés után15 fős csoportokra osztjuk az érdeklődőket.

    A résztvevők egy része a színészekkel együtt kiválaszt egy történetet, ami a virtuális világban megélt helyzetekről szól. Szinte mindenkinek van legalább egy története: pl. hogy mi lesz a sorsa szakítás után a korábban közösen használt internetes fióknak,hogyan lehet bosszút állni, megszégyeníteni valakit virtuális térben, hogyan lehet egy privát élményből, mint amilyen például egy párkapcsolat vége, mindenki számára nyilvános esemény.

    Ezeket az alaphelyzeteket a Momentán társulat színészei rögtönzött jelenetben dolgozzák fel a nézők útmutatásai alapján.Kapolcson például egy internetes zaklatás került a középpontba.

    A Momentán társulat szereplői „kihangosítják”, megjelenítik a virtuális térben sokak által ismert, átélt, de mégis sokszor nehezen elmondható,bemutatható párbeszédeket, interakciókat. A színészek felkészültek, gyakorlott rögtönzők, megértik, megérzik az instrukciókat. A résztvevők általában 14-18 éves fiatalok, ám Kapolcson idősebbek is bekapcsolódtak a programba. Vannak passzívabbak, akik „csak” meghallgatják az előadást, és tanulnak belőle, vannak interaktívabb „játékosok”,akik mesélnek és helyzetbe hozzák a színészeket, és vannak, aki később kérnek segítséget.

    Mindeközben a másik csoport..?

    A csoport másik része pedig a Telenor biztonságos internet oktatókká kiképzett önkéntes munkatársai vezetésével különböző eszközökkel, tesztek, kvízek segítségével ismeri meg jobban a kérdéskört, és ezzel a tudásukat is fel tudjuk térképezni. Ezután mindenki megméri a saját digitális lábnyomát, vagyis azt a nyomot, amit az internetes tevékenységével – örökre, letörölhetetlenül- hagy maga után az interneten. Ez a teszt segít tudatosan végiggondolni az internetes aktivitásokat, a feltett kérdések rávilágítanak a különböző helyzetekre.

    Hány alkalommal lehetett ezzel a megoldással találkozni eddig, és mi lesz a következő?

    Eddig hat alkalommal tartottuk meg ezt az előadást több különböző helyszínen, és különböző csoportokkal. Foglalkoztunk egy vagy több középiskolából érkező diákokkal, és állami gondozottakból álló csoporttal is. Volt, hogy iskolában vagy a Telenor törökbálinti központjában, volt, hogy a Momentán Ó utcai színháztermében találkoztunk velük.

    A programsorozat révén 2016-ban  a digitális oktatási szakértők és az improvizációs színház tagjai, valamint 15 Telenoros önkéntes összesen 400 – főként – középiskolás fiatal – köztük három gyermekotthon lakói – ismerkedhettek meg az internet biztonságos használatának mikéntjével.  Ugyanakkor az elmúlt három év során a Telenor már összesen több mint 2300 gyerek számára tartott internetbiztonság témájú oktatásokat.

     

     

     

     

     

     

     

    Pedagógusként hogy látja, miért hatékonyabb ez a tudásátadási forma?

    • A saját élmény nagyságrendekkel mélyebb és maradandóbb, mint a puszta ismeretközlés befogadása, ez a program pedig pont ezt biztosítja: a diák, a felnőtt interakcióba kerülhet egy problémával és annak megoldásával. A személyes érintettség miatt valódi érdeklődést tapasztalunka diákok részéről. Mindenképp kiemelném azt is,hogy egyértelmű szakmai koncepcióáll a program mögött: nem a veszélyekre , hanem a digitális lábnyomokra koncentrálunk.Sokat segít még az élmény és a foglalkozások maradandóvá tételében, hogy az előadás alatt elhangzó ötleteket, problémafelvetéseket, ajánlásokat, megoldásjavaslatokat a jegyzetelő önkéntesek egy interneten megosztott közös dokumentumba feltöltik, és ebből egy később is hasznosítható ajánlás-gyűjtemény készül.

    Ha valaki szeretne többet megtudni, részt venni ilyen előadáson, hogyan lehet  érdeklődni a program iránt?

    fenntarthatosag@telenor.hu címen a Telenor munkatársainál.

    Fotó: Telenor

    Kapcsolódó cikkek:

    Internetbiztonságról ezekben a cikkeinkben írtunk a moderniskola.hu oldalon.

    Legutóbb pl. itt:

    Tanároknak letölthető anyagokkal- müncheni terrormerénylet lehetséges tanulságai IT-biztonsági szempontból

    A Telenor aktivitásáról a közoktatásban is sokat publikáltunk, pl. itt írtunk:

    A pedagógusok a kulcsszereplők – kutatják a táblagépek szerepét

     

    Előző cikkIdőt nyerhet az óratervező programmal – hogyan?
    Következő cikkTáborozás másként, avagy hogy fér össze a nyári táborozás és a digitális oktatás?