Kezdőlap Digitális eszközök

Korszerű természettudományos labor segíti a Hódmezővásárhelyen és környékén élő diákokat

Gyulai József Természettudományos Műhely – Hódmezővásárhely

„Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem;

engedd, hogy csináljam, és megértem.” (Konfuciusz)

Hódmezővásárhelyen, a Németh László Gimnázium, Általános Iskolában az Öveges Program keretében 2014. február elsején nyílt meg az a természettudományos laboratórium, mely által az iskola a régió módszertani és tudásbázisává vált.

A TÁMOP-3.1.3-11/2-2012-0026 jelű „Gyulai József Természettudományos Műhely” című projekt 325 411 920 Ft összegű, vissza nem térítendő támogatásban részesült. A programot az intézmény fenntartója, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata az intézménnyel közösen valósítja meg. Az összefogás eredményeként korszerű kísérleti és informatikai eszközökkel felszerelt, valamint a legújabb kor követelményeinek megfelelő oktatási programokkal rendelkező laboratórium jött létre, mely lehetőséget biztosít a természettudományos szemlélet hálózatos kialakítására, helyet ad az emelt szintű természettudományos érettségi előkészítők és a természettudományos érettségi vizsgák hivatalos lebonyolítására.

A város szülötte és díszpolgára, Prof. Dr. Gyulai József akadémikus a következő gondolatokkal nyitotta meg a Németh László Gimnázium, Általános Iskolában létrehozott új természettudományos laboratóriumot: „A 20. században elmosódtak a határok a fizika és a kémia között. A 21. század várhatóan e határok feloldódását hozza a fizika, a kémia, az informatika és a biológia között. A diákoknak azonban el kell sajátítaniuk e tantárgyak és a hozzájuk kapcsolódó gondolkodás alapjait. Egészséges társadalomnak egészséges tudással kell rendelkeznie, amiben a természettudományok visszaszorulását érzem az utóbbi évtizedekben.”

A projekt megvalósítói azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy olyan feltételeket teremtsenek, melyek segítségével a természettudományok területén újból tudósokat nevelhetnek Magyarországon. Mindezt az eszközök beszerzése és a létesítmény infrastrukturális kialakítása mellett az oktatók felkészítésével, a tehetséggondozó és kutatási programok, valamint a legújabb kor követelményeinek megfelelő tananyag kidolgozásával igyekeztek elérni. A 7–12. évfolyamokra kidolgozott tanári segédletek és tanulói munkafüzetek tartalma a Nemzeti alaptanterv előírásához illeszkedik, a tananyagok a hatékony tanulási módszerek alkalmazásával a felfedeztető tanulás eszközévé váltak. A kifejlesztett taneszközök az általános iskolák számára szervezett tanórákat, valamint a délutáni időszakban szervezett tehetséggondozó szakköri foglalkozásokat szolgálják. Emellett a gimnázium tudatosan készül a természettudományos emelt szintű érettségi színvonalasabbá tételére. A kidolgozott kísérleti és referencialista a fizika és kémia tantárgyak összes érettségi tételét lefedik, melyeket maga Prof. Dr. Gyulai József akadémikus lektorált.

A sikeres és eredményes megvalósítás érdekében a pedagógusok a természettudományos tantárgyak komplex megközelítésére irányuló, valamint infokommunikációs és módszertani képzéseken vehettek részt.

Az oktatáshoz, kísérletezéshez szükséges anyagokkal, korszerű demonstrációs és interaktív szemléltető eszközökkel felszerelt labor két egyenlő infrastruktúrával rendelkező részre osztható, így lehetőség van egyidejűleg más-más tanórák lebonyolítására, illetve akár több intézmény diákjainak egyidejű fogadására. A bemutató órákat elektronikusan rögzíteni lehet, sőt, egy honlapon keresztül a laborban zajló tevékenységet online is nyomon követhetik a diákok.

A Németh László Gimnázium, Általános Iskola együttműködési megállapodást kötött a térség tizenegy alapfokú nevelési-oktatási intézményével, amely alapján az elkövetkező években ingyenesen minden feltételt biztosítanak ahhoz, hogy a partneriskolák diákjai a természettudományos laborban tanulhassanak szaktanáraikkal.  A partneri együttműködés célja, hogy a labor minél szélesebb körben járuljon hozzá a természettudományok iránti érdeklődés felkeltéséhez. Emellett erősödik az általános iskolák és a gimnázium közötti kapcsolat, mely lehetőséget biztosít az intézményközi disszeminációra és a jó gyakorlatok átadására.

A programban részt vesz az Algyői Fehér Ignác Általános Iskola, a Békéssámsoni Általános Iskola, a Földeáki Návay Lajos Általános Iskola, a Maroslelei Általános Iskola, a Mindszenti Általános Iskola, a Kertvárosi Katolikus Általános Iskola (Hódmezővásárhely), a Szőnyi Benjámin Református Általános Iskola (Hódmezővásárhely), a Hódmezővásárhelyi Klauzál Gábor Általános Iskola, a Hódmezővásárhelyi Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskola, a Hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskola, valamint a Hódmezővásárhelyi Varga Tamás Általános Iskola.

A pályázati kiírás azonban nem csak a partnerintézményekkel történő együttműködést kívánja meg. Ahhoz, hogy a laboratórium műhelyként működhessen, szükséges a jelen konstrukcióban támogatott többi nyertes pályázóval való kapcsolattartás. Ennek érdekében szakmai napokat, tanulmányi versenyeket, disszeminációs konferenciát, „A tudomány hétköznapjai” és az „Oktatási híd” című rendezvénysorozatokat tartanak. Mindezek lehetőséget biztosítanak a pedagógusok szakmai fejlődéséhez, továbbá olyan kapcsolatok elmélyítéséhez, melyek támogatják nemcsak a diákok, de az őket oktató felnőttek körében is azt a szemléletet, hogy a kutatás+fejlesztés+innováció a gazdaságfejlesztés mozgatórugója. 

Előző cikkMit tanácsoljon egy pedagógus az iskolatáska-és tanszervásárláshoz? (x)
Következő cikkDigitális tanóra az Okos Dobozzal- pályázat