Kezdőlap jó példák

Hogyan tanítható az angol nyelv-táblajátékkal?

 

         A nyelvtanulás legnehezebbnek ítélt részét, a nyelvtanozást fordíthatja a nyelvtanár színes játékká kicsiknek és nagyoknak – mondja Horváth Hajnalka, nyelvtanár, a Bornemisza Péter Gimnázium és a Szent Pál Akadémia oktatója, aki nyelvtanárként szerzett tapasztalatait és fejlesztéseit mutatja be a most következő cikkben.

„Ehhez egy térkép és társasjáték nyújt segítséget, ami 9 angol igeidőt ábrázol metróvonalakon. Könnyen érthetően, hosszú magyarázatok nélkül, kulcsszavak segítségével tanítja a helyes igeidő-használatot. 12 éves kortól ajánlott mindazoknak, akik szeretnék biztosan használni az alapigeidőket.”

Milyen tapasztalatok alapján készült ez a játék?

         A táblajáték több mint húsz éves nyelvtanári tapasztalatra épül, és diákok értékes visszajelzése nyomán készült. Akár általános iskolában tanítottam, akár gimnáziumban vagy egyetemen oktatok, nyelvvizsgáztatok vagy érettségire készítek – legyen szó kiváló tanulókról vagy tanulási nehézségekkel küszködő diákokról – azt láttam, a nyelvtan többnyire valami szükséges rosszként jelenik meg, elvont magyarázatok és táblázatok formájában. Az angol igeidők annyira eltérnek a magyar nyelvi gondolkodástól, hogy egyáltalán nem magától értetődő a helyes használatuk. Egy olyan megoldást kerestem, ahol definíciók, szabályok sulykolása nélkül lehet elsajátítani az igeidőket úgy, hogy az még élvezhető is legyen. A játék neve TenseMap.

Táblajáték a tanórán   

      A színes térképen való keresgélést mind a gyerekek, mind a felnőttek nagyon élvezik, akár egy diákkal gyakorlunk, akár nagyobb csoporttal. A tanár részére nem igényel különösebb előkészületeket egy ilyen óra. Ha poszterként használjuk, akkor blu-tech-ket vagy mágnest vigyünk magunkkal, ha társasjátékként, akkor dobókockát és bábukat. Természetesen, mint minden társasjátéknál, a diákoknak hozzá kell szokniuk a szabályokhoz és a „pályákhoz”. A lényeg a „drillezés”, többször látja ugyanazokat a színeket, szavakat és szerkezeteket a tanítványunk, így néhány játék után rögzülni fog a helyes forma.(A kép kattintásra nagyobb méretben nyílik meg.) 

            Használhatjuk a táblajátékot  úgy is, hogy a tankönyv feladatának a megoldásához keresik ki a diákok a megfelelő szerkezeteket a térképen. Nagy élményt szokott jelenteni, amikor megtalálják a megfelelő „megállót”, azaz kulcsszót. A kisebbeket érdemes megmozgatni, had futkossanak a poszter és a padjuk között. A gimnazista és felnőtt korosztály nagyon élvezi a kreatív mondatalkotást. Hozzácsatolhatjuk bármilyen témához, vagy saját szókártyákat készíthetnek a tanulók a játékhoz, ami elég viccesen szokott elsülni. A honlapunkon (www.tensemap.eu) található folyamatosan bővülő Tanári Ötlettár többféle felhasználási lehetőséget is tartalmaz mind a 9 igeidőre, de akár egy igeidővel is lehet játszani. Kis ikonokkal jeleztük a feladattípusokat, hogy a tanároknak minél gyorsabban meg lehessen találni a megfelelő játékot.

Multiszenzoros tanulás – játék  közben

         A játék előnye amellett, hogy a nyelvhelyességet nem absztrakció szintjén, hanem gyakorlatiasan, időhatározószók és szerkezetek összekapcsolásával tanítja az, hogy a multiszenzoros tanulást helyezi előtérbe. Az igeidőtanulásban helyet kapnak a színek, a beszéd, a mozgás, a nevetés és a társaság élménye is. Így egyszerre sok szállal köti össze az információkat és a memóriát.

         Mindez nagy segítség a tanulási nehézséggel küzdőknek, és természetesen, így egyben az őket tanító tanároknak is. A színkódolásnak nagy szerepe van a diszlexiával küzdő gyerekek és felnőttek tanításában. A Tense Map térképen minden igeidőnek saját színe van. Következetesen a térkép hátulján szereplő táblázatok és példamondatok is ezt a színkódot követik. A Tense Map-pel kapcsolatosan sokan kiemelték, hogy esztétikai élményt nyújt. Így a vizuális tanulást segítendő, lehet színes dekoráció a tanteremben, vagy otthon az íróasztalon el lehet helyezni egy üveglap alá. Könnyebben meg lehet jegyezni az igeidőket, ha állandóan szem előtt vannak!

         A mozgással egybekötött, kinesztetikus tanulás szintén azt segíti elő, hogy a nyelvtani szerkezetek a hosszútávú memóriába kerüljenek. Ezt nyújtja maga a társasjátékozás, de több, a Tense Map honlapján szereplő „Fussunk a poszterhez” című feladat is.(A kép kattintásra nagyobb méretben nyílik meg.) 

 

Táblajáték és a multiszenzoros tanulás

         A játék előnye amellett, hogy a nyelvhelyességet nem absztrakció szintjén, hanem gyakorlatiasan, időhatározószók és szerkezetek összekapcsolásával tanítja az, hogy a multiszenzoros tanulást helyezi előtérbe. Az igeidőtanulásban helyet kapnak a színek, a beszéd, a mozgás, a nevetés és a társaság élménye is. Így egyszerre sok szállal köti össze az információkat és a memóriát.

         Mindez nagy segítség a tanulási nehézséggel küzdőknek, és természetesen, így egyben az őket tanító tanároknak is. A színkódolásnak nagy szerepe van a diszlexiával küzdő gyerekek és felnőttek tanításában. A Tense Map térképen minden igeidőnek saját színe van. Következetesen a térkép hátulján szereplő táblázatok és példamondatok is ezt a színkódot követik. A Tense Map-pel kapcsolatosan sokan kiemelték, hogy esztétikai élményt nyújt. Így a vizuális tanulást segítendő, lehet színes dekoráció a tanteremben, vagy otthon az íróasztalon el lehet helyezni egy üveglap alá. Könnyebben meg lehet jegyezni az igeidőket, ha állandóan szem előtt vannak!

         A mozgással egybekötött, kinesztetikus tanulás szintén azt segíti elő, hogy a nyelvtani szerkezetek a hosszútávú memóriába kerüljenek. Ezt nyújtja maga a társasjátékozás, de több, a Tense Map honlapján szereplő „Fussunk a poszterhez” című feladat is. (A kép kattintásra nagyobb méretben nyílik meg.) 

Sokrétű felhasználás

                                A Tense Map otthoni, önálló tanulásra is lehetőséget ad. A Tanulóknak című oldalon folyamatosan bővül az igeidőt gyakoroltató feladatok tárháza. A térkép többszöri használata ezeknek a feladatoknak a megoldása során segíti a gyors bevésődést.

         A Tense Map használható kis nyelvtani útikönyvként is. A rendhagyó igékről és a statív igékről is tartalmaz felsorolást. A tanuló az aktuális részhez hajtogathatja a térképet. A térkép strapabíró, jól tűri az iskolatáska körülményeit is.

         A Tense Map kitűnő társasjáték családok és baráti társaságok számára is. Több játékleírás is található a Társasjátékok menüpont alatt, melyek úgy lettek kialakítva, hogy nyelvtanár segítsége nélkül, a játékosok egymást ellenőrizhessék.

         Mint a fentiekből kiderült, a Tense Map sokrétűen felhasználható, ezért rendszeres és hosszú távú segítség a nyelvtanárnak. Élvezetessé teszi a tanórát, és lehetőséget nyújt arra, hogy ugyanazt a szerkezetet sokféleképpen gyakoroltassuk. A Tense Map legnagyobb vonzereje a játékosság, amit az egyetemista és felnőtt tanulók legalább annyira igényelnek mint a gyerekek!

Milyen újdonságok várhatók?

Jövő év elején jelenik meg egy három igeidőre koncentráló térkép felsőtagozatosoknak. A Tense Map mobil platformra és PC-re is alkalmas, a fejlesztések folyamatban vannak.

 

Horváth Hajnalka

nyelvtanár

 

 

Bornemisza Péter Gimnázium

és Szent Pál Akadémia

Bornemisza Péter Gimnázium

és Szent Pál Akadémia

            

Előző cikkOsztálykarácsony- gimnáziumban
Következő cikkIVSZ: nagyobb hangsúlyt kell fektetni a digitális oktatásra