Papp Bernadett pedagógus és lovas-terápiával is foglalkozik. Tapasztalatairól, módszereiről, sikereiről és terveiről kérdeztük.
– Kérem, mutassa be a lovasterápiás munkáját és önmagát, melyik iskolában és milyen szakos pedagógus, hány éve?
– Egy szabolcsi kisvárosban, Újfehértón dolgozom testnevelő- gyógytestnevelő szakos tanárként, ahol azoknak az általános iskolás gyermekeknek segítek, akiknek különféle (gerincprobléma; tartáshiba; scoliosis; kifózis stb.) mozgásszervi és belgyógyászati problémáik miatt a testnevelés órák mellett speciális gyógytestnevelésre is szükségük van. Óráimba rendszeresen relaxációs gyakorlatokat is beépítek, melyek segítenek a gyerekeknek az ellazulásban ezáltal nyugodtabbá, kiegyensúlyozottabbá vállnak. Az ezzel kapcsolatos visszajelzések nagyon pozitívak, hiszen azon túl, hogy gyerekek is nagyon élvezik, időről időre megfigyelhető rajtuk a változás, hiszen sokkal nyitottabbak, empatikusabbak lesznek nemcsak egymás közötti viszonylatban, de az iskolából haza térve otthon is.
Ezentúl lovasterápiával szeretnénk segíteni azoknak a gyerekeknek akik szoronganak, félénkek, lelki blokkjaik tanulási zavaraik, vannak, mindezt egy a lovasterápiához kapcsolódó alternatív terápia révén szeretném megvalósítani. így a hagyományos lovon való tornáztatás mellett a gyermekre külön odafigyelve, kommunikáció, játékos feladatok és speciális gyakorlatok révén megkeresem és ezáltal feltárom azokat a lelki okokat amelyek a kialakult problémákhoz vezettek. A lovasterápiával 2-3 éve foglalkozom,de ott is inkább az alternatív módszereket alkalmazom, csakúgy, mint a tanításaim során. Főleg a játékos képesség és mozgásfejlesztéssel foglalkozom, és az adott személy blokkolt képességeit a lelki blokkok oldásával felszabadítom. Ehhez csatolom még a gyógytestnevelésben tanult gyakorlatokat is.
(A kép kattintásra nagyobb méretben nyílik meg.)
– Mire jó a lovasterápia, milyen képességet lehet ezzel fejleszteni?
– A lovasterápiának jótékony hatásai vannak,az egyensúly javítására,izmok erősítésére,koordináció és kondíció fejlesztésére,görcsös izmok feloldására,tartáshiba javítására,légzés és keringés javítására,a tér és időbeli érzékelés javulására, segít a stressz ,a szorongás feloldásában,az önbizalom hiány leküzdésében,viselkedészavar,beszédzavar,tanulási nehézségek,beilleszkedési problémák megoldásában. Fejleszti a kitartást, türelmet,és önfegyelmet. Növeli a tiszteletet,szeretetet,gondoskodást az állatok iránt.
– Hogyan zajlik egy lovasterápia ?
Először is felkeres a terápiára jelentkező személy, akivel egy személyes elbeszélgetés történik.Elmondja a problémáját stb…Majd eleinte a lóval ismerkedik,barátkozik meg .Ha nagyon félénk és fél az állatól akkor eleinte csak sétálgat a ló mellett,vezetgeti,simogatja,tisztítgatja a szőrét vagy fésülgeti a sörényét. Ha elég báror felül a ló hátára és ott végzi a személyre szabott speciális játékos gyakorlatokat és feladatokat. Eleinte a terapeuta sétál vele a ló mellett ,majd később a lovat futószáron vezetve végzi a gyakorlatokat
– Milyen végzettség kell a lovasterapeutának és milyen személyiségre, tudásra van szüksége?
– A képzésnek két típusa van,az egyik amelyik diplomára épül(gyógypedagógus,gyógytornász vagy pszichológus alapképzés szükséges)majd 2 éves képzés után lehet megszerezni a lovasterapeuta képesítést. Ezen belül van a hippoterápia, gyógypedagógia,lovaglás, pszichológiai lovastorna. Ezen képesitéssel lehet fogyatékkal élőkkel foglalkozni is. A másik egy alternatív módszerekre épülő képzés amely a képességfejlesztéssel,mozgásfejlesztéssel foglalkozik,és a lelki blokkok feloldásával. Célja a különböző képességek és készségek területén hiányosságokat mutató gyerekek kezelése, fejlesztése. A lovasterapeutának, türelmesnek,nyugodtnak,kedvesnek,megértőnek, empatikusnak, figyelmesnek kell lennie mind a pacienssel mind a lóval. Jól kell kommunikálnia és meg kell találnia a közös hangot a terápián résztvevő személyel.
– Hol tanult, hol szerezte képesítését?
– Kiskunmajsán végeztem. A Lópofa Egészségmegörző és Oktató Kft.- nél.
– Kik vehetik-veszik igénybe a szolgáltatásait?
– Bárki igénybe veheti
– Milyen eredményeik vannak?
– Nekünk már az is eredmény ha a terápia végén boldognak látjuk a pacienst
– Hogyan zajlik az iskolai keretben való lovas-sportolás, tud-e erről részleteket?
– Úgy tudom a lovas oktatásra lehetett pályázni az iskoláknak. Ami nagyon jó, de sajnos csak nagy létszámban heti egy vagy két alkalommal annyira elég, hogy a gyerekek ízelítőt kapjanak a lovaglás szépségeiről és megszeressék ezt a sportot.Utána pedig egyénileg tovább fejleszthetik magukat.
– Milyen tervei vannak?
– Szeretném a tudásom és tapasztalataimat felhasználva egy egyedi módszert kialakítani, ami még hatásosabban segítene a hozzám fordulóknak. Debrecenben egy tanyán szeretném kialakítani a központunkat ahova bárki fordulhat segítségért.
– Pedagógusként milyen esetben javasolja a lovasterápiát, pedagógusként hol látja az eredményét?
– A szorongó, félénk,önbizalom hiányos gyerekeknek,a viselkedés zavaros gyerekeknek,vagy tanulási nehézséggel, küzdőknek,és a hiperaktív, vagy tartási rendellenességgel küzdő gyerekeknek javaslom. De szívem szerint minden gyermeknek ajánlanám és szeretném hogy elérhető legen.
Azok a gyerekek akik részt vesznek a terápián sokkal nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak, vidámabbak,és nyitottak. Jobban kezelik a stresszes helyzeteket és nehézségeket,és az önbizalmuk is növekszik,könnyebben tanulnak, kommunikálnak,ismerkednek és oldják meg a felmerülő problémáikat. Jobban tudják kezelni az érzelmeiket
– Végezetül: meséljen kérem, egy személyes történetet a lovakkal, lovasterápiával kapcsolatban!
– Egy 10 éves kislánnyal dolgoztam egy ideig, aki nagyon félénk volt és nem akart beszélni mar 3 éve az emberekkel. Nehezen illeszkedett be az iskolába, az osztálytársaival sem nagyon beszélt. A tanulással nem voltak gondjai,csak nem akart beszélni .Az anyukája hozta el mert hallotta,hogy a lovas terápia segíthet ilyen problémákban. A kislány amikor meglátta a lovat rögtön odament hozzá és csillogó szemekkel megsimogatta .Kérdezgettem ,de nem felelt, igy egy jó ideig csendben teltek a foglalkozásaink. Szépen csinálta a gyakorlatokat,rendszeresen járt a foglalkozásokra. A lónak mindig hozott vmi kis jutalomfalatot és egyre több időt töltött a társaságában. Aztán az egyik nap másik lovat kellet használnuk az órán mert az” ő „ lovának kisebb sérülése volt és pihennie kellett. A kislány mikor megérkezett csodálkozva látta az új lovat, majd megszólalt és kérdezte hol van az ő lova?Mindenki nagyon meglepődött!! És természetesen örült. Elmondta nekem ,hogy amikor elváltak a szülei nagyon haragudott magára és az emberekre és elhatározta nem beszél senkivel nehogy megint valami bánat érje. A lovat annyira megszerette,hogy amikor nem látta megijedt,hogy őt is elveszítheti .Ezek után elkezdtünk ezen a lelki blokkján dolgozni és szépen feloldottuk benne ezt a sérülést Azóta megtanult lovagolni és saját lova van .Az osztálytársaival és a szüleivel is jó kapcsolata van.