Mi a Hősök Tere Kezdeményezés?
Olyan világban szeretnénk élni, amelyben merünk kiállni és tenni másokért. Ahol az együttérzés társadalmi norma.
Ezért hoztuk létre a Hősök Tere Kezdeményezést és ezért indítottuk el Magyarországon Philip Zimbardo szociálpszichológus professzor Heroic Imagination Project (HIP) oktatási modelljére alapozva tréning programunkat, amely több évtizedes pszichológiai kutatás eredményeit hasznosítja. A képzésen pedagógusok, iskolapszichológusok, fiatalokkal foglalkozó szakemberek egy olyan új, gyakorlatorientált szemléletet sajátíthatnak el, amelyet később saját tanítványaiknak adhatnak tovább.
Célunk, hogy 5 év alatt, 7000 tanár oktatásán keresztül elérjük, hogy Magyarországon minél több ember álljon ki, és tegyen másokért a mindennapokban.
Hősök Tere Tanári Tréning
A képzés anyagát két modul együtt alkotja: (bámészkodó hatás illetve growth mindset – fejlődés fókuszú gondolkodásmód). A tréningen való részvétel összesen 8 órát vesz igénybe.
Bámészkodó hatás:
Önnel is megtörtént már, hogy az utcán olyan eseményt látott, ami nem tetszett, mégsem lépett közbe?
Vagy olyat, ahol elkelt volna a segítsége, de nagyon sietett és azt gondolta, hogy segítsen más?
Mi lehet az oka annak, hogy bár látjuk, hogy baj van, sokszor mégsem teszünk semmit?
A tréning célja, hogy
• megértsük, mi az oka annak, ha passzívan viselkedünk,
• vegyük észre, ha szükség van ránk az adott helyzetben,
• képesek legyünk felmérni, hogy mi a teendő és mekkora kockázattal járna
• képesek legyünk bevonni más jelenlévőket is a segítségnyújtásba, ha szükséges, vagy
hívjunk professzionális segítséget
A résztvevő pedagógusok a tréning végére önmaguk is képessé válnak arra, hogy a megszerzett tudást átadják a gyerekeknek. A 2-3 órás foglalkozást 3-4 tanóra hosszúságú modulra bontjuk, így lehetővé válik akár mindennapi iskolai ritmusban is átadni azt.
A tréninganyagot úgy állították össze, hogy a fiatalabb korosztály (12-18 évesek) számára is érdekes legyen (videókkal, kiscsoportos beszélgetésekkel).
Growth mindset:
Hány éves korában gondolta azt, hogy megtanulta, amit kellett és nem fejlődik már a tudása, nem nő a teljesítménye?
Hányszor volt olyan, hogy elkerült egy helyzetet, mert úgy érezte, hogy kudarc érheti?
Ezek a helyzetek mindannyiunkkal előfordulhatnak. Társadalmunkat az a beállítódás jellemzi, amely szerint képességeink szabják meg elsősorban, hogy mivé válhatunk, meddig fejlődhetünk. Ezt nevezzük fixed mindset-nek, azaz rögzült fókuszú gondolkodásmódnak. A fejlődés fókuszú gondolkodásmód (growth mindset) szemlélet lényege, hogy hogyan tudjuk elsajátítani vagy megtartani azt a hozzáállást, amely elősegíti a fejlődést. Pedagógusként pedig a diákok be nem skatulyázása, illetve minél jobb teljesítményre sarkallása és az erőfeszítések eredményességének megmutatása jelenti a szemlélet működését és átadását.
A foglalkozás fókuszában az áll, hogy
• rádöbbenjünk, fejlődhetünk és hogy nem vagyunk arra kárhoztatva, hogy egy adott fejlettségi szinten ragadjunk
• értsük meg, hogy mik gátolnak meg a fejlődésben, és a fejlődésben való hitben:
• megtanuljuk, hogyan állítsuk át gondolkodásunkat a teljesítménnyel és a fejlődéssel kapcsolatban és hogyan tűzzünk ki célokat, és segítsük elő, hogy mások is elérhessék a bennük rejlő potenciált
• gondoljuk végig, hogy milyen és mekkora szerepe van az erőfeszítésnek és a tehetségnek
Praktikus információk
A tréningre való jelentkezésnek két módja van:
-egyénileg a Hősök Tere weboldalán található jelentkezési lapon keresztül
-csoportosan (15-20 főből álló csoport esetén) az ildiko@hosoktere.org címen