Kezdőlap jó példák

Másság és ellenség – idén ezen volt a hangsúly az iskolai egészségnapon

Egy nem hétköznapi programot tartottak egy szép tavaszi napon a budapesti Czimra Gyula Általános Iskolában. Az ún. Egészségnapot önkéntesen és lelkes szervezéssel hasonló aktivisták bevonásával, szakemberek munkájával tették hasznossá és felejthetetlenné a gyerekek számára. A metodikáról, hozzáadott értékekről,a jó gyakorlat részleteiről is ír Szederkényi Edina, az iskola biológia-földrajz szakos tanára a Modern Iskolának:

Iskolánkban, a budapesti XVII. kerületi Czimra Gyula Általános Iskolában 2001 óta hagyomány  minden tavasszal az egészségnap szervezése.

Abból indultunk ki ,melyek azok a mindennapi életben előforduló kérdések gondolatok, adott esetben problémák amelyek foglalkoztatják diákjainkat. Sokszor sokféle helyzetben beszélgetve velük mindig kiderült hogy  a korosztályukat érintő dolgokról alig vagy csak fél információik vannak. Tétováztak kihez lehetne fordulni aggodalmaikat tisztázandó.

Abban az időszakban én szülőként és tanárként is érintett voltam,akivel a fenti helyzet okán bizalmasok voltak a gyerekeink. Innen jött az ötlet, ne csak egy szűk körrel osszam meg egy-egy  jó kis beszélgetés során a gondolataimat mint biológia tanár, hanem terjesszük ezt ki a felső tagozat mind a 16 osztályára. Természetesen partnereket kerestem, olyan szakembereket akik szívesen vállalták ,hogy rendhagyó tanítási órák keretében beszélgessenek  gyerekekkel.

A választott témák közül jó néhány állandó, mint pl. a szexualitás, vagy a különféle lelki problémákra visszavezethető kényszerbetegségek /táplálkozási anomáliák/ kezelése,és természetesen minden kornak megvannak az éppen aktuális vezető gondjai amikről muszáj beszélni.

A tematika összeállítása az osztályfőnökökkel való konzultáció során történik. A Szülői Munkaközösséggel is együttműködünk, mivel otthon előfordulhatnak  olyan konfliktusok melyek megoldása túllép a család kompetenciáján. Ezeket a gondokat tanárként látjuk ugyan, de jó dolog amikor a szülő bizalma gördülékeny együttgondolkodást tesz lehetővé.

Amint az a témaválasztásból látszik testi és lelki egészség együtt szerepel a programokban. Ide tartozik akár a jogbiztonság gyerekkorban kérdésköre is,ami  csak az idei évben került ki a foglalkozások közül, hogy tered adjon a Másság és ellenség kezelés kérdéskörnek. Most ez vált hangsúlyossá. (Fotó balra: Az Amnesty International aktivistáinak „Ellenség” című érzékenyítő drámajátéka. )

Minden évfolyam hasonló tematikával ismerkedik,  figyelembe véve életkori sajátosságaikat.

Idei évben a következő témákat választottuk:

  • Egészséges életmódra nevelés,
  • Elsősegélynyújtás
  • Tartsd életben! OMSZ Alapítvány támogatásával
  • Az ellenség. Drámafoglalkozás  az Amnesty International Magyarország emberi jogi oktatási programjának keretében.
  • Közösségépítés kamaszkorban,
  • Konfliktuskezelés családon belül  és közösségi térben,
  • Vigyázzunk magunkra!  szexuális kapcsolat útján  terjedő betegségek,
  • Szex a kamaszkorban, védekezési metódusok,abortusz Kihez fordulhatok? ,
  • Internetbiztonság,
  • Függőségeink és elterelési lehetőségek / játék,alkohol dohányzás, drog függőség /
     

Órarendet, benne a részletes témákat és szakemberek neveit itt letölthetően mellékeltem.

Egy ilyen komplex nap megszervezése csak akkor lehet sikeres, ha partnereket talál hozzá az ember. Talán furcsa ha azt mondom mi szerencsés iskola vagyunk. a szervezés egyetlen nehézsége kiválasztani az egyes szakterületek legjobb előadóit. Nyugodtan mondhatom nekünk sikerült. Évek óta aktív lelkes hivatásukat értő és szerető szakember gárda támogató munkáját élvezzük, akikkel gyerekeknek felnőtteknek fantasztikus az együttműködés.

Velük dolgozunk: 

  • Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete- BOE prenvenciós tevékenységet vállaló 4 szekciójának hallgatói,
  • Országos Mentőszolgálat- OMSZ munkatársai,
  • Szt. István és  Heim Pál  Kórház Sürgősségi osztályának dolgozói,
  • Amnesty International Magyarország munkatárai,
  • Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálálat – Safer Internet Program munkatársa,
  • Mediátorok a Rendőrség állományából,
  • valamint klinikai Pszichológus, klinikai addiktológus, és ügyvédek is.

Talán mondanom sem kell, segítőink ismerve Intézményünk anyagi helyzetét önzetlenül honoráriumuktól eltekintve végzik évről évre ezt a munkát, sokan szabadságuk terhére teszik szabaddá magukat. Lelkesedésük, elkötelezettségük magával ragadó ,minden kétséget eloszlat, ha megtorpannék a szervezés egyik másik nehézsége kapcsán.

Munkamódszerek: filmvetítéstől a drámajátékig

  A foglalkozások összeállításakor arra  törekszünk,minél színesebb metodikájú legyen a nap. Minden évfolyam hallgat előadást, sor kerül egy-egy téma filmvetítéses feldolgozására, helyt kap egy dráma óra keretében történő együtt gondolkodás,valamint minden osztály kipróbálja tudását az iskolai ambu babán történő „éles helyzetben levő” újraélesztésben. A program lezárása az osztályfőnökkel történik, ahol a kicsik rajzban összegzik a tapasztalataikat, a nagyobbak tesztet oldhatnak meg,illetve a benyomásaikat  csoportos beszélgetésben összegzik.

Képek a foglalkozásokról az iskola honlapjának Galériájában itt. 

14 év tapasztalata azt mutatja ,a gyerekek igénylik a nyílt és kötetlen beszélgetéseket olyan témákban is, melyek egy tanárral vagy szülővel szemben tabunak számítanak. Okos érdeklődő kérdéseikkel lendületet adnak az előadónak,akik szerteágazó ismeretekkel bővíthetik gyermekeink tudását.. Kíváncsian fogadják az új munkaformákat, amelyek  keretében a tanórán visszahúzódó gyermek is jobban megnyílik.

Ezek a programok nem csak a gyerekek körében közkedveltek, a szülők is hasznosnak ítélik. Szerteágazó  témában kérték már  föl előadóinkat egy – egy Szülői értekezlet keretében történő foglalkozásra .

Bemutatkozás:

Szederkényi Edina vagyok, az iskola biológia-földrajz szakos tanára. Harminchat éve tanítok a Budapest XVII. kerületi Czimra Gyula Általános Iskolában. Biológia–földrajz szakom lehetővé teszi a szerteágazó beszélgetéseket akár a kötött tanórai keretek között is. Tapasztalatom szerint sokkal hatékonyabb a szakmai munka ha megszakítható pár személyes gondolat mondat lazaságával. A gyerekek pedig élnek a lehetőséggel és örülnek amikor nem csak tanulóként figyelünk rájuk, hanem gyermeki,emberi mivoltuk is felvillanhat. Meg kell látni és meg kell hallgatni őket,mert tudnunk kell:  hatékony munka, tanulás csak nyugodt harmonikus emberekkel érhető el. Nagyon szerény eredmény egy intézmény részéről amennyiben  csupán a lexikális tudás elérésére fókuszál. Az információ szerzés felületei kiszélesedtek, a tudás átadásnak nem csupán az iskola lett a színtere.

 Akkor végezzük egy iskolában lelkiismeretesen a dolgunkat, ha nyomon követjük és segítjük gyermekeink  mentális fejlődését is. Ezért  veszek részt nagy örömmel ennek projektnapnak a szervezésében, és bíztatok erre minden e téma felé orientálódó kollégát is.

 

Előző cikkDíjazták a pedagógusokat – több, mint 170 díjazott! Kinek gratulálhatunk?
Következő cikkKöznevelési államtitkár: megkerülhetetlenek a digitális kompetenciák