Kezdőlap osztályfőnök

A pedagógus-továbbképzés rendszerének megújításáról legfrissebb információk az OH-tól

A legfrissebb információk a pedagógus-továbbképzés rendszerének megújításáról

TÁMOP 3.1.5/12: „Pedagógusképzés támogatása” című kiemelt uniós projekt

Major Éva: A tanárok folyamatos szakmai fejlődése, továbbképzése Európában az EU és az OECD anyagainak tükrében

A tanárképzés és -továbbképzés már több évtizede az Európai Unió oktatáspolitikájának kiemelt területe. Közmegegyezés övezi azt a nézetet, hogy a tanárok képzése egész életen át tart, és a bevezető képzés előfutára a folyamatos szakmai fejlődésnek. Ennek ellenére a tagállamoknak csak egy kis részében van olyan szisztematikus megközelítése a szakmai fejlődésnek, amely erősen kapcsolódik a bevezető képzés tanterveihez. Ide kattintva elolvashatja az Európai Unió tanárainak szakmai fejlődéséről, továbbképzéséről írott tanulmányt.

A pedagógusminősítési és tanfelügyeleti szakértők felkészítése során alkalmazott blended képzés előnyei és nehézségei – tréneri tapasztalatok

A TÁMOP-3.1.5 és a TÁMOP-3.1.8 kiemelt uniós projektek egyik meghatározó feladata volt a pedagógusminősítési és a tanfelügyeleti szakértők felkészítése. Több turnusban csaknem 3500 szakértő vett részt a képzéseken 2014-ben. Ők azok, akik a 2015-ös évtől szakértőként közreműködnek a pedagógusminősítésben és a tanfelügyeleti ellenőrzésben. Felkészítésük blended képzés keretében történt. Ennek tapasztalatairól számolnak be a programban részt vevő trénerek egy interjú keretében. A megkérdezett hat tréner egyetért abban, hogy a résztvevők digitális kompetenciái alapvetően meghatározzák a képzés sikerességét. Az összeállítás itt érhető el.

Tapasztalatok a szakértői képzésekről

A TÁMOP-3.1.5 és a TÁMOP-3.1.8 projekt egyik kiemelt feladata volt a minősítési és a tanfelügyeleti szakértők felkészítése. 2013 őszén két kontaktképzés megtartásával történt az első 100 képző felkészítése, akik a 2014 tavaszán akkreditált „Tanfelügyeleti szakértők felkészítése pedagógiai-szakmai ellenőrzésre” című blended továbbképzés és a „Szakértők felkészítése a pedagógusminősítésre” című blended továbbképzés trénereivé váltak. A törvény által előírt folyamatos minőségbiztosítás és a vizsgákat követő online résztvevői kérdőív mellett a TÁMOP-3.1.5 projekt egyik célja ezeknek a képzéseknek a monitorozása volt, 15 ellenőrzési szakértő bevonásával. Győrfi Ágnes beszámolója egy minőségbiztosítási szakértő tapasztalatainak szemszögéből mutatja be a továbbképzéseket.

Forrás: Oktatási Hivatal

Előző cikkA pedagógus-életpályamodell kialakításáról- legfrissebb információk az OH-tól
Következő cikkHogyan taníthatnak a videojátékok?