Kezdőlap heti kitekintő

    Gazdag vagy szegény lesz a gyermek? Megtanítható szokások – az Edutopia cikk

     

    Ebben a cikkben az USA-ban élő szerző a pénzügyi sikerességhez vezető nevelésről osztja meg külföldi kutatáson alapuló sajátos gondolatait. Az Edutopia cikke a hazai helyzetben továbbgondolásra ajánlott. Természetesen a szülőknek szóló cikk a pedagógusok között más megítélés alá eshet, tehát olvasóink visszajelzéseit, vitába szálló gondolatait szívesen fogadjuk az info kukac moderniskola.hu címen.

    Tom Corley kutatása remekül rámutat arra, hogy a gyerekek miért is lépnek sokszor ugyan arra az útra, mint a szüleik. Sokszor követik el ugyan azokat a hibákat, hiszen természetesnek veszik azokat a viselkedési formákat, melyek végül nem eredményeznek jó, sikeres dolgokat. Ennek javításában sok szerepe lehet a pedagógusoknak, Ők azok, akik korrigálhatják a rosszul berögzült viselkedési formákat a gyerekekben, ezzel segítve őket, hogy sikeressé válhassanak az életükben.

    Tom Corley kutatásai során, melyek öt éven keresztül zajlottak több mint 200 napi tevékenységet vizsgált, amelyek megkülönböztetik
    medium_tom-corley-boats-crop-300x300.jpga szegényeket a gazdagoktól. Megfigyeléseit statisztikailag összegezte. Kutatásainak eredményét foglalta össze ebben a cikkben. A szerző bemutatkozása angolul itt olvasható.

    Amikor körbe utazom az országot, hogy beszédet tartsak a középiskolai és főiskolai hallgatóknak, arról, hogy pontosan mit kell tenni, ahhoz hogy pénzügyileg sikeres legyen az ember az életben, mindig három kérdéssel kezdem az előadásomat:

    „Hányan szeretnének anyagilag sikeresek, lenni az életben?”

    „Hányan gondolják azt, hogy anyagilag sikeresek lesznek az életben”

    Az első két kérdésnél szinte minden kéz a levegőbe lendül. Ekkor felteszem a harmadik bűvös kérdésem:

    „Hányan vettek részt olyan képzésen az iskolában, aminek a címe: hogyan lehet anyagilag sikeres az ember az életben?

    Ilyenkor soha egy kéz sincs a levegőben. Világos, minden hallgató sikeres akar lenni, és azt hiszi, hogy sikeres lesz, de ezt sem a szülőktől sem az iskolában nem tanulják meg. Alapvető elveket sem tanítanak, melyek segítenének a pénzügyi sikerekben, de olyan strukturált oktatás sincs, ahol alapvető pénzügyi jártassághoz jutnának a diákok. Úgy neveljük gyermekeinket, hogy ők az életben nem, de pénzügyileg analfabéták lesznek. Csoda, hogy a legtöbb amerikai fizetéstől fizetésig él? Hogy több az adósság, mint a vagyon? Hogy sok amerikai elveszíti a munkáját és az otthonát? Csoda, hogy a legtöbben nem engedhetik meg maguknak, hogy fizessék gyermekeik főiskolai, egyetemi tandíjukat és, hogy manapság a diákhitel a legnagyobb típusú tartozás?

    Ami még rosszabb, hogy a gyerekek a szüleiktől tanulják, az iskolai rendszertől, a politikusoktól és a médiából.  Ők tanítják a gyermekeinknek, hogy a gazdagok korruptak, kapzsik, és sok a vagyonuk, melynek elosztásán változtatni kell. Milyen üzenet ez a jövő nemzedékének? Ez arra tanítja őket, hogy az amerikai álom követése egy rossz dolog. Az Occupy Wall Street mozgalom közvetítette azt a gondolkodásmódot, hogy a „jólét rossz, és az elosztásán változtatni kell”.

    Íme néhány statisztika az én ötéves tanulmányomból, hogy mik azok a napi szokások, amelyek elválasztják a gazdagokat a szegényektől?

    • a gazdagok 6%-a  lottózik, míg a szegényeknek 77%-a
    • a gazdagok 80%-a csak egyetlen célra összpontosít, figyel, míg a szegényeknek csak a 12%-a
    • a gazdagok 62%-a használ fogselymet minden nap, míg a szegények csak 16%-a
    • a gazdagok 21%-a túlsúlyos, míg a szegényeknek 66%-a
    • a gazdagok 63%-a használja az internetet szórakozás céljából, míg a szegényeknek 26%-a
    • a gazdagok  83%-a segít a gyerekeinek az iskolai felkészülésben, míg a szegények 13%-a
    • a gazdagok 29%-ának van egy vagy több gyereke, aki kitűnő tanuló, míg a szegényeknek 4%-a
    • a gazdagok  63%-a hallgat hangos könyvet ingázás közben, míg a szegényeknek 5%-a
    • a gazdagok 67%-a egy óránál kevesebb tv-t néz, míg a szegények 23%-a
    •  a gazdagok  9%-a néz reality showkat, a szegények 78%-a
    • a gazdagok 79%-a havonta 5órát tölt el kapcsolatépítéssel, míg a szegények 16%-a teszi ezt
    • a gazdagok  8%-a hisznek abban, hogy a gazdagság a vakszerencsén múlik, míg a szegényeknek a 79%-a
    • a gazdagok 79%-a hisznek abban, hogy az anyagi helyzetükért ők a felelősek, míg a szegények 18%-a hiszi ezt

    A tény az, hogy a szegények azért szegények, mert nekik túl sok olyan szokásuk van, mellyel szegények maradnak, és kevés olyan, mellyel gazdagok lehetnének. A szegény szülők ezeket a szokásokat tanítják a gyerekeiknek, míg a gazdagok a saját nézeteiket. Nincs jóléti különbség ebben az országban, hanem nevelési különbségek vannak. Nevelési egyenlőtlenség van, nem pedig bevételi.

     

    A szülőknek és iskoláknak együtt kell működnie, hogy megtanítsák a gyerekeknek a sikerhez vezető szokásokat:

    • Szabályozni kell, hogy a gyerekek maximum egy órát használják a tv-t, a közösségi háló, telefont.
    • Kötelezni kell a gyerekeket, hogy egy-két könyvet olvassanak el havonta.
    • Elvárni, hogy napi 20-30 percet mozogjanak.
    • Szabályozni a gyorsételek fogyasztását.
    • Elvárni, hogy legyenek célkitűzéseik havi és évi szinten is.
    • Elvárni a munkaképes gyerekektől, hogy minimum 10 órát dolgozzanak hetente.
    • Elvárni a gyerekektől, hogy a bevételeik 25%-át tegyék félre.
    • Megtanítani a gyerekeket a kapcsolatok fontosságára.
    • Elmagyarázni a gyerekeknek, hogy a hibák nem rosszak. Meg kell érteniük, hogy a hibából tanul az ember.
    • Megbüntetni a gyereket, amikor elvesztik az önuralmukat, ezzel megtanulják, hogy fontos kordában tartsák az indulataikat.
    • Megtanítani őket arra, hogy jó és fontos dolog az, hogy keressék az olyan sikereket az életben, melyeknek anyagi vonzatuk van.
    • Meg kell tanulni, hogy mi az az amerikai álom és, hogy ezért megéri küzdeni az életben.
    • Meg kell tanulniuk bánni a pénzzel.
    • Elvárni, hogy legyen iskolán kívüli tevékenységük is.
    • Napi egy órát kell arra szánni, hogy a gyerek és a szülő beszélgessen, de nem az interneten keresztül, hanem személyesen.
    • Megtanítani, hogyan bánjanak az idejükkel. Legyen egy napirendjük, melynek a 70%-át sikeresen meg is valósítsák.

     

    A sikeres emberek minden nap csinálnak olyat, ami elkülöníti őket mindenki mástól. Van egy jó napi rutinjuk, melyet a szüleiktől tanulnak el. Ezek a szokások az igazi okai annak, hogy a szegények és a sikeresek között ekkora a különbség és ezért lesznek a gazdagok egyre gazdagabbak. Ha nem tanítjuk meg a gyerekinket egy jó napirendre, hogy kiegyenlítsük, az esélyeket akkor a gazdagok egyre gazdagabbak lesznek, a szegények pedig szegények maradnak.

     

    Eredeti cikk itt, az Edutopia oldalán.

    Az Edutopia egy összefoglaló weboldal és online közösség egyben. George Lucas, a Star Wars filmek írója alapította. Feladatuk, hogy megosszák a legjobb általános és középiskolában is használható oktatási módszereket. A projekteken keresztüli tanulást, az átfogó tanítást, a szociális és érzelmi oktatást, a pedagógusok fejlesztését és a modern technológia terjesztését helyezik előtérbe.

    A cikket fordította és a bevezetőt írta:

    Frank Luca: A Károli Gáspár Református egyetem hallgatója vagyok két éve, kommunikáció és médiatudomány szakon. Újságírónak készülök, melyet elméletben az egyetemen, gyakorlatban pedig itt a Modern Iskolánál tanulok.

     

    Kapcsolódó cikkek: 

    Hogyan adjunk át pénzügyi ismereteket a diákoknak?

    Ingyenes tananyag az iskoláknak a tudatos pénzkezelés oktatásához

    Hogyan segítsük a diákok belső motivációját?

    Előző cikkMűvészetek Völgye – idén 25. alkalommal!
    Következő cikkA 21. századi tanár 15 jellemzője – az Edutopia cikke szerint