Kezdőlap jó példák

Gyakorló német nyelvtan – Recenzió

A szünidő a nyelvtanulóknak és a nyelvtanároknak nem csupán „az iskolai fáradalmak” kipihenésének időszaka, hanem egyúttal egy újabb lehetőség is. Lehetőség arra, hogy a korábban tanult nyelvi ismereteket rendszerezzük, a hiányokat kipótoljuk.  Dömök Szilvia nyelvkönyve ebben nyújt hathatós segítséget, a német nyelv esetében.

A német nyelv azok közé a magyar nyelvtanulók által tanult idegen nyelvek közé tartozik, amelyeket nem könnyű elsajátítani. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a nyelvtani szerkezetek sokszor nehezen érthetőek, vagy szöges ellentétei a magyar gondolkodásban megszokotthoz képest. Jó példa erre a jelenségre a szenvedő szerkezet (Das Passiv) jelenléte, ami ismeretlen ugyan a magyar nyelvben, noha néha mégis itt-ott előfordul („A ruha ki van terítve” esete.). Hogy ebben a nyelvtani útvesztőben könnyebben kiigazodjunk, érdemes egy jó iránytűtsegítségül hívnunk. Ez a kötet ebben lesz a segítségünkre.

A könyv könnyen átlátható felépítésű: tíz nagy témakör köré szervezi a tanulnivalót. Minden egyes témakör megfelel egy-egy nyelvtani fogalom alapos kidolgozásának, például külön fejezet foglalkozik az egyes mondattípusokkal és szerkezetükkel, míg az igék egy egyedülállóan részletes fejezetet kaptak. Minden egyes fejezet további alfejezetekre (Stationök) oszlik, így bontva le a lehető legkisebb, egyben legkönnyebben megérthető egységekre „a nyelvtan óriását”. A hatékony megértését magyar nyelvű ismertetők hivatottak elősegíteni, amelyek lépésről-lépésre, tételesen építenek fel minden egyes leckét, így adva meg a magyar ajkú tanulóknak azt a fajta pluszt, ami elősegítheti a korábban megtanult vagy újonnan elsajátított ismeretek begyakorlását és ezáltal azonnali használatot engedélyez számukra.

A gondos tankönyvi szerkesztést dicséri a szerző azon elgondolása, hogy először a könnyebben érthető részek jönnek a sorban (főnevek, névmások, melléknevek és számnevek) és csak utána következik a jóval nagyobb kihívást jelentő igék témaköre. A későbbiekben ismételten könnyű részek várnak a gyakorlókra, amikor is megérkezünk a határozószavak és elöljárószavakhoz. Végül a kötőszavak és a módosítószavak után elérkezünk a nyelvtanulás írásbeli részének a legmagasabb szintjére, a mondathoz, amely magába foglalja a különböző mondattípusokat és a tagadást is. A szóképzés alfejezet, – ami a módosítószavak fejezeten belül található – azért is külön szót érdemel, mert nagymértékben megkönnyíti a német összetett szavak szerkezetének felépítését, így a tanuló a későbbiek során maga is könnyűszerrel létrehozhat összetett szavakat szókincse bővítésére. A tankönyvi fejezetek lezárása egy hosszú és minden addig tanított (átismételt) ismeretet felölelő összefoglaló feladatokban ölt testet, amellyel könnyen ellenőrizhető, mely nyelvtani részek megértése teljes, és melyek kívánnak további gyakorlást.

Az egyes leckék felépítése pontosan követi számos az angol nyelv tanítását célzó könyv szerkezetét (pl. O’Dell és McCarthy, 2010 vagy Gairns és Redman, 2009) : a könyv bal oldalán található azelméleti rész, amelyet alkalmanként humoros és igényes illusztrációk tesznek könnyen megragadhatóvá.A még jobb áttekinthetőség kedvéért a leckék anyagát alpontokra osztották, íly módon a nyelvet tanuló gyorsan és egyszerűen megtalálhatja azt, hogy pontosan hol is tart az adott anyag megtanulásban. A német nyelvtan tanítást a középpontba helyező más kiadványokkal ellentétben (például, Tänzer, Willing, 2008; vagy Maklári, 2006) az elméleti és a gyakorlati rész élesen elkülönül egymástól, így megakadályozva azok egybemosódását. Amíg a fenti két kiadványnál közvetlenül az elméleti áttekintést követően jelentkeznek a gyakorlatok, addig a Dömők könyvben a bal oldali elméleti résszel szemben, a könyv jobb oldalán helyezkedik el a gyakorlati rész. A feladattípusok igen változatosak: az egyszerűbbektől (helyes alak kiválasztása vagy adott ige megfelelő igeidejű alakba történő átalakítása) haladva a bonyolultabbak (mondatok írása megadott kifejezésekkel vagy mondatok átalakítása aktív szerkezetből passzívba) felé.

Ami kiemeli ezt a német nyelvtan könyvet a magyar könyvpiacon fellelhetők sorából (a korábban már említett, újdonságnak számító „bal oldalon az elmélet, jobb oldalon a gyakorlat” szerkezeten túlmenően) az az egyszerű nyelvezet, amelyet a feladatok megírása során alkalmaztak, hiszen a szerző fontosnak érezte a nyelvi akadályok elhárítását a német nyelvet tanulók útjából, hogy ezáltal még közelebb kerülhessenek magukhoz a nyelvtani struktúrákhoz. Az egyszerűen megérthető nyelvezet mellett számos példamondat támogatja a nyelvtanulást. Mindezeken túl érdemes megemlíteni, hogy a szerző írása nem tekinthető önálló kurzuskönyvnek, kizárólag kiegészítő anyagnak más tankönyvek számára, vagy önálló otthoni vagy tanórai feldolgozásra. Célja a korábban megtanult nyelvtani ismeretek felfrissítése, nem pedig megtanítása

A könyv egyrészt segítséget nyújt az ismétlőknek nyelvtani ismereteik felfrissítésében, másrészt bárki számára akadálymentes használatot tesz lehetővé a világosan kialakított felépítés, és a könyv végén található mellékleti rész. Itt találhatóak az olyan nyelvi apróságok, mint a különböző vonzatok (igék, főnevek és melléknevek), a megújult német helyesírás szabályai, valamint a magyarországi német tankönyvekben mára megszokottá vált rendhagyó igék listája magyar megfelelőikkel. Mindez kiegészül a megoldókulccsal, amellyel a tanuló ellenőrizheti saját tudását, egyúttal lehetőséget ad a hibák okának megértésére, így növelve a nyelvtani pontosságot. Fontos még megemlíteni, hogy a hosszabb szöveges válaszokat igénylő feladatoknál nem feltétlenül kell valamilyen sablon szerint írni, gyakran lesz a gyakorló tanulóknak alkalmuk saját önálló véleményük kifejtésére is.

Kiegészítő szerepe ellenére, nyelvtani gyakorlásra kiválóan alkalmas világos és letisztult nyelvhasználatú, és gondosan felépített tankönyvi szerkezet jellemzi ezt a német gyakorlókönyvet. Örömmel forgathatja bármely középfokú német nyelvvizsgára készülő diák vagy főiskolai, egyetemi hallgató nyelvtani ismeretinek megújítására, a német nyelv nagy rajongói pedig kedvüket lelhetik a játékos feladatok megoldásában.

A szemlézett könyv: Dömők Szilvia: Gyakorló német nyelvtan

Budapest: Akadémiai Kiadó, 2013. 210 p.

 

ISBN: 978-963-05-9402-8

Kárpáti László

Eszterházy Károly Főiskola

Neveléstudományi Doktori Iskola

 

Kárpáti László: A szerző angoltanár és szabadúszó fordító, illetve tolmács. Jelenleg doktori tanulmányait végzi az egri Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudományi Doktori Iskolájában, mellette aktívan tanít. Szakterülete az idegen nyelvi kommunikáció, a pszicholingvisztika, valamint a nyelvpedagógia.

Kapcsolódó cikkek:

Hogyan segíthetjük tanárként a memorizálást? Recenzió

A hatékony írás kézikönyve? Avagy hogyan tanítsuk és tanuljuk az írást?

Előző cikkAz E- faktor szerepe és a Flow élménye a Z generáció nevelésében
Következő cikkFődíjat nyert Londonban egy magyar pedagógus projektje