Kezdőlap osztályfőnök

Hogyan alakul át a szakképzés, kérdések-válaszok, mi lesz a menetrend?

A szakképzés átalakítása miatt ez a téma a nyár kellős közepén is az érdeklődés középpontjában van. A Modern Iskola szakképzéssel, intézményvezetéssel kapcsolatos  kérdéseire a Nemzetgazdasági Minisztérium –  NGM . Sajtó és Kommunikációs Titkársága válaszolt.

Létrejöttek a szakképzési centrumok. Ezek pontos nevét, címét és főigazgatóját, hatáskörét, milyen iskolák tartoznak ehhez, ill. hogyan lehet keresni, hogy melyik iskola-mely szakképzési centrumba tartozik, ill. fordítva, hol lehet elérni?

A 2015. július 1-én megalakuló szakképzési centrumok önálló költségvetési szervek, melyek alapító okiratai elérhetőek a Magyar Államkincstár honlapjáról az alábbi linken. A dokumentumok tartalmazzák a főigazgatók nevét, a Szakképzési Centrumok adatait és tagintézményeinek, valamint azok telephelyeinek pontos listáját.

 Tavasszal volt egy országos szakképzési road-show. Hány helyen és milyen iskolákban jelentek meg akkor és milyen javaslatokat kaptak az érintettektől az átszervezésekkel kapcsolatban?

2015. április 14-21. között Czunyiné dr. Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár asszony, Tállai András miniszterhelyettes úr, valamint Czomba Sándor munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkár úr (Nemzetgazdasági Minisztérium) részvételével országos szakképzési road show keretében, regionális szervezésben, összesen 8 helyszínen a fenntartóváltásban érintett szakképző intézmények igazgatójával történtek egyeztetések.

Az átszervezés rugalmas megvalósítása és az új fenntartói struktúra kialakítása érdekében a szakterületek képviselői figyelembe vették a road show helyszínein felmerülő észrevételeket, melyek egy része be is épült a folyamatot megalapozó jogszabályalkotásba.

Milyen volt az érdeklődés ezzel a tájékoztató-előadás-sorozattal kapcsolatban áprilisban? 

Tekintettel a közeljövőben megvalósuló változások jelentőségére, az országos egyeztetés egyes állomásain jelentős érdeklődés volt tapasztalható: szinte valamennyi meghívott fél megjelent és érdemi párbeszédet folytatott a szakpolitika vezetőkkel.

Az Önökhoz forduló intézményvezetőktől kapott javaslatok közül melyeket és hogyan valósították meg a gyakorlatban, van e már erről tapasztalatuk?

Az intézményektől érkező javaslatokra, a megszerzett tapasztalataikra folyamatosan figyelmet fordítunk. A fenntartóváltást és átadás-átvételt segítő munkacsoportok létrehozásának és 2015 januárjától május végéig tartó működésének  is az volt a célja, hogy támogassa az ezzel járó folyamatokat, valamint biztosítsa az ehhez szükséges zavartalan információáramlást a döntéshozók és az intézmények között. Az átadás-átvételt előkészítő hat munkacsoportban  számos, a szakképzési intézmények irányításában nagy tapasztalatot szerzett, elismert intézményvezető, tankerületi vezető és KLIK-ben dolgozó szakképzéssel foglalkozó vezető vett részt.

Javaslataikat figyelembe vettük a szakképzés átalakítása során:

  •       Nagyobb költségvetési és szervezeti önállóságot kapnak az intézmények.
  •       A Szakképzési Centrumok létrejöttével a döntési szinteket az esetlegesen felmerülő probléma helyéhez közelítettük.
  •       Dinamikusabbá, a települési, a megyei és s régiós munkaerőpiaci és társadalmi igényekre reagálni képes szervezetté alakítottuk iskoláinkat.
  •       Erősítjük a duális szakképzés szerepét és kiterjesztését.
  •       Megszüntetjük a szakiskola „zsákutca” jellegét.

A szakképzési centrumok kialakításával járó további felmerülő feladatok, kérdések, problémák megoldását is ilyen tájékoztató előadás-sorozattal segítik?

Rendszeresen rendezünk a szakképzési centrum főigazgatóival értekezleteket. A szakképzési centrumok vezetői ezeken a fórumokon előadják a tagintézményektől érkező észrevételeket, javaslatokat, a szakképzési centrumok működésének kezdeti problémáit. A helyben felvetett kérdésekre a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (a továbbiakban: NSZFH) munkatársai, továbbá a Nemzetgazdasági Minisztérium Szakképzésért és Felnőttképzésért Felelős Helyettes Államtitkárságának meghívott vezetői és szakértői azonnal válaszolnak. Jelezzük, hogy még a főigazgatói kinevezések átadását megelőzően két nagyon hasznos, a centrumok szervezetét és működését, az átalakítás céljait illető iránymutatásokat adó állománygyűlésre is sor került. Természetesen tervezünk kihelyezett konferenciákat, szakmai fórumokat is.

Milyen más módon lehet operatív kérdéseket feltenni Önöknek az egyes szakképző iskolák vezetői által, milyen fórumokat használnak leginkább?

A szakképzési centrumok vezetői és maguk a tagintézmények is mind a fenntartó Nemzetgazdasági Minisztériumot, mind pedig az NSZFH-t megkereshetik e-mail-ben, az ügyfélszolgálat telefonján a továbbiakban is. Az elérhetőségi felületek az NSZFH honlapján megtalálhatóak (www.nive.hu). Az egyes szakképzési centrumoknak az NSZFH apparátusában megvannak a kapcsolattartó referenseik, akikkel a kapcsolattartás szinte mindennapi követelmény.

Milyen menetrendre lehet számítani a szeptemberi tanévkezdésig ill. az után a szakképzési centrumok átalakításával kapcsolatban, az iskolák finanszírozási, létszám-és egyéb  kérdései szempontjából?

A legfontosabb feladat az átadás-átvétel folyamatának lebonyolítása és időbeni lezárása. A Szakképzési Centrumok vezetőinek elő kell készíteni az induló tanévet. Kiemelt feladatként a következő tanév pedagógiai programjával, a tantárgyfelosztással, a centrumok és tagintézményeik alapvető dokumentumaival: szervezeti és működési szabályzat, házirend, gazdálkodási szabályzat, stb. kell foglalkozniuk.

Kiemelten fontos a 2015. év második félévi költségvetésének elkészítése, hiszen a centrumok önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek, ez új fejlemény a hazai közoktatás történetében. Az NSZFH-val és az NGM-mel együttműködve el kell készíteniük a 2016. költségvetési évre vonatkozó költségvetésüket, amelynek összegző előirányzatának a 2016. évi költségvetésben is meg kell jelennie, hiszen a személyi és dologi kiadások jelenleg a KLIK költségvetésében vannak betervezve. Összefoglalva elmondható, hogy a létrejött szakképzési centrumok nagyobb önállóságot tapasztalhatnak meg a korábbiakhoz képest, ezzel azonban egyúttal nagyobb felelősség is jár. Az önállóság és felelősség reményeink szerint jelentős motivációt jelent a minőségi szakképzés megvalósítása érdekében.

Kapcsolódó cikkek: 

Létrejöttek a szakképzési centrumok

Jogszabályváltozások – A szakképző iskolák a Kliktől az NGM-hez kerülnek 

Átalakul a szakképzés rendszere

Előző cikkHogyan taníthatnak a videojátékok?
Következő cikkFelkészültek-e a tanárok az inklúzióra? – A japán oktatási rendszer legújabb reformja