Kezdőlap heti kitekintő

    A szakképzés kínálta lehetőségek és a sztereotípiák lebontása – interjú

    Mai interjúnkban dr. Magyar Zitával, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal elnökével beszélgettünk a szakképzés nyújtotta továbbtanulási lehetőségekről és pár megfontolandó kérdésről a nyolcadikosok pályaválasztása kapcsán.

    Milyen újdonságokat kínálnak a technikumok, szakképző iskolák, amelyek korábban nem voltak jellemzőek?

     A szakképző intézményeinkben, mind a technikumokban, mind a szakképző iskolákban nagyon sok újdonsággal találkozhatunk, hiszen az új szakképzési törvény 2020. évi hatályba lépése óta a szakképzés rendszere alapjaiban alakult át.

    Az újdonságok közül egyik legfontosabb a bevezetett ösztöndíj-rendszer.  Ennek alapján a tanulói jogviszonyban lévő diákjaink mind a technikumi, mind a szakképző iskolai képzésben már a középiskolai tanulmányok kezdetétől ösztöndíjban részesülnek.

    Dr. Magyar Zita

    Újdonság az ágazati alapoktatás bevezetése is, melynek során a tanulók a szakma tanulása előtt átfogó ismeretekre tehetnek szert a jelentkezéskor választott ágazatról. Az ágazati alapoktatást lezáró vizsgát követően folytathatják a diákok tanulmányaikat a szakirányú oktatásban, amikor az ágazaton belüli választott szakma mélységeit sajátíthatják el. Az ágazati alapoktatás időtartama a képzési időhöz igazodik: az ötéves technikumokban két év, a hároméves szakképzésben egy év, a felnőttek oktatása keretében hirdetett képzéseinkben általában fél év.

    Az új képzési szerkezet mind a technikumokban, mind a szakképző iskolákban a korábbiaknál is rugalmasabban igazodik a felnőttek igényeihez is, a jellemzően kétéves tanulmányi idő másfél vagy akár egy évre is rövidülhet, és lehetőség van az előzetes tanulmányok vagy eddigi munkatapasztalat beszámítására is.

    A szakképző iskolák előkészítő évfolyamát, az ún. orientációs évfolyamot pedig azoknak ajánljuk, akik nyolcadik osztályban még nem tudták eldönteni, milyen ágazatban szeretnék folytatni a tanulmányaikat. Az orientációs évfolyamon a tanulók minden segítséget megkapnak ahhoz, hogy megismerkedhessenek a szakképzésben tanulható ágazatokkal, szakmákkal, és ennek alapján jelentkezhessenek majd a számukra legmegfelelőbb képzésre.

    A szakképzésben kínálunk lehetőséget olyan tanulóknak is, akik egyébként jó eséllyel válhatnának végzettség nélküli korai iskolaelhagyókká. A Dobbantó programunkat azoknak kínáljuk, akik ugyan betöltötték már a 16. életévüket, de még nem fejezték be általános iskolai tanulmányaikat, a műhelyiskolai oktatás keretében pedig részszakmát tanulhatnak a képzést választók.

    A technikumok hányadik évfolyamtól dolgozhatnak együtt duális partnerekkel, mennyire jellemző, hogy külsős cégeknél vannak gyakorlaton a diákok? Ez iskolától vagy szakmától függ?

    Az új szakképzési rendszer fontos célja, hogy mind több diákunk tölthesse gyakorlati képzési idejét valós gazdasági környezetben. Az ötéves technikumi képzésben az ágazati alapoktatást követően, a 11. évfolyamtól valósulhat meg a gyakorlati képzés az iskolák duális partnereinél. A duális képzésben részt vevők szakképzési munkaszerződésük alapján ösztöndíj helyett munkabért kapnak. A duális képzés előnye az is, hogy a tanulók mint majdani munkavállalók és a duális képzőhelyek mint majdani munkáltatók megismerhetik egymást.

    A duális partnerek bevonását a gyakorlati képzésbe több tényező is befolyásolja. Egyik ilyen, hogy az adott iskola melyik régióban helyezkedik el, milyen mértékben vannak jelen a térségben a duális képzésbe bevonható partnerek. Természetesen az is hatással van a duális képzés lehetőségére, milyen ágazatban, milyen szakmát tanuló diákok részére keresnek az iskolák duális partnert. Nagyon fontos az is, hogy az iskola jó szakmai kapcsolatot ápoljon a duális képzőhelyekkel, a tanuló teljesítményét, előmenetelét a duális képzőhely az oktatóval közösen értékeli és minősíti.

    Sok szülő (jómagam is), emlékszik még arra a sztereotípiára, hogy a szakképzést azok választják, akik utána dolgozni szeretnének.  Gimnáziumot azok választanak, akik utána a felsőoktatásban szeretnék folytatni tanulmányaikat. Hogyan támogatja a jelenlegi szakképzés a tanulmányok felsőoktatásban történő folytatását?

    Ezt a régi sztereotípiát a megújult technikumi képzés alapvetően megcáfolja. A technikumban tanulók a közismereti tárgyakat ugyanúgy a Nemzeti alaptanterv alapján tanulják, mint gimnáziumi társaik, így számukra ugyanúgy nyitva áll az út a felsőoktatás felé. Amennyiben szakirányú felsőoktatási intézményekbe jelentkeznek, az emelt szintű érettséginek beszámított szakmai vizsgájuk, illetve a középiskolai tanulmányok alatt megszerzett tudásuk mindenképpen előnyt jelent számukra.

    További előny, hogy a jó eredményeket felmutató technikumokban bizonyos ágazatokban a képzés okleveles technikusképzés keretében valósulhat meg.  Ez egy olyan új lehetőség, amikor a képzésben részt vevők már a középiskolai években egyetemekkel együttműködve kialakított tananyagot tanulnak, majd az egyetemmel való megállapodás alapján az egyetemek a náluk továbbtanulók esetében kreditbeszámítást biztosítanak.

    Sok új szakma és szakirány jelent meg az iskolák kínálatában, hol tudnak ezekről részletesen tájékozódni az érdeklődők?

    A szakképző intézményekben tanulható ágazatokról, szakmákról a szülők és a tanulók az iskolák és szakképzési centrumuk honlapjain, az általuk szervezett számos pályaorientációs rendezvényen kaphatnak tájékoztatást.  Az Innovatív Képzéstámogató Központ honlapján (ikk.hu) minden fontos a pályaválasztást segítő információ megtalálható a Pályaválasztás menüpontban. Arról, hogy az országban melyik szakmát melyik intézményünkben oktatják, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal honlapján az ún. Szakmakeresőben is találnak információt. Természetesen más társintézmények, szervezetek, például a területi kamarák, a pedagógiai szakszolgálatok is segítik a pályaválasztás előtt állókat és szüleiket.

    Ön mit tanácsolna a pálya- és iskolaválasztás előtt álló gyerekeknek és szüleiknek, melyek legyenek a fő szempontjaik a középiskola kiválasztásakor?

    Mindenképpen azt tanácsolnám, hogy a gyermekük számára leginkább megfelelő középiskola kiválasztása előtt tájékozódjanak a szakképzés kínálta lehetőségekről. A szakképzés olyan léptékű átalakításon esett át, hogy érdemes erre kellő időt és figyelmet szánni, hogy a korábbi sztereotípiákat, ismereteket az immár működő, új információkra cserélhessék. Mérlegeljék a szakképzés kínálta előnyöket, és amennyiben gyermeküket egy valóban versenyképes tudás birtokába szeretnék juttatni a középiskolai évek alatt, keressék meg a gyermekük érdeklődéséhez leginkább közel álló képzést. Látogassanak el iskoláinkba, a pályaválasztási rendezvényeikre, ahol testközelből is megismerkedhetnek az egyes szakmákkal, ismerjék meg a 21. századi szakképzést, és mindezek alapján hozzák meg döntésüket a középiskolai továbbtanulásról.


    Az interjút készítette Tóth Éva főszerkesztő.

    Előző cikkIdén is meghirdetjük a Formáld a világod!<19 Szabadfogású Számítógép versenyt!
    Következő cikkÁllatok világnapja