Kezdőlap osztályfőnök

Megújuló támogatási lehetőségek a pedagógusok előmeneteli rendszerében

Az Új Széchenyi Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program Pedagógusképzés támogatása kiemelt projekt (TÁMOP-3.1.5/12) célja a pedagógus-továbbképzési rendszer nemzeti köznevelési rendszerre épülő tartalmi, szerkezeti megújítása, a pedagógus-továbbképzési rendszermodell kialakítása volt – mondta a rendezvényhez kapcsolódó sajtótájékoztatón Tóth Mária szakmai vezető, az Oktatási Hivatal munkatársa.

A szakmai vezető hozzátette: a projekt keretében megtörtént a pedagógus-életpályamodellhez kapcsolódó előmeneteli rendszer szakmai tartalmának kidolgozása. Elkészült a minősítés eljárásrendje és eszközrendszere, valamint a minősítést szolgáló informatikai felület. Sor került a pedagógusok szakmai előmenetelét támogató szaktanácsadói szolgáltatások megújítására, elkészült a pedagógusok szakmai előmenetelének nyilvántartó rendszere, valamint az új képzési programok megvalósítását és nyomon követését biztosító informatikai rendszer.

Dr. Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója hangsúlyozta: az Oktatási Hivatal, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, valamint az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. konzorciuma példás együttműködésben valósította meg a projektet.

 

A pedagógus-továbbképzési rendszer megújítása, a támogatói rendszer kialakítása

A megújítás előkészítése a pedagógus-továbbképzési rendszer komplex felülvizsgálatával és a megújítást szolgáló javaslatok megfogalmazásával kezdődött. Célzott kutatások, elemzések alapján történt a pedagógus-továbbképzés céljának, helyének meghatározása, az akkreditált tanfolyami képzések és a pedagógus-továbbképzési programok akkreditációs eljárásrendjének vizsgálata. A kutatás kiterjedt a pedagógus-továbbképzés intézményrendszerének, a rendszeren belüli és rendszeren kívüli kapcsolatainak, szereplői körének, működési mechanizmusának elemzésére.

 

A felülvizsgálatot követően az elkészült eredményekből szintézis készült, amely megalapozta a pedagógus-továbbképzési rendszermodell formai és tartalmi elemeinek meghatározását, a modellhez kapcsolódó intézkedési és implementációs terv elkészítését.

A kiadványban megjelenő pedagógus-továbbképzési rendszermodell magában foglalja az új modell fenntarthatóságának, költségeinek tervezését, a bevezetésével kapcsolatban várható lényegi hatások bemutatását és a szükséges jogszabály-módosítások leírását.

A rendszermodell kidolgozásával párhuzamosan fejlesztésre került az informatikai rendszer is, amely a korábbi PedAkkred szerepét veszi át, kibővítve annak feladatait, valamint együttműködést és átjárhatóságot biztosít az egyéb nyilvántartó rendszerek között. A fejlesztést az Oktatási Hivatal szakmai tervei alapján az Educatio Nkft. végezte.

A pedagógus-továbbképzések tartalmi és formai megújításának keretében, a pedagógusok képzési szükségletének megfelelve az Oktatási Hivatal 31, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 50, az Educatio Nkft. pedig 10 új pedagógus-továbbképzést fejlesztett.

A fejlesztések egyszerre szolgálják az új szakmai standardok kialakítását és a célcsoport számára szükséges továbbképzési programok megújításának megalapozását. Mindhárom intézmény továbbképzéseinek többségét e-tanulási környezet támogatja, vagyis kevert (blended) típusúak, moduláris jellegűek (a képzések önállóan is hasznosítható, egymásra épülő részekből állnak), valamint folyamatba ágyazottak, vagyis a képzés hosszabb időszak alatt zajlik le, a résztvevőknek a képzés ideje alatt módjuk van a tanultak kipróbálására. A projekt keretén belül fejlesztett új pedagógus-továbbképzések követő támogatást is tartalmaznak, vagyis lehetőséget adnak arra, hogy a képző és a résztvevők szakmai együttműködése a képzés befejezése után is legalább egy hónapig folytatódjon.

 

A projekt a pedagógusok számára olyan továbbképzéseket biztosított, amelyek illeszkednek az innovatív mesterpedagógusi tevékenységekhez, elősegítik a magas minőségű munkát: például az eredményalapú tanulásszervezést, a mentorálást, az innovációt, az intézményi dokumentumok elkészítését, a kutatásokban való részvételt. A mintaképzések közül 22 db került kipróbálásra. A képzések tapasztalatait felhasználva a képzési programok, kézikönyvek korrekciója után valamennyi pedagógus-továbbképzési program akkreditációja megtörtént.

 

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben fejlesztett 50 pedagógus-továbbképzés között szinte minden tantárgy tanításához található szakmai megújító továbbképzés; a nagy óraszámú tárgyak esetében külön az általános és a középiskolai tanárok számára. De készült szakmai megújító képzés óvodapedagógusoknak, tanítóknak és intézményvezetőknek is. A nem tantárgyakhoz kapcsolódó továbbképzések között vannak módszertani megújulást célzók, és olyanok is, amelyek a tantárgyakon átívelő feladatok megoldásában vagy a pedagógusok lelki egészségének megőrzésében nyújtanak segítséget. A képzések listája és minden képzés ismertetője megtalálható az OFI honlapján, valamint az Iskolatáskában (iskolataska.educatio.hu). Az Educatio Nkft. a digitális kompetencia fejlesztését támogató továbbképzéseket dolgozott ki, szaktantárgytól függetlenül, az alap számítógép-felhasználói ismereteken át egészen az IKT eszközök haladó szintű alkalmazásáig.

 

A konzorciumi partnerek szervezésében több ezer pedagógus vehetett részt a projektben fejlesztett új pedagógus-továbbképzéseken.

 

Az Educatio Nkft. fejlesztése az eTanterem keretrendszer, amely egy olyan informatikai alkalmazás, amelynek feladata az elektronikus tanulás (e-learning) támogatása: a tovább-képzési folyamat működtetése (a képzési információk, az elektronikus tananyagok tanulóhoz juttatása), a nyomon követés és az értékelési lehetőség biztosítása. A rendszer alkalmazásának középpontjában a pedagógusoknak mint a képzés résztvevőinek a képzéseken zajló tevékenységének szervezése és szakmai támogatása áll. Ezért a kifejlesztett eszköz célja a tananyagok hozzáférhetőségén és az előrehaladás biztosításán túl a pedagógusok egymástól való tanulásának támogatása is. Mindez egy egyszerű, könnyen kezelhető felületen történik, egyéb web 2.0-s eszközök biztosításával. A rendszernek része egy Képzésszervező modul is, amely mind a résztvevők, mind pedig a szervezők adminisztrációs teendőit megkönnyíti.

 

A minőségbiztosítási tevékenység fejlesztése érdekében 15 fő ellenőrzési szakértő végzett minőségbiztosítási tevékenységet szakértői tanfolyamokon és a hozzájuk tartozó próbaminősítési eljárásokon, vizsgákon, intézményvezetők felkészítésével foglalkozó képzéseken, az OFI és az Educatio Nkft. által szervezett képzéseken, továbbá a fent említett próbaképzéseken. Az ellenőrzésekhez készült eljárásrend és az ellenőrzéseket segítő űrlapok lehetővé tették az egységes, átlátható dokumentáció használatát, majd feldolgozását, továbbá összesítő jelentések, elemzések készítését.

Annak érdekében, hogy az ellenőrzési szakértők a továbbiakban minél szélesebb tudás birtokában végezzék tevékenységüket, 30 órás akkreditált blended képzésen mélyítették el ismereteiket. Ehhez előzőleg kidolgozásra került a pedagógus-továbbképzés ellenőrzési protokollja, az ellenőrzési kézikönyv és az akkreditációhoz szükséges alapdokumentáció.

 

A pedagógusok szakmai fejlődését támogató, megújuló szaktanácsadás

A kiemelt projekt a szaktanácsadói-szakmai szolgáltatások felülvizsgálata és megújítása mellett a pedagógusokat támogató szaktanácsadók képzésével, valamint az egyéneket és a köznevelési intézmények eredményességét is elősegítő szaktanácsadói látogatások megvalósításával is foglalkozott.

 

A szaktanácsadói-szakmai szolgáltatások megújítását célzó kutatás során a korábbi szaktanácsadói gyakorlatból és az érintettek elvárásainak megismeréséből kiindulva történt a szaktanácsadás felülvizsgálata. A jogszabály által meghatározott szaktanácsadói szolgáltatásokat a projekt két nagy csoportra bontotta: (1) az egyes pedagógusok személyes szakmai fejlődését a nyolc pedagóguskompetencia alapján támogató tantárgygondozó és (2) a köznevelési intézmények folyamatos fejlődését támogató szervezeti szintű, tematikus [intézményfejlesztési, a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek (SNI, BTMN) integrációját és a tehetséggondozást támogató, konfliktuskezelési, mérés-értékelési] szaktanácsadásra.

32 tantárgyi területen összesen 2870 (közülük 1659 mesterpedagógus) tantárgygondozó szaktanácsadót készített fel az OFI, akik 10962 tantárgygondozói, valamint 586 tematikus, szervezeti szintű szaktanácsadói látogatást végeztek a projekt keretében. A pilotprogram tapasztalatai alapján a szaktanácsadói rendszernek az új jogszabályok szerinti országos működtetésére vonatkozóan is születtek szakmai javaslatok, amelyeket már a pedagógiai-szakmai szolgáltatások országos működtetője, az Oktatási Hivatal fog alkalmazni az új szakmai szolgáltatási rendszere keretében.

 

A szaktanácsadói rendszer működtetésének új eleme a rendszer minőségbiztosítása, amely magában foglalja a szaktanácsadók szakmai fejlődésére vonatkozó javaslatot is.

A projektben az Educatio Nkft. egy pilot keretében kidolgozta az IKT szaktanácsadás területét, amely szaktantárgytól függetlenül, horizontálisan támogatja a pedagógusokat a digitális kompetencia fejlesztésében.

 

A pedagógus-előmeneteli rendszer

A pedagógus-előmeneteli rendszer kialakítását átfogó kutatássorozat segítette.

Bevezető kutatásrész tárta fel a pályára készülők és a pedagógusok pályamotivációjának összetevőit, a pályán maradást segítő tényezőket és a lelki egészség megőrzésének lehetőségeit 5240 fő részvételével az alábbi célcsoportokban: pályaválasztó középiskolások, pedagógusképzésben részt vevők, gyakorló pedagógusok, pályát elhagyók. A tapasztalatok a köznevelés-fejlesztés rendelkezésére állnak.

A gyakornoki évek szakmai támogatásával a projekt első szakaszában kutatási-fejlesztési pilotprogram keretében foglalkozott. Ebben a tevékenységben az Oktatási Hivatal mellett az OFI is részt vett. Sor került a mentori tevékenység elemeinek kidolgozására, emellett mindkét intézmény fejlesztett továbbképzést is a mentorok számára.

Az Oktatási Hivatal a projekt keretében kialakította a Pedagógus I. fokozatba lépés szakmai keretfeltételeit, a gyakornoki minősítővizsga eljárásrendjét és tematikáit. 120 mentort képeztek ki, az ő segítségükkel 200 gyakornok készült fel a minősítővizsgára. Rajtuk kívül 163 nem mentorált gyakornok tett próba-minősítővizsgát. A tapasztalatok alapján megtörtént a program és a dokumentumok korrekciója. A projekt keretében 362 gyakornok került Pedagógus I. fokozatba.

Az OFI szatellit programjában szorosabb együttműködés folyt 22 mentor, az OFI-s szakemberek és 46 gyakornok között. A tapasztalatokra alapozva a mentorokkal és a gyakornokokkal közösen, a „támogatásba ágyazottan” fejlesztették ki azt az akkreditált pedagógus-továbbképzést, amely a mentori munka színvonalának emelését célozza.

A pedagógusok minősítési rendszerének kialakítása és a pedagógusminősítési szakértők továbbképzésének kidolgozása, a résztvevők felkészítése a gyakornoki programmal párhuzamosan folyt az Oktatási Hivatal irányításával a projekt teljes idejében.

Több mint 5000 minősítő szakértő képzésére volt szükség. Ők szerepelnek az Országos szakértői névjegyzékben a pedagógiai-szakmai ellenőrzés és pedagógusminősítés szakterületen, és már mesterpedagógusként vehetnek részt a pedagógus-előmeneteli rendszerhez kapcsolódó minősítési folyamatokban. A szakértők tudásának folyamatos frissítése és szükség esetén digitális kompetenciáinak fejlesztése is megtörtént.

Az értékelő szakértők körülbelül 22000 portfólió technikai és 10360 portfólió szakmai értékelését végezték el a projekt keretében.

A projekt külön piloteleme a Mesterpedagógus és a Kutatótanár fokozat kidolgozása a nemzetközi tapasztalatok és a potenciális innovatív mesterpedagógusok, kutatótanárok tevékenységének felmérése alapján. A fejlesztésben részt vevő szakemberek javaslatot tettek a mesterpedagógusok és kutatótanárok kötelező tevékenységeihez kapcsolódóan egy lehetséges változatra, majd az egyes fokozatokba kerülés minősítési eljárására. A mesterpedagógusi és kutatótanári funkciókat, feladatokat és profilokat a Nemzeti Oktatási Innovációs Rendszer (NOIR) keretein belül definiálták. Közel 200 szakértőt készítettek fel a mesterpedagógusok és kutatótanárok minősítésére. A projekt során várhatóan 1205 pedagógus lép Mesterpedagógus fokozatba 2016. január 1-jével. Emellett a miniszteri döntés értelmében 1358 innovatív mesterpedagógus- és kutatótanár-jelölt kapott lehetőséget a célzott fokozat elérésére. Közülük 1175 fő léphet Mesterpedagógus és Kutatótanár fokozatba, amennyiben sikeresen teljesítik a követelményeket. Ebben a pilotban került sor a nyolc pedagóguskompetencia értékelési eszközeinek megbízhatósági vizsgálatára is.

 

A projekt részeként a fejlesztők kialakítottak egy, a 21. századi követelményeknek megfelelő, a pedagógus-előmeneteli rendszer nyomon követéséhez szükséges informatikai rendszert is, amely könnyítheti a pedagógusok továbbképzéseivel, szakmai feladataival kapcsolatos tevékenységek tervezését, ütemezését. A rendszer alkalmas arra, hogy országos szinten nyilvántartsa a pedagógusok előrehaladását, és kompatibilis a köznevelés más államilag működtetett nyilvántartási rendszereivel. Az informatikai fejlesztést az Oktatási Hivatal szakmai útmutatása alapján az Educatio Nkft. végezte.

 

Az informatikai rendszer kialakítását folyamatos szakmai kommunikáció kísérte: számos konferencián, rendezvényen, valamint honlapokon és kiadványokon keresztül tájékozódhattak az érdeklődők a fejlesztés folyamatáról és eredményeiről.

[1] A Pedagógusoknak menüpontban: Akkreditált továbbképzések

Előző cikkSzínházi nevelési licit és pályázat iskoláknak
Következő cikk„Így tanulunk mi!” címmel konferenciát rendezett az OFI, ahol elérhetővé vált a Nemzeti Köznevelési Portál