Kezdőlap heti kitekintő

    5 tipp a kiégés ellen – cikk az Edutopiáról

    ‘Sok cikket olvastam már a kiégésről, úgyhogy nem hangzik valami újnak az én listám sem.’ –Mary Beth Hertz, amerikai informatika tanár cikke, az Edutopia portálról, Szűcs-Nagy Dorina fordításában.

    „Ugyanakkor én magam is megfigyeltem, mi vezet kiégéshez, időnként saját magamon, máskor kollégáimon, és rájöttem, külső és belső körülmények is okozhatnak kiégést. Ezek között vannak olyanok, amelyeket a tanárok maguk is képesek befolyásolni, másokat pedig nem. Íme öt nagy faktor, ami nagy szerepet vállal a kiégésben és néhány tipp, hogy megelőzhessük őket.

    Tarts fent a „másik” életed

    Rendben van, ha a tanítás az életed, egészen addig, amíg az iskolán kívül is van mit élned. Gyakran látom ezt kezdő tanárokon, főleg, ha még csak a húszas éveik elején járnak. Ők akarnak lenni a legjobbak, éveken át erről a pillanatról álmodoztak. Most pedig fejest szeretnének ugrani egy hihetetlenül sikeres karrierbe. Ennek érdekében nekiállnak óraterveket gyártani, osztályozni, rendezni a tanulók viselkedését. Hogy minden részletre jusson idő, éjfélig dolgoznak és reggel hatkor kelnek. A hétvége is csak osztályozásból és tervezésből áll. Ezen az úton gyorsan megérkezünk a kiégés állomására. Kiránduljunk egyet a hétvégén, ebédeljünk egy régi baráttal, menjünk el tornázni vagy biciklizni (a mozgás még a stresszt is csökkenti!). Legyen időd arra, hogy ne az iskolával foglalkozz és ápold a kapcsolatot családoddal, barátaiddal.

    Vonódj be a változtatásokba

    A túl sok változás kikészíti a tanárokat. Épp ezért, már a változtatás gondolatánál vond be kollégáidat és a terveid legyenek világosak. Sok iskolában tanítottam már és bőven volt lehetőségem megtapasztalni a változtatások árnyoldalát. Néha már úgy tűnik, mintha a fegyelmezési szabályokat hetente változtatnák. Év elején elkezdünk egy új oktatási programot, csak hogy jövőre inkább egy másikat vezethessünk be. Felülvizsgálják az ebédeltetési rendet és azt is módosítják, különösebb magyarázat nélkül. A tanárokat csak úgy röptetik osztályról osztályra, anélkül, hogy figyelembe vennék, melyik korosztályban van a legnagyobb tapasztalata. Ha betelik a pohár ezekkel a furcsa, váratlan elhamarkodott változtatásokkal, a tanárok úgy érzik majd, teljesen tehetetlenek a munkájukban. Ezután nem akarnak majd új dolgokat kipróbálni, hiszen teljesen feleslegesnek fogják érezni: úgyis bármelyik pillanatban módosíthatják ezt is.

    Ha már egyszer muszáj megváltoztatni valamit, tedd világossá, mi történik és miért történik. Vond be kollégáidat is terveidbe és kerüld a semmiből előrántott, hirtelen változtatásokat.

    Vedd észre a lehetőségeket

    Az egyik leggyorsabb út a kiégéshez, ha egy tanár beleragad a rutinba és évről évre minden órája egy és ugyanaz. Igyekezz frissen tartani a tudásod a pedagógiai kutatási eredmények nyomon követésével, együttműködéssel az közvetlen és más iskolában tanító kollégáiddal. Vegyél részt konferenciákon és más tanulási lehetőségeken. Vállalj egy vezető szerepet az iskoládban, ami segít új kapcsolatokat teremteni és fejleszteni készségeidet. Oszd meg a módszereid a többiekkel, hallgasd meg a kritikákat és az alapján állítsd össze a következő órádat. Ó, és olvass! Sokat. Ne hagyd abba a tanulást és mindig légy naprakész.

    Ápold a kapcsolatot tanártársaiddal

    Ha a tanároknak nincs ideje egymással beszélgetni, megosztani tapasztalataikat, ötletelni, akkor hamar elszigetelve fogják érezni magukat. Az elszigeteltség pedig kiégéshez vezet, ha az ember úgy érzi, teljesen magára maradt, mindent egyedül kell megoldania és tulajdonképpen alig ismer valakit a munkahelyén. Ha viszont egy csapat tagjának érezzük magunkat és ismerjük a többiek munkásságát, akkor a mi törekvéseinket is be tudjuk illeszteni ebbe a képbe. A közösség érzése pedig motiváló, inspiráló és az önértékelést is növeli.

    Legyél laza

    Engedd be a humort és a nevetést az osztályodba. Különben is nehéz minden áldott nap faarccal megjelenni az órákon. Egy mondás úgy tarja, a tanároknak a téli szünetig nem szabad elmosolyodnia sem, mert akkor nem fogja tudni kezelni az osztályát. Nyilván fontos lefektetni a szabályokat és időnként az asztalra csapni, de ki akar egy unalmas teremben ücsörögni, ahol senkinek sincs jókedve és minden szuper-komoly? Teljesen rendben van, ha az ember élvezi a tanóráit. A gyerekeknek is jobban fognak tetszeni ezek az órák és téged is könnyebben megkedvelnek, ha látszik rajtad, hogy jól érzed magad. Egy tanárnak is lehet rossz napja, mint bárki másnak, ezért nekünk is szükségünk lehet egy kis humorra, hogy jobb kedvre derüljünk. A nevetés, a jókedv pedig kiválóan képes ellensúlyozni a kiégés érzéseit.

    Eredeti cikk: 5 Tips for Avoiding Teacher Burnout (2014. 05. 20.)

    A cikk magyar változatát  Modern Iskola gyakornoka, Szűcs-Nagy Dorina készítette.

    A fordító bemutatkozása: Szűcs-Nagy Dorina vagyok, harmadéves  hallgató a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem pszichológia szakán. Iskolapszichológus szeretnék lenni. Tanulmányaim mellett a Modern Iskolán keresztül igyekszem megosztani pszichológiai tudásom és begyűjteni a pedagógusi tapasztalatokat.

     

    Dorina korábban fordított cikkei itt olvashatók a Modern Iskola honlapján.

     

    Előző cikkInformatikatanárok figyelem! Indul a Microsoft TechDays eseménysorozata!
    Következő cikkElindult az Okosportál – OFI