Kezdőlap határtalanul

„Magyarságunk legfontosabb értéke az anyanyelvünk „

A Kőrösi Csoma Sándor Program ösztöndíjával Észak-Amerika egyik legnagyobb magyar iskolájában tanít Sinkó Zsófia, gyógypedagógus, logopédus.  A magyar nyelv szeretete és páratlansága terelte szakmája felé. Közel egy évvel ezelőtt gondolta úgy, hogy egy külhoni közösségben szaktudására nagy szükség lehet, hiszen magyarságunk legfontosabb értéke az anyanyelvünk. Sinkó Zsófia beszámolóját munkájáról és tapasztalatairól a New Brunswick-i Széchenyi Magyar Iskola és Óvodában alábbi cikkünkben olvashatják. 

A Kőrösi Csoma Sándor Program célja a diaszpóra magyarságának megszólítása, valamint a diaszpóra közösségi és kulturális életének megszervezése, a magyar nyelvismeret fejlesztése és szinten tartása a kiérkező ösztöndíjasaik segítségével. A program során kezdetben 50 főt, majd később 100-at, jelenleg pedig csaknem 114 fiatalt küldenek ki az érintett 25 országba.

Fotó: Sinkó Zsófia

A helyi magyarságról

A New Brunswick-i magyar közösség igen nagy számú, több százan élnek a környéken. Már a 20. század fordulóján is ismert volt a magyar bevándorlók körében, majd ’56 után is növekedett a magyarok száma. Az idősebbek meséltek arról az időről, mikor még teljes utcákat csak magyarok laktak, és hogy szinte nem is használták az angol nyelvet, mivel még a boltosok: pékek, hentesek is magyarok voltak.

Eddigi tapasztalataim alapján az itteni magyarság nagyon tudatosan őrzi identitását, őseinek a hagyományait, értékeit és a nyelvet. Ezt az idősebb generáció megpróbálja a fiatalabbaknak is átadni. A családok többségének az élete részét képezi a cserkészet, a szombati Magyar Iskola, a gyerek és felnőtt néptánc, és a kórus. Ezeken kívül New Brunswickon szinte minden hétvégén van valamilyen rendezvény, program (táncház, ünnepség, bál, kirándulás), amelyek igen sikeresek és nagy népszerűségnek örvendenek az itt lakók körében. A beszélgetések során kiderült számomra, hogy mindez „áldozatokat” igényel mindenkitől: a szülőktől, a gyerekektől, vezetőktől, elnököktől, igazgatóktól, hiszen ezek a programok a szabadidejükből vesznek el, és a többségük mindezt önkéntes alapon végzi.

Érdekes tapasztalat volt számomra az, amit több vegyes házasságban is láttam, hogy a nem magyar fél is nagyon szívesen vesz részt a magyar programokban, hagyományőrzésben, szereti a kultúránkat és beszéli a nyelvünket.

Széchenyi Magyar Iskola és Óvoda

Észak-Amerika egyik legnagyobb magyar iskolája, mely immár több mint negyven éve működik New Brunswick területén. Az elmúlt években az iskola hatalmas változáson ment keresztül. A diákok létszáma százötven fő körül mozog. A 2018-2019-es tanévben 5 helyszínen, 13 osztályban és 21 tanárral folyik az oktatás. Az iskola igazgatója Jakab Károly. A Pici Maci nevű baba-mama csoportjuk nagyon népszerű a szülők és a legkisebbek körében. Ezenkívül sikeres volt a cserkész őrsvezető osztály is, amely különös hangsúlyt fektetett a magyarságismeret tantervre. Az osztályok létszáma változó, az életkor előrehaladtával általában csökken. Az iskola lehetőséget biztosít a kevésbé jól beszélők számára is: ők külön csoportban tanulhatnak az HSL-felzárkóztató csoportokban. Az idei tanév fontos eseménye volt a Karácsonyi ünnepség, a március 15-ei műsor és a szavaló verseny.
Fotó: Sinkó Zsófia

A 4. osztályban tanítok minden szombaton 4 órában. 10 gyerek jár az osztályba. Olvasás, történelem, földrajz és nyelvtan órákat tartok hétről hétre. Izgalmas kihívás volt nekem, mivel logopédus-gyógypedagógus a szakmám, így eddig hozzájuk hasonló osztályt még nem tanítottam. Az külön nagy öröm volt számomra, hogy őseink történelméről, a honfoglalás körüli időszakról taníthattam a gyerekeket, földrajzból pedig Magyarország vízrajzáról tanultak.

A gyerekekkel és szüleikkel is jó a kapcsolatom. A szülők nagy része igen támogató és érdeklődő. Egyértelműen látszik, hogy kik beszélnek otthon magyarul, mennyire fontos ez a családnak. A gyerekek órán tudják, hogy magyarul kell beszélniük, de a szünetben gyakran váltanak át „automatikusan” angolra. Ekkor mindig megkérem őket, hogy magyarul folytassák, hiszen úgy is el tudják mondani (akár segítséggel), amit szeretnének.

Előző cikkMilliós nagyságrendű közösséget igyekszik megszólítani az idei Biztonság Hete
Következő cikkSzavak mellett jelekkel – Interjú Puskás Kriszti baba- és gyermekjelbeszéd oktatóval